Katastrof i magen

Sv: Katastrof i magen

Enkel och enkel....det vet jag inte..... :crazy: Min häst åkte nyligen in akut med väldigt svåra problem orsakade av sand :crazy: . Det var tal om buköppning men det blev tack och lov inte av (peppar peppar).

Vad jag vill ha fram är att det bästa är att börja med loppfrön så fort som möjligt och hoppas på att man själv kan få bukt med det så att det slipper gå så långt som för min häst. Jag hade ju ingen aning om vad det kunde vara, provade diverse kurer under en längre tid (samt rådfrågade vet. stup i ett) och trodde att tarmfloran hade ändrats av ett maskangrepp i april, men vet. på djursjukhuset trodde att det hela tiden handlat om sand, som bara fylldes på hela tiden.

Kul att man kunde vara till hjälp! :banana:

Jo, det är rätt som du säger, att loppfrön används på kliniker för att ta bort sand ur tarmarna. Krävs ofta också att hästen sondas för att bli av med all sand.

oj... menade inte enkel som i enkel enkel utan mer att det var en möjlighet som låg väldigt nära men som jag inte fattat och som är lättbehandlad om man upptäcker det i tid...så att det inte handlar om någon grej som inte ens vet kan sätta fingret på typ... ber om ursäkt, var lite klantigt att skriva så utan att förklara hur man menade.. är svårt att uttrycka sig så här i skriven text :confused: ...

Är det förresten någon som vet.. dessa loppfrön säljs ju tydligen i butik, borde ju då användas av människor... men till vad??? är lite nyfiken :banana:

Jag blötar mina loppfrön ca 15 min före utfodring. Blandar dom sedan med maten (noggrant). I förebyggande syfte ska en häst ha 2 dl 2 gånger om dagen (uppblött i 4 dl kallt vatten). Ponny ska ha 1 dl 2 gånger om dagen (uppblött i 2 dl kallt vatten). Vid akut kolik så ska man försöka få i hästen så mycket man bara kan.

Vad gäller sandkolik så är det inte bara att hästen är lite dålig i magen utan sanden (när det väl gått så långt) lägger sig på botten av magen och/eller andra läget av grovtarmen. Detta medför gasbildningar och ev. förstoppningar. Min häst var VÄLDIGT gasfylld i sin tarm och hon såg ut som en ballong.

Än så länge är det nog ingen större fara med din häst (den känner inte av det än) men om den får fortsätta att fylla på med sand så kommer det nog att visa sig så småningom. Att hästen bajsar annorlunda beror nog på den störning i tarmfloran som sanden orsakar.

Jag hade genast börjat med loppfrön. Som fiaskurken skrev så är det ingen fara att ge loppfrön, även om det inte skulle vara sand. Loppfrön är bra för magen och tarmarna i alla fall och hjälper dom att fungera ännu bättre. Inom en vecka så borde du se resultat på hästen. Min häst stod på sjukhuset i en vecka och när jag hämtade hem henne så bajsade hon bollar!!! Helt överlycklig var jag eftersom hon inte gjort det på jättelänge.

Kan man ge loppfrön i förebyggande syfte med? Alltså i fall att, min häst uppvisar inte några symptom eller så... Men han står med huvet i backen hela tiden och "gräver" fram grästrån som han käkar... :crazy:

Ja, det var vad min vet. rekkomenderade om man hade leriga hagar!

Rejäl prisskillnad i olika affärer dock! Hoppas ni har Willys där ni bor, där kostade en påse 9,70 istället för 34,90 på Ica :eek:

Nej, du behöver inte be om ursäkt. Det är nog mer jag som ska göra det om det lät barskt. Det var det absolut inte meningen att det skulle göra :smirk: . Förstod inte att det var så du menade utan trodde att du kanske trodde att sandkolik inte var så allvarligt, för det vet jag att många tror.

Oj! Måste redan i dag åka och köpa dessa frön. Bra att du skrev att dom finns på Willys. Jag bor ju också i E:a så då åker jag självklart dit. :)
Jag har en fjording och ett halvblod på 1 ½ år som är lösa i magen till och från hela vintern. Men vips när sommaren kommer och dom går på bete så är dom bra i magen hela tiden. Så det måste nog vara något sådant. Jag har prövat vetekli, b-jäst, fil och just nu har jag mag-tarm krafft. Är på tredje dagen och det börjar bli bättre. Men jag vet ju att efter ett par dagar ¨när jag slutat med medlet så kommer det ju tillbaka. Men jag använde linfrön förra året och dom var iaf lösa i magen på vintern. Tror ni att det är sand iaf?

Jag har ju laborerat med torrt hö också i tron att det var det som var problemet men det hjälpte ju inte.

Det där låter precis som en av våra hästar! Det ser bra ut, ok konsistens, men varje gång han gör "nr2" rinner det lite före eller efter också. Låter som han ska ha världens diarré för det bubblar och han fiser som bara den, men så kommer det normala bollar ändå. Konstigt.. Vi började ge löst salt i maten, och det blev mycket bättre ett tag, men nu verkar han ungefär likadan igen. Har provat ta bort kraftfodret så nu äter han bara hö, får se om det blir nån skillnad, annars ska vi prova nån "kur", eller vet..

Hej!
Som svar på originalfrågan om magproblem. Jag har fått rekommenderat av vet att ge färsk jäst. 20 paket uppdelat på 5 dagar till stor häst. Alltså INTE foderjäst utan helt vanlig färsk bakjäst. Har rekommenderat vidare till kunder(är hovslagare) vars hästar bl a haft svåra diarreer. Dessa har hittills varit mycket nöjda. Billig kur och enkel. Smula/blanda i kraftfodret direkt före servering 4 pkt/dag i 5 dagar.

Det rådet fick jag också av min foderrådgivare när jag stallade in hästen från betet förra året. Det hjälper verkligen jättebra men nu i det här fallet så har det inte fungerat alls. Inte på min häst i alla fall. Om det nu är sand som hästarna har så tycker jag att man ska behandla med loppfrön och möjligtvis även bakjäst för att tarmfloran ska hitta rätt. Men visst är jäst ett utmärkt medel för lösa magar, helt klart! :)

Inget snack om saken tycker jag det låter som. Jag hade börjat med loppfrön för att se om det blir bättre. Blir det inte bättre på 1-2 veckor så hade jag kontaktat vet. Det kan du ju göra redan nu för att höra vad denne tycker. Man kan aldrig ringa vet. för många gånger.... :angel:

Tänk bara på så att höet innehåller tillräckligt av allt innan du tar bort kraftfodret helt. Jag fick rådet av vet. att ta bort kraftfodret ett tag. Tyvärr hade jag ingen analys på höet då så jag vet inte om min häst kanske gått miste om för mycket nu. Det hjälpte i alla fall INTE på min häst och det blev i stället jobbigare för hästen när jag skulle börja ge kraftfoder igen då magen reagerade hela tiden. Nu äntligen är jag i alla fall uppe i 1,2 kg havre men det har tagit flera månader.... :crazy:

Att dom fortsatte att vara lösa i magen förra året när du gav linfrön beror på att linfrön inte alls har samma egenskap att dra med sig sanden ut. Linfröna blir inte lika klistriga på samma sätt som loppfröna. Om det nu var sand som hästarna var lösa av, givetvis.

Ja, jag tror i alla fall att det är sand. Prova att ge loppfrön och ser du ingen förändring så kontakta vet. Då kan det ju vara så att det är något annat.

Linfrö finns att köpa som linfröpellets o då behöver man inte hålla på o koka linfrö.Linfröpelletsen kan man blötlägga lite för att spara hästens tänder , pelleterat foder sliter onödigt mkt på emaljen.
Jag ger alla mina hästar unga som gamla ca 1 -2 nävar linfröpellets per dag , håller dem mkt blanka o fina i pälsen, linfrö har en lugnande effekt på magen .
Spec riktigt gamla hästar mår jättebra av linfrö.

Loppfrön skall gå att köpa i större mängder genom foderförsäljare, låter dyrt att köpa på Ica!!

Men man skall oxå vara noga med att kolla så inte hästen har en infektion i munnen som stör tarmfloran oxå.. vilket foderinpackningar o andra tandproblem kan orsaka.

Salt i överdosering kan ge diarre, men oxå om hästar äter fruset gräs ute oxå vilket rubbar tarmfloran o de blir rötna i magen..
Om hästen inte trivs med sina hästkompisar kan det oxå orsaka stress som stör magen, spec om de går i liten hage där den lågrankade hästen inte kommer undan!!
:bump:

2 dl 2ggr om dagen då alltså :bump: fast spelar det någon roll hur länge det ligger i blött innan fodring?? har nämligen ingen möjlighet att vara ute i stallet mer än en gång/dag (tyvärr) :crazy: ... så tror du att jag kan blanda det i krafftfodret, både frukost å kvällsmaten på en gång, som i sig är uppblött eller hur ska jag lösa detta lilla problem bäst? några förslag :rofl: ? Vad bra att du skrev det med prisskillnad.. annars hade jag ju självklart vandrat in på stans dyraste icabutik och köpt det :banana: men nu ska jag nog ta en sväng förbi willys på väg te jobbet... :bump: Har börjat med salt igen nu också... kanske var dumt iof för då kan man ju inte med säkerhet veta vad som va lösningen om det nu blir bättre... men blir det bra så blir det bra och då får man nog vara nöjd i vilket fall :banana: 1000- tack för alla bra svar! :bump:

Var på konsum och letade efter "loppfrön" fann ju linfrö osv men inte just loppfrö, finns det något annat namn för det???
De hade inte hört talas om det på affären heller... :crazy:

Psylliumfrö heter det egentligen. :smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter