Kategori E-häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kategori E-häst

Tycker samma sm jag tycker i dressyr tråden.

Ta bort dom olika klass indelningarna.
eftar som jag inte tycker att barn inte skall tävla så räker det med CR för dom och för ungdomar tycker jag att det bara skall finas stilhoppning och där behöver inga relaterande avstånd eller så och dom flästa som tävlar rider inte på så mycket högre nivå än msv nivå och det är ju inga inder för en minder häst/störe ponny att delta i och för dom som vill bli riktigt duktiga så måste man ha både stor hoppande och spidd hästar.

Halshug mej inte för dess åsikter men jag tyker inte att barn skall tävla oavset idrott och jag tyker även att ugdomarna skall lära sig att rida på ett bra sätt innan dom får tävla i omhoppning och på samma sätt blir vi av med diskutionen om att svenska ugdomar rider "dåligt" men man blir även av med allt nermätande.

Och storlekan har inte mycket att gör mad hur stor galopp hästen har, när jag red på gymnasiet så hade en i min klass en c-ponny som hade det svårt att få plats när avstånden var menade för häst.

Kram

Så du tycker inte det ska finnas LD, LC, LB, LA o.s.v? Bara CR och stilhoppning och msv klasser? Ska man kvala till de msv klasserna då? Genom att få bra stillpoängshoppningar? Att rida snygg och effektivt är inte samma sak. Och självklart måste ju barn få tävla. Hur ska man annars komma långt. Alla dessa WC ryttare har ju inte börjat rida på senare dagar direkt.

Jo jag tycker att det skall finas lägre klasser men dom flästa som tävlar tävlar inte högre en msv och då är ju höjden på hästen inget problem.

Och nä jag tycker inte barn skall tävla på alvar och ungdomar borde ju få lära sig att rida på ett föredömligt sätt innan dom hoppar på tid. Tycker nog att stil har med hur bra man rider titta bara på pessoa, markus enig, merdit mf men kan ju gå även med en minder bra stil som jan topps har.

Med barn merar jag under 10år och ungdom upp till 15år eller varför inte sätta en kval gräns på hur många still poeng man har uppnåt på minst tex 6 starter innan man få rida på tid.

Kram

*knapplån* eftersom jag själv mer än gärna skulle skaffa en ponny för storleken och "typens" skull så tycker jag det låter som en bra idé. Har aldrig haft en ponny, men har heller aldrig haft en häst över ca 157cm :p Den ena var dessutom som en ponny i typen med korta språng, väldigt snabb, tuff och vändbar, men inte riktigt det som krävs för "riktig" hoppning bland storhästarna. Likaså skulle den aldrig kunnat konkurrera med storhästarnas steg i dressyren eftersom den hade lite mer ponnysteg. OM man hade fått för sig att tävla denna kuse hade det absolut kännts som att man inte platsar in.

Avstånden i hoppning bör som sagt kortas av, men höjden tycker jag inte man behöver ändra på. Man får ju fortfarande välja vilka höjder man vill tävla, känns det som att 120 är för högt kan man skita i den klassen tills man är redo precis som man gör idag.
En annan fördel skulle kunna vara att just inom den höjden är urvalet på hästtyper mer varierande, kanske skulle det leda till att det blir liiite mer som i ponnyklasser; att man får större variation bland raserna. Säg att man har en fjording som precis kommer över ponnymåtten och vill tävla denne i dressyr. Lyckat i dagsläget? :crazy:

Jisses...så du menar att kvalitete sitter i storleken?
Så då kanske du anser att boxare i tungviktsklasserna är mycket bättre än de i lättviktsklasserna. Långa människor har bättre kvaliteer än korta.
Så du tycker det är rättvist att en häst på 149 cm att möta en på 178 cm?

Hur som helst...diskussionen pågår för fullt i dressyrforumet, välkomna in där så kan allt samlas på ett ställe.

Det var ju just det jag inte ansåg. Därför tycker jag att det är fånigt att lägga in en kategori till. Läs lite noggrannare nästa gång.

Eftersom reglerna är satta som så, ja, det är rättvist. Nu ska väl tilläggas att man sällan ser tävlingshästar lägre än 155 cm på hopptävlingar. Säkerligen beror det på att det inte finns på många hästar i den storleken som har ägare med tävlingsambitioner.

Det finns många många på den absoluta topen som inte rider specielt snygg. MMB rider ju verkligen inte snyggt men hon (o alla andra på den nivån) rider effektivt och det är det många "amatör" tävlande som oxå gör.
Dessutom är det ju inte alltid storleken på hästen som avgör utan hästen vilja. En 150 häst med den rätta viljan kan ju komma mkt längre än en 170 häst som inte alls har samma vilja.

Sen verkar det ju ganska mkt som om folk bara tycker avstånden ska ändras men höjden detsamma, isåfall ska man ju inte dela in hästanar i mkh utan efter längden i deras galoppsprång. Finns ju små hästar som har mkt större och längre galoppspårng än en större häst.

Jo jag tycker att det skall finas lägre klasser men dom flästa som tävlar tävlar inte högre en msv och då är ju höjden på hästen inget problem.

Och nä jag tycker inte barn skall tävla på alvar och ungdomar borde ju få lära sig att rida på ett föredömligt sätt innan dom hoppar på tid. Tycker nog att stil har med hur bra man rider titta bara på pessoa, markus enig, merdit mf men kan ju gå även med en minder bra stil som jan topps har.

Med barn merar jag under 10år och ungdom upp till 15år eller varför inte sätta en kval gräns på hur många still poeng man har uppnåt på minst tex 6 starter innan man få rida på tid.

Kram

Imo en tramsidé. Låt barnen få tävla. Många barn är tävlingsinriktade, precis som många vuxna. Är man inte tävlingsinriktad så låter man bli att tävla.

Och Meredith Michaels-Beerbaum har väl knappast en renodlat stilkorrekt sits :smirk:

Bedömningssporter är tämligen dumt. Det ligger så mkt i betraktarens ögon. Det finns inte en stil som alla tycker är bäst. Jag tycker att man ska premiera en effektiv ridning, inte bara den som sitter med ryggen rak som en eldgaffel och näsan i vädret :p

Men är det inte den efektiva ridningen som skall bedömas med högst stilpoäng.

kram

kram

Inte alltid. Man kan rida effektiv men inte snyggt men man kan oxå rida effektivt och snyggt. Många av toppryttarna rider effektivt men inte snyggt och skulle nog inte få specielt höga poäng i en stilhoppning.
Varför ska man rida snyggt för att få tävla i tidshoppningsklasserna. Låte otroligt dumt och skulle nog aldrig uppskattas.

Imo en tramsidé. Låt barnen få tävla. Många barn är tävlingsinriktade, precis som många vuxna. Är man inte tävlingsinriktad så låter man bli att tävla.

Nej jag tycker inte att barn skall tävla....
Barn bör leka och ha roligt.

Om du tänker efter så är dom allra flästa barn som rider A och B ponny barn till några som själva rider och då kan man inte på stå att dom helt av eget intresse har valt att tävla utan för att föreldrar/älder syskon gär det. OBS dom allra flästa jag känner.

Kram

Senast ändrad av en moderator:

Tycker det är en riktigt dum idé. Någonstans måste gränsen gå, och 148 cm är en bra gräns. Alla är inte ute efter 180 cm hästar, även om 149 cm kanske inte är så attraktivt. Det finns nackdelar med stora hästar också. Att vi ska dela in storhäst efter storlek är dumt, inte delar man in höjdhoppare i olika kategorier och låter dom möta personer som har samma längd.

Efter att ha sett ett antal stilhoppningar så har jag insett att det som oftast belönas är fisridning. Lååååånga vägar, vääääldigt lugnt tempo och en ryttare som bara sitter och försöker se snygg ut. Om hästen gör något oväntat eller tvekar har ryttaren oftast ingen chans.

Nej jag tycker inte att barn skall tävla....
Barn bör leka och ha roligt.

Om du tänker efter så är dom allra flästa barn som rider A och B ponny barn till några som själva rider och då kan man inte på stå att dom helt av eget intresse har valt att tävla utan för att föreldrar/älder syskon gär det. OBS dom allra flästa jag känner.

Vad är det som säger att det är roligare för barnen att inte tävla? Jag har alltid velat tävla. De flesta i min omgivning också. De som ogillar att tävla och bara vill "leka" låter helt enkelt bli att tävla.

Jag känner en hel del ryttare på små ponnyer som inte har föräldrar som rider själva. Så tyvärr, det argumentet håller inte.

Tycker att många av dom Amrikanska ryttarna rider snyggt/bra men så har dom många fler stillhoppnings klasser oxå.

Blev så inpad när dom tävlade på falsterbo lagtävlan för några år sen och dom behövde alldrig ta in sin fjärde ryttare och dom van ändå stort (4 fel totalt tror jag det blev)

Kram

Efter att ha sett ett antal stilhoppningar så har jag insett att det som oftast belönas är fisridning. Lååååånga vägar, vääääldigt lugnt tempo och en ryttare som bara sitter och försöker se snygg ut. Om hästen gör något oväntat eller tvekar har ryttaren oftast ingen chans.

Men då beror det ju dom som bömer och inte på själa iden med stihoppning.

Kram

Jag känner en hel del ryttare på små ponnyer som inte har föräldrar som rider själva. Så tyvärr, det argumentet håller inte.

Dom jag känner som rider och har hästar så fins det två olika saker barnen gör antigen har dom ridit och tävlat på små ponnys eller så är barnen helt ontreserade.

Nä måste natta hästarna nu.

Kram

Men då beror det ju dom som bömer och inte på själa iden med stihoppning.

Själva idén med alla bedömningssporter är att det alltid är domarna som dömer. Det gör det onödigt krångligt och ger dessutom lätt irritation bland ryttare och föräldrar när domarna dömer ologiskt. Jag tycker att man kan ha vissa cuper med stilhoppning, både på ponny och stor häst, men inte tvinga in ryttarna i det.

Tycker att många av dom Amrikanska ryttarna rider snyggt/bra men så har dom många fler stillhoppnings klasser oxå.

Blev så inpad när dom tävlade på falsterbo lagtävlan för några år sen och dom behövde alldrig ta in sin fjärde ryttare och dom van ändå stort (4 fel totalt tror jag det blev)

Kram

Men det har ju inte med att göra att dom rider snyggt, utan att dom rider effektivt och antagligen har väldigt bra hästar oxå för den delen. Bara för att man rider snyggt blir man inte automatiskt jätteduktig.

MMB vinner ju väldigt mkt och hon har inte precis den mest exemplariska stilen. Samma sak med Markus Bearbum som vann WC omgången i Amsterdam, han ridning vad inte heller specielt snygg men ändå vann han.
Man når inte toppen genom att bara rida snyggt. Vill man komma ngnstans har man inte alltid tid att koncentrera sig på stilen och precis som Ladycovergril skrev så är det oftast de ryttare som fisrider som får högst poäng men i en tidshoppning där det gäller att kunna rida effektivt så har dom automatiskt inte den bästa chansen att ta ngn vinst.

Knapplån!
Hur började kat E tråden handla om stilhoppning o om barn vill tävla eller inte?
Kan ni inte starta en egen tråd o diskutera det i.
Vi försöker diskutera fram ett seriöst förslag här.

jag tycker det är bra som det är nu. Har aldrig mäkrt av på tävlingar att de mindre hästarna har ngr problem med avstånden, inte heller på de störra tävlingarna. Min häst är inet så stor, ungefär 160 cm och vi har aldrig ngr problem med avstånd.
Blir bara krånligt med en ny kategori. Vad ska man ha för höjder och avstånd? Om kategori E skulle ligga på max 160 cm i mkh. så skulle min polle få problem med avstånd om de e kortare än vad det är nu.

Men det kanske var just pga avstånden som denna fråga har uppstått. Det kan ju vara lite jobbigt ibland för tex en häst på drygt 1,50 att ta sig igenom en kombination i exempelvis 1.25 och högre.

Om det inte är problemet så kan man ju skippa alla kategorier på ponny och alla hoppar samma höjd och längd:cool:

Skulle gärna se en indelning ex avd-E på storhästtävlingar:) , särskilt lokalt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 144
Senast: VegaL
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka