Kastrering, hur blev er hund?

Sv: Kastrering, hur blev er hund?

Vi har varit likadana mot honom efter kastreringen, men han är helt annorlunda. När vi går på promenad går han en koppellängd bakom, och kastar man en boll eller pinne lunkar han iväg och hämtar den, det är inte alls samma drag i honom som innan. Är han med en annan hund och man kastar något så skiter han helt enkelt i att försöka ta den först, då står han bara och tittar när den andra hunden springer. Det enda han tycker är kul är att spåra saker, men resten är han inte ett dugg intresserad av..

Vad trist att det har blivit så för er del, det är långt ifrån alla hanar som får en sån reaktion på kastrering dock.

Hade man varit lite mer teknisk så kunde jag filmat och lagt in här hur vår kastrerade hane kör racet med rottisvalpen hemma nu!
Han är först på alla hennes tuggisar, gräver stooora hål i gräsmatten överallt där han snyggt o prydligt placerar alla hennes saker som han efter hand norpar:D Underbart att se dem ihop! Jag är ganska övvertygad om att det är tack vare kastreringen som han äntligen funkar tillsammans med valpar men han har definitivt inte mattats av på något sätt.

Och om ett par timmar är det dags för det stora "klippet"...:o

Dags för matte att sussa lite.

Kastrerade min flathane, 3 år i våras.

Hittils har jag märkt följande:
*Ökad hunger, vilket först ledde till att han återupptog sin gamla vana att vräka i sig allt han hittade i naturen, så nu äter han massor av knäckebröd för att känna sig mätt.
*Fixering vid pinnar, barkbitar och annat som hör till träd och går att bära på... Lämnar utanför dörren efter promenaden och plockar upp igen innan nästa promenad... :D men som någon sa, han måste intressera sig för något annat nu när han inte längre bryr sig om brudar...
*Lugnare i huvudet, det snurrar inte så fort i hjärnan på honom längre, det är lättare att få honom koncentrerad på träning, även när det är andra hundar i närheten. Lugnare och inte så "matte-bunden", vilket är skönt hos ex. mina föräldrar med stort hus att han inte prompt måste vara i hasorna på mig hela tiden när jag är där och hälsar på...
*Ökat antal flat-ryck (dvs. han får oftare totalt spel på promenader eller ridturer vilket i sin tur kan bero på nedanstående...)
*Mer On-Off. Visst var han väldigt lätt att "sätta på och av" redan innan, men nu är det ännu tydligare. Är vi inne så sover/vilar han till största delen, busar någon gång om dagen bara. Och ska vi göra något så är det oftast fullt ös (men så vill jag ju ha det) Var en kort period ungefär 1-4 veckor efter kastrering som det bara var "Off" och jag hade enorm ångest över det hela, men sen blev han mer "sitt tidigare jag" igen.

(Nästan) bara possitiva saker alltså...

Ska lägga till att hans päls bara blivit finare, men jag har också behållt honom på samma foder som innan fast minskat det lite och gett mer knäckebröd istället. Då hade han ioförsig inte lätt för att bli tjock innan snarare motsattsen. Innan gick han mycket på ren energi, men för att behålla den energin började jag cykla med honom ca en gång i veckan ganska snart efter kastreringen (när han var färdigläkt så att säga) för att hålla uppe en god kondition, då orkar han mer och är lättare att motivera. Dessutom springer han med på ridturer osv. allt för att hålla honom i trim... jag vill INTE få en soffhund. Han har faktiskt blivit lite svårare att motivera när man tränar så man får vara lite uppfinningsrik (eller ha god ekonomi) eftersom samma lek/leksak/godis bara fungerar som bra belöning några gånger innan han tröttnar så man får hela tider alternera, innan fick man bara dämpa för att han inte skulle gå i spinn...

Senast ändrad av en moderator:

En sak som ingen annan sagt är att de oftast brukar få mera päls.. vilket för vissa kan anses som positivt o för andra kan det bli jobbigt tex om man har en trim- eller klippras.

Jasså är det därför min ser ut som en hårboll...

Det brukar inte vara något större ingrepp eller besvärligt efteråt. Min hade tratt på i några timmar och sen gick han i trattstrejk och blev totaldeprimerad:crazy: Så snart tratten åkte av och han hade sovit ruset av sig var han helt som vanligt, fick morra lite åt honom när han försökte smyga med att slicka på stygnen annars brydde han sig inte alls.

Andra eller om det var tredje dagen svullnade de f d kulorna/påsen upp ngt enormt men alla som har sett kastrerade hästar vet att det oftast är helt normalt och går ner igen. Det gjorde det på honom också.

Berätta hur det går för er sen!

mammas hund var extremt jobbig innan kastreringen, åt ingenting och led fruktansvärt av löptikar. dessutom var han väldigt "på" och testade gränser heeela tiden.
efter kastreringen började han äta upp sin mat, blev snäll och lätthanterlig!

min hund (kullsyskon till mammas samt omplacering, så jag fick inte uppleva kastreringen själv) var också ett monster innan kastrering men blev som ett lamm efteråt!

Ska tillägga att min galning inte hade något alls emot tratten, han bar den gladeligen i sina 10 dagar, förutom när jag tog av den tillfälligt på promenader eller när jag tittade på tv och kunde ha koll på vad han gjorde till 100%.

Han tryckte glatt in huvudet i tratten efter varje promenad :confused: och åt och drack med den på! :eek:(då har jag ioförsig upphöjda vattenskålar) dessutom lärde han sig putta sin favoritleksak (tärning som spiller godis) runt lägenheten och plocka upp resten av sina leksaker, även från korgen... :rofl: Han var helt knäpp... och bände och tryckte runt på allting med den där :devil:-tratten...

Så har man tur så mår inte ens hund dåligt av att gå omkring med tratt... :love:

Vi är hemma och Kamelen heter numera Kantarellen med sin tratt:crazy:.
Ingreppet tog bara trekvart och hund verkar ganska pigg nu.
Tack för varningen om svullnaden! Annars hade det väl varit panik här hemma. Vet lovade ringa imorgon då det är midsommar nu, har även fått deras privata nr omdet skulle vara ngt.

Han klarar tratten men går:angel: förstås in i ALLT!

Minskat intresse för tikar/mindre stressad när löptikar i närheten
Ökat intresse för mat
Sänkt ämnesomsättning
Dessa tillsammans en stark orsak till att många kastrerade går upp i vikt, viktigt därför att anpassa maten efter de nya förutsättningarna
Mer underull - lurvigare päls

Det är välde vanligaste biverkningarna av en kastrering, Inger som egentligen är så farligt tycker jag :-)

Oj vilken gammal tråd du fann :)

Kastrerade min hane när han blev 6månader, importerad vinthund så det är krav att man kastrerar. Hade dock gjort det ändå med största sannolikhet.

Han hatar mat och är smal som en pinne :D Har knappt något man kan kalla päls.

Han är lite ängslig med tror det kan ha att göra med bakgrund samt tråkig avel.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 093
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vår rottweiler, hane, 7 ½ år visade sig ha njursvikt. Åkte in med hunden till veterinären, pga luktade illa i mun bla. Jovisst, han...
Svar
16
· Visningar
30 346
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur