Katastrof i magen

Sv: Katastrof i magen

snofflan skrev:
Den där sand-clear har jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare.

Usch, jag vet verkligen inte vad 7-kilosförpackningarna brukar kosta eftersom det brukar vara min pappa som hämtar hem dom eftersom jag oftast jobbar. Men det är billigare än 300 spänn/förpackning i alla fall.

Eftersom jag har turen att det säljs för häst här i närheten så har jag aldrig kommit på iden att handla i vanliga mataffärer. Det måste ju även bli sjukt mycket dyrare... :crazy: Om det inte funnits i närheten så hade jag nog försökt beställa på postorder och i såna fall frön som säljes för hästar så att doseringar odyl. blir rätt.

Åh! går det att hitta i större förpackningar tror du? Du har möjligen ingen koll på vart?
Jag har suttit och försökt söka runt på internet lite men inte hittat något och nu börjar jag snart få spel på min sega modem uppkopling :crazy:

Nej snälla du! Jag svälter inte min fjording. Hon får inte mer att äta annars heller. Hon behöver inte det. Jag gör en foderstat på henne med analyserat hö. Så du behöver inte vara orolig. Hon är jättefin men har fortfarande en stor mage. Men den lyckas jag inte få bort efter hennes fölning. Som var för (5 år) sedan. *skäms*
Vi har försökt att verkligen motionera bort den men det fungerar inte. Jag var så dum att jag lät henne få stå den sommaren hon fick föl. Det var ju helt fel. Hon skulle ju motionera bort magen direkt efter bara ca 1-2 månader. Men det visste jag inte då.

Hon är äckligt pigg nu. Jag vet inte om det beror på fröna, det borde vara det. Inte att dom har gett henne energi men kanske att hon MÅR bättre nu. Jag vet inte.
Jag körde henne i går och hon var tittig och rädd för det mesta. Jag satt mest och väntade på att hon skulle skena. Herregud hon har aldrig varit sån.
När vi rider henne slår hon bakut i galoppen och ökar som aldrig förr. Så mina två medryttare har slutat. Dom vågar inte fortsätta rida henne. Själv rider jag henne nästan aldrig. Det gör min dotter. Jag har mitt halvblod som jag måste hålla igång.

oh nej... alltså dom här tre dl jag blandar fröna i är extra mat :smirk: .. annars får han som vanligt... har mest haft funderingar kring, att om man i samband man ger fröna, bara blandar det med lite krafft eftersom magen då mer kan koncentrera sig på fröna och inte massa andra grejer oxå typ... har för mig att jag läste nåt sånt här på buke oxå :smirk: ... kanske lite luddigt men hoppas det går att förstå :rofl:
igår hade sketungarna (min och en 1 1/2 åring) smitit från hagen in i stallet och smällt i sig två hästars krafftfoder :banana: (varav det ena fodret tillhörde ett fbl :crazy: ):eek: så min har varit rätt kass under natten såg jag :o men förklaringen finns nog i kalasandet igår antar jag... fast tror att han har stålmage eller nåt... för inga andra problem fick han... eller det kanske är fröna som gjort sitt där oxå.. han har visst ätit dom oxå.. låg en dl torrt i krubban :p

Min häst är lite skum i magen precis efter betet varje år..han klarar nog inte riktigt övergången,o får då lite lös konsistens..men en bit in på hösten så brukar det återgå till det normala igen..det spelar ingen roll hur lugnt jag tar det me övergångarna, han reagerar lite ändå..han mår inte dåligt för övrigt, bara lite lös. kanske har det me det att göra när det gäller din älskling oxå?Går dom fortfarande på "gräs" (det som är kvar)kanske inte alls är det, men det kan vara bra att ah i tankarna,vad dom gått på,hur gräset varit (kraftigt eller ej )osv..hoppas det ordnar sig i magen på din häst! :bump:

*lånar knapp*

Har suttit och läst igenom alla inlägg i tråden... känns som om detta är något för mig... eller snarare för hästarna!! :idea:

Vi har (som väl de flesta just nu!) leriga hagar och en av våra shettisar blir inte helt bra i magen (även om han blivit bättre!) trotts att vi gett den fil ett tag. Skulle också vilja ge alla våra hästar en kur med loppfrö (varmblodet pruttar löst till och från), men kruxet är att jag inte har något att ge loppfröna tillsammans med till shettisarna...! Varmblodet och ponnyn får lite krafft grund och mineral som jag kan blanda upp fröna med men frågan är hur man får i småtrollen sina loppfrön?!? :confused:

Har en liten tanke om att börja ge dem alla lite betfor och linfrö, vet bara inte vilka konsekvenser det får. Just nu får de ett väldigt högvärdigt hö (protein 72 och energi 9,3 och kvoten 7,7) som de i pricip har fri tillgång på (+ havrehalm). Är det inte så att betforen framförallt ger energi? Tänkte även ge dem alla lite morötter... känns ganska ofarligt eller...? :crazy:

Någon som kan tipsa mig om hur stora mängder jag kan ge dem utan att de blir dåliga på något sätt eller att man får obalans någonstans?

Ang linfrö så undrar jag bara om skillnaden mellan linfrö, linfröpellets och linfrökaka... är det bara i hanteringen eller priset eller annat som skillnaden ligger?

//Helena

Skulle inte tro att det är någon fara men för att vara på den säkra sidan så hade jag ringt till någon återförsäljare och hört med dom (skrev det till dig i din egen tråd också ;) )

Tror att det finns i 40 kg förpackningar men jag är inte helt 100. PM:ar dig nummret till Stenebergs Hästeri. Vet inte om dom har postorder men man kan ju alltid höra efter.

Jag tror inte loppfrö smakar så mycket så det borde slinka ner med lite morötter. Jag ger bara 1/2 dl om dan i perioder när det behövs och ser skillnad på det så jag skulle börja med den mängden och öka om det behövs.

Slog mig när jag läste ditt inlägg att om du redan ger dem fil och de äter det så kanske du kan blanda det med det :rofl: det står det på förpackningen att man kan göra till människor iaf :banana:

Då missförstod jag er helt och det var ju bra i detta fallet ;) .

Kul att din fjordis har fått livsglädjen tillbaka, även om det kostat dig dina medryttare :D . Hoppas att hästen fortsätter att må bra!

Nej min häst går inte på något gräs över huvud taget, tyvärr. Går i leriga hagar som så många andra stackars pållar. Denne sommaren som gick så fick hon tyvärr inte åka på något bete eftersom hon hade konstaterad blodmask plus att hon var väldigt dålig i magen. Jag trodde hela tiden att den dåliga magen berodde på rubbning av tarmfloran pga masken men veterinärerna på djursjuhuset trodde att det hade haft med sand att göra hela tiden. Nu är min häst bra i avföringen och jag hoppas verkligen att det håller i sig. Peppar, peppar...

Ett bra tips som jag fick efter förra sommaren är att ge vanlig bakjäst några dagar när man sätter dom på stall efter betet. Min häst blev också lite dålig i kistan i övergången men när jag började med jästen så blev det bra.

Tack för omtanken!

Filen har de fått med doseringsspruta, har inte ens provat att ge dem filen direkt - trodde nog inte att de skulle äta den självmant...! Däremot så tror jag att jag ska prova att ge dem fil tillsammans med morötterna och loppfröna, skulle ju inte skada om det funkade. Tack för idén :bow:

Jag vet att detta inte har med denna tråd att göra egentligen, men jag funderar fortfarande på om det skulle vara bra för shettisarna att få lite betfor för att sänka protein/energi-kvoten lite (höet har protein:72 och energi:9,3). Jag misstänker att proteinet bidrar till det lösa bajset!! Är det någon som kan tänkas ha en åsikt om denna del... snälla :bump:

//Helena

Jo då hästen mår fortfarande bra. Iaf pigg. Men lite blöt som rinner lite efter benen. Eller hur man ska skriva och berätta.

Detsamma gäller mitt halvblod som är 1 ½ år. Han sprang och lekte med min andra unghäst i leran som han aldrig har gjort förr i dag. Så han verkar också piggare. Helt otroligt!

Om det är mycket protein i höet ska dom inte må dåligt av det. Det är ju ännu mer när dom går och betar gräs.
Det är om du lägger till mer kraftfoder som dom kan bli dåliga av för mycket protein.

Jag har proteinhalt på 73 i mitt hösilage men det reagerade inte min känsliga häst på alls. Har jag däremot hösilage med låg TS blir han dålig direkt.

Som gejsa sa så är det ingen fara med för mycket protein så länge det kommer från strå men jag vet inte om det betyder att de inte kan reagera på det ändå.

Ja, jag har ju hösilage. Jag trodde ju att det var ts-halten som gjorde att dom blev lösa i magen. Har ju laborerat med vanligt torrt hö i över 2 månader men det gick inte över iaf. Så jag bytte tillbaka till hösilage. Eftersom jag redan hade köpt hem över hela vintern och våren. Så en del som skriver kanske ger hösilage som hästen inte tål bara.

Senast ändrad:

Jo men frågan är väl v a d dom inte tål, det borde rimligen vara detsamma för de flesta hästar, särskilt om det drabbar fler i samma stall, och just reaktioner på låg TS är inget ovanligt.

Jag har inte läst alla dina inlägg men om du t o m provat med hö och inte märkt skillnad på hästarna skulle jag kontakta veterinär.

Vad har du för TS och proteinvärde i ensilaget?

sen kan du ju, som någon annan skrivit tidigare, lägga fröna inuti morötter, äpplen osv=) min pålle äter ju t.o.m. torra frön rakt av :o så personligen har jag inte haft nåt problem med att få i honom sin dos, men vet ju att vissa haft broblem med det :smirk:
mina knep har varit vitlök om det mot all förmodan har varit nåt han inte ätit upp :banana: funkar super, kanske lite svårt om man inte har någon krafft att fodra i iof :crazy:
men hoppas du hittar nån funkande lösning :banana:

Jag har en kvot på 5.65 i hösilaget och ts-halt på ca 59. Just nu ger jag av fjolårshösilaget som är en kvot på 5.70 och 77 i ts-halt.
Men det är ju så att det står 9 hästar här i stallet varav 2 av mina 4 hästar har inte diarré utan dom släpper sig och då kommer det rinnande vätska. Det låter som om det vore sand då faktist. Eftersom det inte gick över av vanligt torrt hö.
Jag har kontaktat veterinär och han sa att jag skull pröva med loppfrön.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar