Rymmer hunden har man för dåligt stängsel i de flesta fall.Så du menar att svenska hundar inte rymmer? Du har aldrig hört talas om hanhundar som rymmer för att komma åt löptikar? Du kan inte tänka dig att intakta hundar är något mer rymningsbenägna under iaf löptider? Jag känner till fall med hundar som klättrar över hundgårdsstängsel och sticker iväg. Jag känner tyvärr till fall där det lett till att hunden blivit påkörd (på landsbygden, inte i staden). Ett extremt fall där hunden lyckades bita och krafsa sig igenom en låst trädörr för att komma åt löptiken. Ingen ökad skaderisk där? Hundar som sliter sig från matte/husse på promenaden för att komma åt en löptik eller spöa upp en annan hane? Du har aldrig hört talas om hanhundsaggressiva hanar? Du menar att testosteronhalten är helt irrelevant för denna typ av beteenden? Att den inte påverkar könsdrift, aggressivitet och risktagande beteende?
Jag känner f ö uppfödare som haft blodvite mellan sina tikar också efter att de har slagits genom hundgårdsgaller.
Så det är inte så att dessa risker endast gäller för lösdrivande hundar.
Kastration garanterar inte att man får en hund som fungerar med alla hundar ändå.
Det är väl bara att ge fan i att släppa ihop sin hane (eller tik) med andra hanar så slipper man problemet? Det är ju liksom en uppfostringsfråga med.
Könsbunden aggressivitet finns hos många brukshundsraser bla, delvis tror jag för att vi avlar på hundar som ska vara tuffa,modiga,framåt och med en massa drift i - då är det inte konstigt att de gillar att mäta sig med andra. Ammo bråkade lite med en tik i helgen när de båda kände sig lite trängda och var sura, inget allvarligt alltså - men det hade inte hjälpt att någon av dem hade varit kastrerade i det fallet.