Sv: Kastrering, hur blev er hund?
Kastrerade min flathane, 3 år i våras.
Hittils har jag märkt följande:
*Ökad hunger, vilket först ledde till att han återupptog sin gamla vana att vräka i sig allt han hittade i naturen, så nu äter han massor av knäckebröd för att känna sig mätt.
*Fixering vid pinnar, barkbitar och annat som hör till träd och går att bära på... Lämnar utanför dörren efter promenaden och plockar upp igen innan nästa promenad...
men som någon sa, han måste intressera sig för något annat nu när han inte längre bryr sig om brudar...
*Lugnare i huvudet, det snurrar inte så fort i hjärnan på honom längre, det är lättare att få honom koncentrerad på träning, även när det är andra hundar i närheten. Lugnare och inte så "matte-bunden", vilket är skönt hos ex. mina föräldrar med stort hus att han inte prompt måste vara i hasorna på mig hela tiden när jag är där och hälsar på...
*Ökat antal flat-ryck (dvs. han får oftare totalt spel på promenader eller ridturer vilket i sin tur kan bero på nedanstående...)
*Mer On-Off. Visst var han väldigt lätt att "sätta på och av" redan innan, men nu är det ännu tydligare. Är vi inne så sover/vilar han till största delen, busar någon gång om dagen bara. Och ska vi göra något så är det oftast fullt ös (men så vill jag ju ha det) Var en kort period ungefär 1-4 veckor efter kastrering som det bara var "Off" och jag hade enorm ångest över det hela, men sen blev han mer "sitt tidigare jag" igen.
(Nästan) bara possitiva saker alltså...
Ska lägga till att hans päls bara blivit finare, men jag har också behållt honom på samma foder som innan fast minskat det lite och gett mer knäckebröd istället. Då hade han ioförsig inte lätt för att bli tjock innan snarare motsattsen. Innan gick han mycket på ren energi, men för att behålla den energin började jag cykla med honom ca en gång i veckan ganska snart efter kastreringen (när han var färdigläkt så att säga) för att hålla uppe en god kondition, då orkar han mer och är lättare att motivera. Dessutom springer han med på ridturer osv. allt för att hålla honom i trim... jag vill INTE få en soffhund. Han har faktiskt blivit lite svårare att motivera när man tränar så man får vara lite uppfinningsrik (eller ha god ekonomi) eftersom samma lek/leksak/godis bara fungerar som bra belöning några gånger innan han tröttnar så man får hela tider alternera, innan fick man bara dämpa för att han inte skulle gå i spinn...