Katastrof i magen

Sv: Katastrof i magen

Jag har gett min häst loppfrön och linfrön i ca 2 veckor nu. I början blev det jättelöst, men dock bättre på en gång. Nu är han helt suverän i magen, faktum är att jag aldrig sett en häst skita så mycket i hela mitt liv :eek: Men det är bra i konsistensen och han har aptit som vanligt, så jag är så glad så glad fastän jag får köra ut tre jättekärror varje dag ;)

Om du läser länken jag skickade med här ovanför kan du läsa mer om skillnaden mellan ljusa och mörka frön. Mer info finns här bland diskussionerna också - och på internet.

har det någon betydelse om det är krossat linfrö eller helt förressten?? Kom på att jag nog fick med mig en påse krossat från affären istället för de vanliga?

Vill kolla upp med er nu efter ca en veckas användning. Ja, eg är det ju redan 10 dagar.
Jag skulle ge hästarna en loppkur på 14 dagar med 4 dl varje dag?
Har nu gjort det i 10 dagar. Borde det inte vara en bättring på hästarna då?
Båda är till och från lösa så man måste tvätta benen både morgon och kväll.
Deras bajs är rätt så bra lite löst men när dom släpper sig (fiser) så rinner det utefter benen.
Tror ni att det kommer att gå över på 4 dagar?
Tog ni bort all annan mat och bara gav hö? Det har nämligen inte jag gjort. Ska man det?
Om det inte blir någon bättring så måste jag ju ringa veterinären. Han sa att jag gott kunde pröva denna kur först.
Jag förstår inte vad det annars kan vara. Har ju prövat allt nu, vetekli, b-jäst, torrt hö, och magbalans. Hur länge kan dom äta krafft magbalans?
Många frågor men är det någon som vet så svara gärna.

Ja, du borde ha sett någon typ av skillnad på dina hästar men vissa hästar tar längre tid på sig än andra. Jag hade fortsatt med loppfröna så länge hästarna fortsätter att fisa "vatten" och ett tag därefter.

Jag hade även kontaktat veterinären för att höra om denne inte kunde komma ut och rektalundersöka hästarna för att känna om där finns någon sand.

Själv tror jag fortfarande att det kan vara sand. Det tog min häst nästan 20 dagar att bli fri från sanden (såg det med hjälp av röntgen). Jag provade också alla möjliga olika alternativ i flera månader utan att det hände någonting. Ibland så var lortarna idealiska och jag trodde verkligen att jag hade hittat rätt botemedel för att efter en dag eller två komma ut till boxen och se samma vanliga sörja igen. Under den perioden så provade jag även en kur loppfrön men eftersom kuren inte hjälpte så trodde jag ju att det var något annat. När det sedan visade sig att det faktiskt var sand det handlade om så har jag nu förstått att man inte kan sikta in sig på kurer och sånt utan köra på så länge problemet är kvar. Det är ju inget som säger att man inte får hålla på mer än 14 dagar. Givetvis måste man ju även vara uppmärksam på om det skulle vara något annat än sand (om det nu inte är konstaterat att det är sand), och om nu så var fallet så är det ju ingen fara att man gett loppfrön. De är bara bra för mage och tarm i alla fall.

Om det är sanden som är boven i dramat så behöver ska du inte ta bort kraftfodret utan fodra på som vanligt. Man kan gärna ge någon typ av Proviva eller A-fil också, för att hjälpa tarmfloran på rätt väg eftersom det alltid blir någon typ av rubbning när hästen haft sand.

Vi märker ingen skillnad på deras bajs heller. Kanske inte är sand iaf. :crazy:
Rektalundersöka hästarna? Hur gör man då. Går genom analen med något instrument eller? Det kanske var det som veterinären menade var jobbigt. Eller svårt eller hur han nu sa.

Men han tyckte att det var konstigt att två av mina hästar var så där. Men eg så är faktist min islänning också så där men inte riktigt lika mycket. Utan bara vissa dagar som han är blöt där bak.

Det står ju 9 hästar här och en del är ju inte sjuka så det kan ju inte vara vattnet eller så heller. Om det bara hade varit dom som stod här så hade man ju förstått att det var något annat.

Det blir ju dyrt i längden att ge 4 dl var till två hästar också. Hade bara tänkt mig i 14 dagar.

Vi får väl se i mitten av veckan för då har 14 dagar gått. Kan man gå ner till ca 1 dl per dag per häst då? Tror du att det gör någon nytta då? Hästarna är en fjording och ett halvblod på 1 ½ år?

Rektalundersökning är när man sticker in hela armen där bak på hästen och känner där inne. Kan ju kanske vara jobbigt för en "vanlig" veterinär att göra det men jag vet att i alla fall vissa veterinärer gör det när de kör ut.

Vet inte vad det kan tänkas vara, fast innerst inne så skulle jag inte bli förvånad om det trots allt är sand. Annars får du köra dom små pållarna till klinik och få dom ordentligt undersökta, för någonting är det ju.

Om du inte vill fortsätta att ge 4 dl längre fram så tycker jag i alla fall att du ska ge 2 dl/dag och häst. Det är rekommenderad giva för stora hästar. Även fjordingen kan gå på detta. Min shettis går på 1,5 dl 2 gånger dagligen och den stora på 3 dl 2 gånger dagligen.

Jag tror inte att det var rektalundersökning som han sa. Det var något annat. Han är inte sådan som backar för äckliga saker eller så. Han är jättebra veterinär. Honom litar jag verkligen på. :)

Men när det gäller diaréer så är det ju svårt att säga var felet ligger.

Men om du ger din stora häst 3 dl, 2 ggr per dag så ger du ju mer än vad jag ger nu. Jag ger ju 2 dl, 2 ggr per dag till båda.

Men om man ger jämt vad gör det för skillnad då? Är dom inte jämt lite smålösa i magen då?

Ska tala om att jag har börjat ta 2 msk varje dag av loppfröna och jag är jättebra i magen. :angel:

Jag la i varsin dos mag-tarm i kväll. :crazy:
Hoppas att det går över snart.
Men min fjording är väldigt mycket mer piggare nu. Jag körde henne med vagn i dag och jäklar vad pigg hon var. Är det mycket energi i dessa loppfrön. Jag gör ju en foderstat för mina kusar. Hon kanske får på tok för mycket nu.

Ska pröva senare med örter som ska vara bra för magen. Håller på och kollar just nu. :D

Det kanske var sondning han menade..... Det är ju lite mer meckigt om man säger så.

Visst är det alltid svårt att säga vad det är när det gäller diarre precis som med allting annat som har med lilla magen att göra. Att jag tänker på sand är för att det är den här tiden på året då djursjukhusen får in många fall av just sandkolik.

Tidigare gav jag också det rekommenderade intaget/dag till mina hästar, men efter att den stora varit på djursjukhuset just för sandkolik så har veterinären ordinerat mer (även på shettisen eftersom han också har problem med våt avföring).

Jag kommer att ge min stora häst jämt under vinterhalvåren eftersom hon redan haft så mycket problem med sand. Nej, dom går inte omkring och är smålösa då. Loppfrön är bra för magen och tarmarnas arbete. Oftast (om hästen inte har några problem med diarre odyl.) så brukar det räcka med att man kör en kur på sådär en vecka/månad eller liknande. För att rensa ut det lilla som finns där så att det inte bara fylls på hela tiden och till slut blir för mycket.

Mag-tarm är ju ingenting som är farligt att kombinera med loppfröna så det kan du ju fortsätta med. Eftersom tarmfloran har rubbats (av Gud vet vad) så är det ju alltid bra att ge något så att den ska komma i balans igen. Detta hjälper även loppfröna till med.

Du behöver inte oroa dig för att det ska störa i dina foderstater. Loppfröna passerar så gott som rakt igenom. Har själv kollat upp det där och det är absolut inget som påverkar foderstaten.
Kan ju vara så att fjordingen var piggare för att den kanske rent av mår bättre. Min häst blev ganska mycket annorlunda när sanden började försvinna. Hon blev liksom mer häst - rullade sig i hagen, blev livligare mm. Nu snackar vi liksom om en 2,5-åring som har varit som en 25-åring tidigare, men nu har kommit tillbaka till sin egen ålder.

Örter provade jag innan jag fick reda på att det var sand. Var hos en "örttant" som hjälpte mig med vad jag skulle ha. Hästen fick läkemalva (1-månadskur) och protexin (pellets ca 3 månader). Läkemalvan var för om det hade bildats små sår i magen så skulle denna ört läka detta. Protexinet är ett jättebra medel för maghästar. Höll på med dessa medikament ett bra tag men allting förblev som tidigare - ibland lös, i bland normal. Hela tiden om vartannat. Nu vet jag ju vad som var orsaken till diarren och varken läkemalva eller protexinet hade kunnat hjälpa i det fallet. Möjligtvis om man gav det tillsammans med loppfrön.

Jag tycker 2 dl låter väldigt mycket mot vad jag har hört - har du fått den dosen rekomenderad av veterinär som normal giva alltså?

När min är dålig får han ca. 1/2 dl./dag och jag märker skillnad på det lilla.

Nej, inte av veterinär utan det står klart och tydligt på förpackningen hur mycket man bör ge (=2 dl 2 ggr dagligen åt stor häst). Att jag ger 3 dl nu är ju för att min häst har varit riktigt dålig (veterinärs rekommendation).

Men var har du hört att man ska ge så lite då?

Senast ändrad av en moderator:

Hej igen! :)
Jag har hittat örter från något ställe som heter Hilton. Vet inte hur mycket det kostar för dom har ju förstås inte priser med. Men jag ska ringa dom i morgon och fråga. Dom har tex påsar med olika örter som ska vara bra för vissa saker. Tex magens tarmbakterier. Det heter Hilton Restore. Det finns i förpackningar på 1 kg. Någon som har provat detta från dom???

Det ska ju vara bättre att ge än mag-tarmbalans. För det får man ju inte ge hur länge som helst.
Hur länge tror ni att jag kan ge dom det innan jag får hem örterna?
I dag fick vi tvätta dom igen. Suck! :cry:

Rödamalsbark är ju tex bra för matsmältningen. Väderspänning i tarmen ska man ha pepparmynta eller anis. Jag sitter och tittar i en örtbok. Min fjording släpper sig ju väldigt ofta. Men det kanske fjordingar gör. Jag har en inackorderad fjord här också som gör likadant. Ja, det är verkligen svårt detta. :D

Tycker att du ska kontakta dom som säljer örterna och diskutera med dom om vad som är bra för just dina hästar. Själv trodde jag att en viss sorts örter skulle vara bra till min häst men fick då veta att det var en helt annan ört som var bäst i det fallet. Så oftast är det bäst att rådfråga kunnigt folk som kan hjälpa en på rätt väg i örtdjungeln.

En sak till som jag höll på att glömma är att glöm för allt i världen inte att ringa din veterinär eftersom du ju måste få reda på orsaken till varför dina hästar är dåliga i magen och sedan behandla efter det. Annars brukar det tyvärr inte hjälpa.

Jag var igår & köpte 12 påsar ljusa psylliumfrön på Coop forum. 12.90:- / st. Dom började fundera när jag promenerade iväg med 2 lådor. ( 6 påsar i varje). :o :rofl:

Men jag köper i hälsokosten och inte nåt speciellt för hästar, det brukar bara vara dyrare. Jag har frågat mig fram och sökt info på nätet om dosering.

Ja läser man här (finns en egen tråd om loppfrön) så får man höra allt mellan 1/2-4 dl/dag... inte så lätt... men kanske beror på att vissa ger krossade, vissa hela? Pratade med en foderförsäljare ang fröna och hon sa att de krossade tas upp av kroppen på ett helt annat sätt och dessutom är de dyrare, fast hon sa ju aldrig hur dom va annorlunda kom jag på nu :confused: ...
Själv har jag gett 1 dl/dag och det har funkat alldeles utmärkt, redan från andra dan faktiskt, mycket piggare, 5-åring som oxå betett sig som 25 :crazy: , har t.o.m. börjat leka med stallets 1,5 åring som han tidigare sket i :banana:
Enligt vad som står på förpackningen innehåller fröna enbart proteiner soim kan tas upp av kroppen... och ingenting annat eftersom de passerar genom kroppen hela typ... och mycket proteiner är ju alltid bra för mage och tarm vad jag förstått... rätta mig gärna om jag missuppfattat :smirk:

Ja, allvarligt talat så är det ju lite skumt att alla doserar så olika. Själv kommer jag att fortsätta att fodra med den mängd jag gör eftersom det har gett resultat och jag har fått det rekommenderat av både djursjukhuset och återförsäljaren.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar