Kategori E-häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

marsipane

Hej!

Tänkte höra vad ni anser om att införa kategori E hästen.
Mellan ponny kategorierna är det bara 10cm som skiljer, men efter 148 cm är steget väldigt stort!

Det finns massor av hästar som skulle kunna hävda sig bättre om de kan tävla mot hästar av egen storlek, och ett mindre steg att ta när man fyllt 18, mot stor häst.

Dessutom en helt ny marknad, vi kan sätta mycket större värde i bra hästar mellan 148-158 cm!

Sv: Kategori E-häst

Tror det skulle vara bra, det e många som rider ponny och ska gå över på stor häst som är väldigt små.. då är ju en E-ponny ett bra alterntiv :) Så blir det inte så stort hopp, och man behöver inte tävla mot de på större hästar..

jag måste säga några positiva och negativa saker här:

positiva
- det höjjer statusen och marknadsvärdet på dessa mini hästar.
- lättare övergång till större hästar
- mer rättvist med avstånden, jmf en 152cm häst ska gå med en 175cm häst.
- efterfrågan på denna mkh lär öka om den får en egen "klass"

negativt
- ska man sätta en häst/ponny mellan 148-158 som ponny? hur gör då de ev kortare vuxna som gillar dessa höjder på mankhöjden dvs över 18 som tävlar just dessa hästar?
- Sverige med regler för reglerna, sätt en snällare regel.. man får tävla 148-158 som ponny i E klassen och som storhäst...
- hur många kategorier lär det inte vara på tävling då innan man går vidare till nästa klass?

Man bör väl kunna tävla E-häst om man är över 18. Och räkna det som en häst?
Det finns ju 4 kategorier ponny, ska det inte kunna finnas 2 kategorier häst?
Jag tror det finns ett behov av E-häst, och vi kan kanske börja att jobba för det, en vacker dag blir det lika naturligt att ha E-häst som allt annat.
Man bör räkna det som E-häst och inte som E-ponny.. Det är ju en häst just nu, och kan fortsätta vara det.
Det blir 2 kategorier i storhästklasserna. Man klarar att ha 4 i ponny, det borde kunna genorföras!

I dressyr tråden kom det uppförslag om att det kunde kallas kat E (148-158cm) för de under 18 år o finnas på ponny tävlingar o kallas klass A för de över 18 år o tävla samma dagar som stora hästar.
Snacka om att de hästarna då blev användbara.
Stora barn kan ju köpa dem o fortsätta tävla ponny o sen när de är över 18 år behöver de inte sälja sin häst utan kan tävla vidare antingen i A klassen eller bland stora hästar.
Tycker man själv ska få bestämma om man vill starta i A klass eller bland stora hästar.

Detta skulle låta alla små hästar chansen att visa sina kvaliteer o öka marknaden för dem. Och många skulle slippa sitta på för stora hästar som de knappt klarar av bara för att de vill tävla.

Varför inte lägga det 148-160. Men helt rätt att man ska kunna välja om man vill tävla E-häst eller stor häst. Det finns ju många som inte vill kännas vid ett sånt förslag, men de kan ju fortsätta tävla på orättvisa villkor då.

madde++++

okej att avstånden blir mer rättvisa men vilka höjder hoppar man med en "E-häst"? eftersom det skiljer 10 cm i varje kategori. små hästar kan ju faktiskt hävda sig mot dom större. ska man sätta in en ny kategori så borde dom ju ha en för hästar mellan 1,59-1,68 och 1,69-1,78 osv om det ska vara rättvist

Hej!

Tänkte höra vad ni anser om att införa kategori E hästen.
Mellan ponny kategorierna är det bara 10cm som skiljer, men efter 148 cm är steget väldigt stort!

Det finns massor av hästar som skulle kunna hävda sig bättre om de kan tävla mot hästar av egen storlek, och ett mindre steg att ta när man fyllt 18, mot stor häst.

Dessutom en helt ny marknad, vi kan sätta mycket större värde i bra hästar mellan 148-158 cm!

Jag tycker det verkar jättebra, bara man också får tävla "storhästklasser" om MAN VILL. :smirk:

Den kampen får någon annan ta..;)
Avstånden borde kortas men hur man gör med höjden ...så långt har jag inte kommit... Dressyren ligger mig varmast om hjärtat ...
Och ja...148-160cm låter helt ok det också.
Förstår inte motståndet om ryttaren själv kan avgöra om den vill starta bland småhästar eller bland stora.

jag tycker det är bra som det är nu. Har aldrig mäkrt av på tävlingar att de mindre hästarna har ngr problem med avstånden, inte heller på de störra tävlingarna. Min häst är inet så stor, ungefär 160 cm och vi har aldrig ngr problem med avstånd.
Blir bara krånligt med en ny kategori. Vad ska man ha för höjder och avstånd? Om kategori E skulle ligga på max 160 cm i mkh. så skulle min polle få problem med avstånd om de e kortare än vad det är nu.

Jag tycker det vore en bra idé men den kommer nog aldrig genomföras :angel:

Dessutom så tycker jag oxå att det e tillräckligt bra som det är nu :D

Anledningen att det tas upp i flera forum är att vi vill nå ut till så många som möjligt.
Hur ofta läser hoppryttarna dressyrtrådarna?
Men i förslaget så ligger det att du själv ska få bestämma om du vill starta ibland stora hästar eller i Aklassen för de mindre.
Så om det passar bättre med avstånd osv för din häst så kan du ju lugnt starta balnd destörre.
men denna diskussion gäller faktiskt fler än dig o din häst.
Vi vill ge dessa små bla 150cm hästar ett värde. Idag har de hamnat någonstans mittemellan allt.
Och det är inte nytänkande för i bla Holland finns det redan Kat E.

Tanken är väl god i sig men jag tycker inte att det ska genomföras. Jag tycker inte att man ska hitta på klasser i efterhand för de hästar som inte är tillräckligt bra. Skillnaden i galoppsprångens storlek sitter nämligen inte enbart i mankhöjden. Jag tror bara att det skulle bli ännu rörigare.
Värdet på hästar mellan 148 och ~158 cm lär inte gå upp så mkt ändå. De hästar i den storleken som är bra säljs ändå. (Åtminstone när köparna är intelligenta nog att inse att det är så mkt mer som spelar roll. Inte bara mankhöjden.)
De hästar i den storleken som inte är tillräckligt bra får helt enkelt bli promenadhästar eller ridskolehästar eller något sånt. De kan tävla ändå, den lägsta klassen för ridhäst är 90 cm och kan inte hästen ta sig över den höjden finns det clear round-hoppningar på lägre höjder.

Jisses...så du menar att kvalitete sitter i storleken?
Så då kanske du anser att boxare i tungviktsklasserna är mycket bättre än de i lättviktsklasserna. Långa människor har bättre kvaliteer än korta.
Så du tycker det är rättvist att en häst på 149 cm att möta en på 178 cm?

Hur som helst...diskussionen pågår för fullt i dressyrforumet, välkomna in där så kan allt samlas på ett ställe.

Jag tycker att det är ett jättebra förslag. Då kanske folk i större utsträckning köper hästar i en storlek som passar dom. Själv är jag bara 152 cm och rider helst ponny.

Tycker samma sm jag tycker i dressyr tråden.

Ta bort dom olika klass indelningarna.
eftar som jag inte tycker att barn inte skall tävla så räker det med CR för dom och för ungdomar tycker jag att det bara skall finas stilhoppning och där behöver inga relaterande avstånd eller så och dom flästa som tävlar rider inte på så mycket högre nivå än msv nivå och det är ju inga inder för en minder häst/störe ponny att delta i och för dom som vill bli riktigt duktiga så måste man ha både stor hoppande och spidd hästar.

Halshug mej inte för dess åsikter men jag tyker inte att barn skall tävla oavset idrott och jag tyker även att ugdomarna skall lära sig att rida på ett bra sätt innan dom får tävla i omhoppning och på samma sätt blir vi av med diskutionen om att svenska ugdomar rider "dåligt" men man blir även av med allt nermätande.

Och storlekan har inte mycket att gör mad hur stor galopp hästen har, när jag red på gymnasiet så hade en i min klass en c-ponny som hade det svårt att få plats när avstånden var menade för häst.

Kram

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 144
Senast: VegaL
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka