Kastrering?

Sv: Kastrering?

De beror på om dom måste söva eller om det blir stående.

När jag kastrerade min.Så var han 14månader.Och vi gjorde det inne på klinik samt stående.

Jag vaccinerade och kollade tänderna på samma gång och de gick på 3009:-

Lycka till!
Gabert

1500:- kostade det när jag tog u dis vet, men det var några år sen så runt 2000:- skulle jag gissa på.

Jag betalade 1800:- hemma.
Men sedan tillkom 8.000:- för komplikationerna ... :eek:

Se till att ha honom veterinärvårdsförsäkrad!

Jag kastrerade min 2-åring i våras på klinik, men stående. Det kostade 2-2.500:- (minns inte exakt). Skulle jag ha valt liggande skulle det gått på knapp 5.000:- dvs nästan det dubbla.

Min pojke råkade ut för komplikationer... Det började forsa blod när de var klara, så han fick stanna på kliniken mån-tors. Tisdagen fick de iaf lov att söva honom och snörpa till för att det skulle sluta blöda.

Tack och lov och ett stort fång med rosor till kliniken! men jag behövde fortfarande bara betala för det jag beställt - dvs en enkel stående kastrering - och Magi fick superbra skötsel och mår hur bra som helst!

Rekommenderar starkt att göra det på klinik oavsett om du väljer stående eller liggande... Jag törs knappt tänka på hur det skulle ha gått om vi kastrerat Magi hemma på gården.

ja jag vet ej vad jag ska göra med min kille sen an e ju 5 månader nu..

Vi tog ut en vet som skulle kastrera min gamle sköt ponny. ett russ på 1 år. Vet verkade jätte nervös å kollade igenom alla grejor typ 20 ggr å jag märkte att de va nått fel. men jag tänkte han e la bara noga. han gjorde jobbet han skulle å lämnade oss med en hel drogad ponny som det forsade blod ut såret på. hela boxen var full av blod å han blödde konstant i nästan 8 timmar =/ när vi ringde vet så sa dom bara att han ska göra sej med jämna mellanrum å vist de gjorde vi å efter 1 dygn blödde det ej. men vid den tiden hade hästen förlorat så mkt blod så han var helt loj å orkade ingenting men vet sa bara låt han stå inne 1 vecka å ta det lugnt.

jag säger så här. de tog 2 månader för honom att bli sitt pigga jag igen =/ så för min del blir de nog klinik för säkerhets skull. vill ej vara med om det igen..

Jag betalade 1800:- hemma.
Men sedan tillkom 8.000:- för komplikationerna ... :eek:

Se till att ha honom veterinärvårdsförsäkrad!

Vad har du för dörsäkring?

Mitt bolag har ett undantag som säger att de inte ersätter vare sig kastrering eller komplikationer efter kastrering.

Jag svarade på en liknande tråd för inte så länge sedan; i våras: 2500. 8-årig hingst som vi tog stående hemma. Vi fick medecin direkt att ge "utifall att". Han blev lite svullen så vi pumpade i honom medecinen vi fått, sen har det gått kanon. Vi tar alla våra hemma, har fungerat skit bra. Vet tyckte dock att över 8 år bör man lägga dom på klinik, så våran var väl i sista ropet!

ja jag vet ej vad jag ska göra med min kille sen an e ju 5 månader nu..

Vi tog ut en vet som skulle kastrera min gamle sköt ponny. ett russ på 1 år. Vet verkade jätte nervös å kollade igenom alla grejor typ 20 ggr å jag märkte att de va nått fel. men jag tänkte han e la bara noga. han gjorde jobbet han skulle å lämnade oss med en hel drogad ponny som det forsade blod ut såret på. hela boxen var full av blod å han blödde konstant i nästan 8 timmar =/ när vi ringde vet så sa dom bara att han ska göra sej med jämna mellanrum å vist de gjorde vi å efter 1 dygn blödde det ej. men vid den tiden hade hästen förlorat så mkt blod så han var helt loj å orkade ingenting men vet sa bara låt han stå inne 1 vecka å ta det lugnt.

jag säger så här. de tog 2 månader för honom att bli sitt pigga jag igen =/ så för min del blir de nog klinik för säkerhets skull. vill ej vara med om det igen..

Konstig vet... man blir ju extra vaksam efter kastration och vi tyckte att våran blödde lite väl mycket, ringde vet, som kom omedelbart och tittade till honom. Det känns tryggt när man har en vet som man kan lita på. Vi kasterar ofta hingstar och aldrig har vi fått höra att dom ska stå stilla, tvärt om!!! Ut och röra på sig, rör dom sig inte tillräckligt ska man aktivt gå med dom. Dom ska ju däremot INTE springa omkring som galningar. Enligt våran vet ska blodet droppa, så att man kan urskilja varje droppe; fortare än så är för mycket!

Vad har du för dörsäkring?

Mitt bolag har ett undantag som säger att de inte ersätter vare sig kastrering eller komplikationer efter kastrering.

Jag hade ingen försäkring - därav tipset.

Men om det nu är så att försäkringar inte täcker komplikationer efter kastrering så var ju ingen skada skedd - jag hade fått snyta upp kosingen ändå ... Men vad gör man inte för sina små pållar ;)

kastrerade 6-årig hingst (storhäst) hemma på gårn, och betalade 1200 eller om det var 1500, minns inte exakt.

Vi betalade runt 2000 kr för stående kastrering här hemma.

Hej!
Jag kastrerade min hingst i okt/nov förra året på hemmaplan!
Fördelar med klinik: Billigare och mindre infektionsrisk, nackdel: mer krångel

Det blir dyrare att göra det hemma och det är mycket noggrannt att hålla koll så hästen inte "lägger" sig ner och blir smutsig = kommer in bakterier som kan orsaka komplikationer.
Jag såg till att spåna om hela boxen och en stund efter dvs när lugnandet fanns i kroppen stod han inne. Efteråt rekommenderade veterinären att släppa i hage direkt, rörde sig pålle som vanligt var det lugnt annars fick man promenera i gång.
Min lilla häst satte full kareta och var lika tokig som vanligt så han redde det själv :D

Blödde väldigt lite och var inget jobbigt ingrepp att se (jag är blod och sprutkänslig)
Dagarna efter blev han ÄNNU hingstigare än förr för att sedan lugna ner sina hormoer.
Min var en korsning därav kastreringen. Tycker det är onödigt att hålla en korsning (om den ej presterat) som hingst mest för att det är lite "synd" då de inte får samma social kontakt som andra hästar.
Mitt vetbesök slutade på dryga 2500-3000 kr

Han är fyra år och vad är då bäst? Att ta det liggande eller stående? Om man inte tänker på kostnaderna så måste väl liggande vara bäst?

Min 3-åring ska kastreras idag, stående på klinik.

På klinik för hygienens skull, och för att OM det skulle hända något så är vi redan på plats. Stående för att undvika narkos, det är ju en risk i sig.

Fördelen med liggande är väl att om det skulle behövas grävas i bukhålan så är hästen redan sövd och ligger ner.

Usch, jag är så nervös!

Han är fyra år och vad är då bäst? Att ta det liggande eller stående? Om man inte tänker på kostnaderna så måste väl liggande vara bäst?

Ju mer "väl utrustad" en hingst är ju större är riskerna vid kasteringen. Det är därför man rekommenderar liggande till äldre hingstar. Min klinik tar inte hingstar över två år stående p g s riskerna.
Liggande har den fördelen att man kan sy ihop såret vilket gör att risken för hinnorna ska ge efter och tarmarna ska ramla ut/ner blir betydligt mindre.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
14 639
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025