Sv: Katastrof i magen
Det kanske var sondning han menade..... Det är ju lite mer meckigt om man säger så.
Visst är det alltid svårt att säga vad det är när det gäller diarre precis som med allting annat som har med lilla magen att göra. Att jag tänker på sand är för att det är den här tiden på året då djursjukhusen får in många fall av just sandkolik.
Tidigare gav jag också det rekommenderade intaget/dag till mina hästar, men efter att den stora varit på djursjukhuset just för sandkolik så har veterinären ordinerat mer (även på shettisen eftersom han också har problem med våt avföring).
Jag kommer att ge min stora häst jämt under vinterhalvåren eftersom hon redan haft så mycket problem med sand. Nej, dom går inte omkring och är smålösa då. Loppfrön är bra för magen och tarmarnas arbete. Oftast (om hästen inte har några problem med diarre odyl.) så brukar det räcka med att man kör en kur på sådär en vecka/månad eller liknande. För att rensa ut det lilla som finns där så att det inte bara fylls på hela tiden och till slut blir för mycket.
Mag-tarm är ju ingenting som är farligt att kombinera med loppfröna så det kan du ju fortsätta med. Eftersom tarmfloran har rubbats (av Gud vet vad) så är det ju alltid bra att ge något så att den ska komma i balans igen. Detta hjälper även loppfröna till med.
Du behöver inte oroa dig för att det ska störa i dina foderstater. Loppfröna passerar så gott som rakt igenom. Har själv kollat upp det där och det är absolut inget som påverkar foderstaten.
Kan ju vara så att fjordingen var piggare för att den kanske rent av mår bättre. Min häst blev ganska mycket annorlunda när sanden började försvinna. Hon blev liksom mer häst - rullade sig i hagen, blev livligare mm. Nu snackar vi liksom om en 2,5-åring som har varit som en 25-åring tidigare, men nu har kommit tillbaka till sin egen ålder.
Örter provade jag innan jag fick reda på att det var sand. Var hos en "örttant" som hjälpte mig med vad jag skulle ha. Hästen fick läkemalva (1-månadskur) och protexin (pellets ca 3 månader). Läkemalvan var för om det hade bildats små sår i magen så skulle denna ört läka detta. Protexinet är ett jättebra medel för maghästar. Höll på med dessa medikament ett bra tag men allting förblev som tidigare - ibland lös, i bland normal. Hela tiden om vartannat. Nu vet jag ju vad som var orsaken till diarren och varken läkemalva eller protexinet hade kunnat hjälpa i det fallet. Möjligtvis om man gav det tillsammans med loppfrön.