Kastrering hur lång tid tar det sperman är död

Rotterö

Trådstartare
Jag skall kastrera min gubbe 3oktober.
Hur lång tid bör han stå i från stot.?
Hur länge lever spärman?
När kan jag släppa ihop dm?

Har hört så olika saker
5 dagar
14 dagar
ett par månader

Sv: Kastrering hur lång tid tar det sperman är död

Det handlar ju inte bara om att sperman ska dö. Du ska vänta till hingstigheten släpper så att vallacken inte längre har lust att betäcka stoet. Det är INTE bra att låta vallacker betäcka ston pga infektionsrisken. Många ston har blivit sterila på det viset.
Räkna med några månader i normalfallet innan även lusten försvinner.

3 veckor minst, med tanke på spermans livslängd.
Däremot skulle jag vänta betydligt längre med att släppa ihop dom, dels för säkerhets skull, dels för att de faktiskt är hingstiga betydligt längre tid än så, och få stoet betäckt är ju inget man strävar efter, direkt.

Då blir det stora problem
Han står inte ensam i hagen. Jag har bara sto och föl + han.
Min granne släppte i hop sina med stona efte 14 dagar. det fungerade gör bra.
Nu är de inte så hingstiga på hösten som på våren.

Jag kastrerade min unghingst förra veckan, och då sa veterinären att jag kunde släppa honom med stona efter två veckor...

Alla hästar ska väl kunna acceptera att vara ensamma i en hage? Det är väl ett utmärkt tillfälle att se till att lära honom det nu, när du har flera anledningar.
Väntar man med såna saker tills de är vuxna har man problem.

jag hade släppt ihop efter ett par veckor, om stoet säger ifrån, MEN inte om hon har ett föl, absolut inte, för stor risk...

Min vet. säger 6 veckor innan man släpper med ston.
Hur gammal är fölis? Hur har du tänkt på avvänjning av den senare?

Sperman lever endast ca 48 timmar. Dock bör du vänta lite längre med att släppa ihop dem med tanke på att han har ett öppet operationssår, men efter några veckor är det ingen fara. Sist vi kastrerade en hingst gick han ihop med stona efter 9 dagar.
Naturligtvis beror det på hur gammal din hingst är. Är det en äldre kille som har betäckt ston innan så lär han inte sluta att klättra på stona trots kastreringen, men är det en unghäst som precis blivit könsmogen så kommer det att gå ur systemet ganska fort - om han inte är väldigt hingstig förstås!

Hingsten är 2år 3 mån i dag.
Stot är hans mamma. Fölet är i dag31/2 mån.
När han skall vänjas av då passar det bra med 2 åringen. Detta skall bli min lilla flock.

Stot är ett riktigt tufft sto. Hon kommer nog passa sitt föl.
Jag funderar på att sätta dom med ett staket i mellan i en hage. Så de kan se varandra.
Ja visst skall han vänja sig att gå ensam i en hage. Men det skulle vara förfärligt om han spinger ut och hamnar på vår stora väg.

Han gick ur 2 hagar med strömm på när hon var dräktig. han ville bara vara i hennes hage.
Staketen låg på backen . Men båda stod i en tråkig grus hage. Då fanns det nytt gräs på åkern.
har man bara tre hästar så måste det gå.

De brukar vara ganska loja när de kommer hem på hösten efter ett långt hingst bete maj- oktober i år.
Och hungriga

Var kommer sperman ifrån? Testiklarna kanske? Om man då tar bort testiklarna (som man ju gör vid kastrering) var kommer då sperman ifrån? Om man då dessutom bundit av utförsgången från kroppen (görs i varje fall alltid på hund) till f d testiklarna, hur ska ev kvarvarande sperma, tydligen bildad någon annanstans i kroppen komma ut? Om dessutom sperman måste mogna i bitestikeln för att bli befruktningsduglig och dessa också är borttagna (hänger ihop med testikeln och åker med av bara farten), hur ska man då få befruktningsdugliga spermier?
Troligen ska man vara mest rädd om f d hingsten så att såren kan läka i lugn och ro, ge dem 2-4 veckor, faran för befruktning är nog överdriven.

Hur hade ni gjort då ?
med sto föl och hingt (vallack
Dom skall bli en flock Bara dessa tre.

Som sagt jag hade inte vågat släppa ihop honom med fölet. Om han är hingstig och hon går i brunst, fölet hamnar emellan? Nä jag hade isåfall lånat en shettis eller något som sällskap med vallacken tills fölet växt till sig (vilken kön är fölet?) sen hade jag lagom vid avvänjning av fölet, släppt ihop vallacken och fölet (för fölet ska avvänjas och sluta dia) och stoet och shettisen....

Det kan finnas viabla spermier kvar i upp till 50 dygn, det är ovanligt men det kan finnas. Spermierna ligger kvar i anslutning till en av hingstens könskörtlar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bara plats för tre hästar.
Har ingen jag kan låna av heller.

Dom har ju gått ihop sedan dom var små. Hennes son. Hon är tuff mot honom
han var hingstig när hon var dräktig. Hon fotade till honom.

Kan man inte börja med att ha fölet inne. Och släppa i hop sto och valack

jag har bekantar som hade två nyblivna vallackar . Släpptes med sto o föl. Där var det vallacken som fick däng.

Det är en stor kraftig hingt unge på nu 31/2 mån
Han hinner bli 5 månader nästan 51/2.

Rotterö skrev:
Jag har bara plats för tre hästar.
Har ingen jag kan låna av heller.

Dom har ju gått ihop sedan dom var små. Hennes son. Hon är tuff mot honom
han var hingstig när hon var dräktig. Hon fotade till honom.

Kan man inte börja med att ha fölet inne. Och släppa i hop sto och valack

jag har bekantar som hade två nyblivna vallackar . Släpptes med sto o föl. Där var det vallacken som fick däng.

Det är en stor kraftig hingt unge på nu 31/2 mån
Han hinner bli 5 månader nästan 51/2.

Vad synd du inte kan ordna en till! det hade varit enklare, men släpper du stoet och vallacken så ser du ju hur pass mycket han släpper på hingstigheten, det kanske går jättebra, man ska inte måla :devil: på väggen, jag bara känner själv att jag hade varit osäker...

Jag håller med ankans, hade inte vågat släppa ihop dem, att spermierna inte längre finns betyder inte att hingstigheten försvinner, fölet kan komma i kläm.

Jag tror det kommer att fungera.
Set är en bra tid på året, Hingstigheten är mindre.
De känner varandra.

Jag släpper sto och valack och kollar hur det fungerar. Så släpper jag fölet.
Det måste ordna sig tillslut. Hon brunstar inte så mycke på vintern, Detta blir i mitten av oktober

Vill Du vara snäll och förklara det här lite närmare, var ligger spermierna kvar? och vilken av hingstens ena könskörtlar gäller det? Och hur kommer de i så fall ut? Nyfiken

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Shaggy
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar