Kastrering

T

Trampe

Finns det några generella risker med att kastrera en 8-årig varmblodshingst? Jag menar, gör det nån skillnad att han inte är unghäst längre då man normalt annars kastrerar?

Sv: Kastrering

Skillnaden är att han är äldre och mer utvecklad än en unghingst. Det kan göra att det finns risker för att hinnorna som blir kvar efter själva ingreppet och som är det som ska hålla ihop tills såret läkt inte orkar det utan kan brista. Därför brukar man rekommendera att äldre hingstar kasteras på klinik liggande så att man kan sy ihop såren.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 509
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist