Katastrof i magen

Sv: Katastrof i magen

Ja självklart kommer jag att ringa veterinär om det inte går över av dessa frön. Men han tyckte som jag att det inte gjorde något att pröva en tid för att se om det hjälpte. Lika pigg i dag var hon fjordingen när min medryttare red. Lite för pigg kanske rent av. :smirk:

ARABIS: Dom frågade mig också vad jag skulle göra med alla fröna. Dom trodde jag skulle baka något. :)

LillaMy84: För mycket protein är inte bra för magen.

Satt precis och kollade igenom fakturan från djursjukhuset. Där fick min häst allt mellan 3 och 5 dl loppfrön.

Då är det bara att hoppas att dina hästar är på rätt väg nu :) .

Ja, det får man verkligen hoppas. Ingen vore ju gladare än jag om det verkligen skulle lyckas detta. Men som sagt jag fick ju tvätta dom i morse iaf. :smirk:
Om man ändå skulle få slippa göra det så vore jag glad.

Nu har jag hittat ett nytt ställe att köpa örter från. Det heter herbgarden. Där fanns ju t o m gurkmeja 1 kg 90 kr så det var ju inte så dyrt. Tänkte ge det till mitt gamla halvblod som det knäpper lite i lederna på. :)

Ja det det skulle jag med göra om det funkar bra.

Vad är det för sort du har? Pris? Skillnaden mellan dom och "vanliga" loppfrön?

Det finns väl ingen annan skillnad än mörka och ljusa phyllisfrön. Dom mörka kostar över 33 kr påsen och dom ljusa kostar 13.50 påsen på OBS.

Inte till människor nej, det har jag beskrivit förut i tråden med priser och allt, men nu har ju snofflan uppenbarligen en annan sort.

Psylliumfrön heter det.

Jag använder Psylliumfrön. Vet inte om det har fler namn eller hur det ligger till. För mig så är detta "vanliga" loppfrön eftersom jag inte har varit med om något annat. Har alltid köpt från samma ställe (Lokalföreningen som i sin tur köper från Steneberg Hästeri). Helsingborgs Djursjukhus brukar även rekommendera sina "kunder" att köpa loppfröna hos Steneberg. Vet iofs att de på djursjukhuset använder sig av en annan typ av loppfrön (alltså inte just psylliumfrön) som jag har för mig heter vi-siblin. Funktionen ska i alla fall vara densamma även om vi-siblinet kanske är ännu effektivare (och säkerligen dyrare :crazy: ).

Kommer faktiskt inte ihåg vad mina loppfrön kostar men vi brukar köpa två 7-kilosförpackningar åt gången och jag kan säga så mycket som att det inte är billigt i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

All righty, jag såg att det fanns att köpa nån sort speciellt framtagen för hästar och funderade på om det var nån vits med det eller om det var ett sätta att bli fattig på men då är det inte den sorten du har då?

Jag har aldrig sett psylliumfrö i större förpackning i Risentas 300 gramspåsar och de är tänkta för människor. De kostar ca. 13 kr förpackningen vilket skulle ge i runda slängar drygt 300 spänn för 7 kilo - stämmer det? Inte så dyrt tycker jag?

LillaMy84 skrev:
:o ooops... menade ju då fibrer poch inte protein :eek: så puckad man kan vara ibland :banana:

Ok! Det förklarar varför det skulle vara bra för magen. Självklart är fibrer bra för magen.

Hur går det för din häst då?
Jag började med mag-tarmbalans i förrgår så i morse var dom iaf inte så lösa att jag var tvungen att tvätta dom. :smirk:

Den där sand-clear har jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare.

Usch, jag vet verkligen inte vad 7-kilosförpackningarna brukar kosta eftersom det brukar vara min pappa som hämtar hem dom eftersom jag oftast jobbar. Men det är billigare än 300 spänn/förpackning i alla fall.

Eftersom jag har turen att det säljs för häst här i närheten så har jag aldrig kommit på iden att handla i vanliga mataffärer. Det måste ju även bli sjukt mycket dyrare... :crazy: Om det inte funnits i närheten så hade jag nog försökt beställa på postorder och i såna fall frön som säljes för hästar så att doseringar odyl. blir rätt.

Nä om jag gav 4 dl om dagen skulle jag också nosa upp billigare men nu ger jag bara en halv och periodvis så det känns väldigt överkomligt med 13 kronor :D

Ja, då är det ju en helt annan sak och funkar det bra på din häst (och din plånbok ;) ) så tycker jag att du ska fortsätta så.

men fibrer kan man väl inte "överdosera" va?? eller har jag missuppfattat det? :bump:
Det går jättebra med min pålle... :rofl: han får ju som sagt 1 dl om dan som jag blandar i typ 3dl betfor, fast dom senaste dagarna har jag bara fått lägga det i krubban torrt och han har fått sin vanliga kvällsmat över det, så jag har inte kunnat "övervaka" att han verkligen får i sig allt + att det ju blir betydligt mycket mer mat, så han har faktiskt varit lite krasslig de dagarna :crazy: men läste ju nånstans att det har bättre verkan ju mindre man blandar med :smirk: så från och med nu ska han få det, oavsett vad, blandat i betfor bara... :banana:

Nej jag tror inte att fibrer går att överdosera. :smirk:

Jag har gett mina hästar som vanligt med mat. För annars så tror jag att dom blir lösa igen när jag börjar ge dom mat igen. Dom ska väl tåla det lilla jag ger.
Fjordingen får bara 2 dl groov, högst 3 msk betfor som är uppblött med vatten. 3-4 morötter, 1 dl mineraler och sedan loppfröna. Hö som vanligt tex.. :)

Det är lite värre med min lilla halvblodshingst som bara är 1 ½ år. Honom vill jag inte svälta.

Vet inte om jag har missförstått er nu men ni behöver inte svälta era hästar när de får loppfrön. Dom funkar i alla fall. Den enda gången man svälter hästarna och samtidigt ger loppfrön är när de har kolik men det är ju inte för att loppfröna på något vis ska verka bättre utan för att hästen inte ska förstoppas om det nu skulle vara något sånt som är orsaken till koliken.

Ngn av er som vet om det på ngt sätt är olämpligt att ge loppfrön till ett högdräktigt sto? ( Tänkte ge henne oxå en kur annars)

MVH Linda

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar