Kastrering av tik?

MM

Trådstartare
Har eventuellt planer på att kastrera min tik då hon inte ska gå i avel och jag ser fördelen med att slippa behöva oroa mig för livmoderinflammation.
Nackdelen som jag ser det är inkontinens om det skulle bli så. Jag ringde en klinik för att kolla vad dom har för statistik på hur många som får urinläckage men dom kunde inte svara på det så jag frågar här istället.
Ni som kastrerat tik. Har ni fått oturen och fått en hund med urinläckage efter kastrering?

Sedan, priser? Vad har ni gett?
Jag har kollat upp två kliniker i min närhet som dom ena tar 5500 kr och dom andra tar 6200 kr.
Det handlar om en hund runt 6 kg.

Jag har en kastrerad liten korsningstik som nu är 9 år gammal. Inga biverkningar mer än när det gjordes var det jobbigt då hon är rädd för främmande människor och inte tyckte att det var en trevlig upplevelse. Hon hade lite ont precis efteråt också. Jag har inte heller märkt av några psykiska förändringar med med rädslor, nervositet som en del märker av, förutom det här att bli lämnad på kliniken och så vidare stärkte hennes ovilja mot främlingar. Pälsmässigt tycker jag hon är lika också.
Hon kastrerades när hon var 3-4 år gammal. Då hade hon efter de två senaste löpen varit påverkad så jag märkte det och var nog på gränsen till livmoderinflammation sista gången men klarade sig. Hon kastrerades sedan lite innan hon borde gå in i nästa löp. Jag vågade inte annat.

Ungefär 20% blir inkontinenta pga kastration. Sen vet jag inte siffrorna för livmoderinflammation, men skulle gissa att de är högre.

Jag har kastrerat 4 pga livmoderinflammation, en blev inkontinent.

Ungefär 20% blir inkontinenta pga kastration. Sen vet jag inte siffrorna för livmoderinflammation, men skulle gissa att de är högre.

Jag har kastrerat 4 pga livmoderinflammation, en blev inkontinent.
Ungefär var 4e tik får förr eller senare pyo, dock skiljer det sig enormt mellan raserna.

Min kan läcka lite vid enstaka tillfällen. Som tur är så händer det väldigt sällan. Däremot har hon fått en fruktansvärd päls. Fäller konstant och underullen tar aldrig slut. Hopplös att hålla vikten på dessutom.

3 kastrerade tikar

1. Kastrerades vid 8 års ålder, levde till drygt 14, inte inkontinent.

2. Dotter till 1, kastrerades vid 4 års ålder, blir nu 16 år i mars, inte inkontinent.

3. Dotterdotter till 1 (ej dotter till 2, men till hennes halvsyster), kastrerades vid 5 års ålder, nu 9 år och läckte 3 nätter i rad för ett par veckor sedan.
Utredning hos veterinär visar just ingenting och hon har inte läckt igen.

Pälsarna blir stora och långa. Då de inte löper så kommer heller inte fällning igång 4 månader efter löp, vilket dom alltid gör annars.

I och med att dom aldrig fäller ur ordentligt så blir pälsarna tjockare och tjockare och är rätt jobbiga att kamma igenom.

I övrigt inga problem alls.

Nu har alla 3 tikarna kastrerats i vuxen ålder och det innebär att dom klarar sig bättre från de endokrina sjukdomar som kan uppstå när man kastrerar innan hunden är helt vuxen. Hormonerna behövs när hunden utvecklas, stryper man hormonerna innan hunden är färdigvuxen kan det ge konsekvenser som innebär sjukdomar senare i livet.

Av den anledningen skulle jag aldrig kastrera en hund, vare sig tik eller hane, förrän den är vuxen både i kropp och knopp. För min ras betyder det 3-4 års ålder.

Men kan man säga att det var pga kastreringen då? Eller det kan ske så lång tid efteråt?
Jag trodde dom blev det direkt efter operationen isf.

Nej det kommer i regel några år senare, om det kommer alls.
Det enda jag märker på min kastrerade tik är att hon är mer hungrig än innan. Det är inga problem att hålla hennes vikt. Tvärtom är hon finare än någonsin i kroppen. Inga pälsförändringar men då är hon ingen spaniel eller retriever heller (som brukar få riktigt jobbig päls efter kastrering).

Nej det kommer i regel några år senare, om det kommer alls.
Det enda jag märker på min kastrerade tik är att hon är mer hungrig än innan. Det är inga problem att hålla hennes vikt. Tvärtom är hon finare än någonsin i kroppen. Inga pälsförändringar men då är hon ingen spaniel eller retriever heller (som brukar få riktigt jobbig päls efter kastrering).

Okej. Hur jobbig är jobbig päls? Jag har en Spaniel. En cavalier. Hon är en blenheim och har aldrig varit riktigt hårig eller haft supertjock päls.

@starcastle Min räknas som vuxen i både huvud och kropp, hon blir 5 år gammal i sommar. Så då borde hon vara färdigutvecklad hormonmässigt. Hon är en cavalier.

Ungefär var 4e tik får förr eller senare pyo, dock skiljer det sig enormt mellan raserna.

Vet du hur cavalier ligger till inom riskerna för pyo?
När jag ändå ska väga för och nackdelar så är det bra med så mycket fakta som möjligt :)
Eller om någon annan har koll.

Okej. Hur jobbig är jobbig päls? Jag har en Spaniel. En cavalier. Hon är en blenheim och har aldrig varit riktigt hårig eller haft supertjock päls.

@starcastle Min räknas som vuxen i både huvud och kropp, hon blir 5 år gammal i sommar. Så då borde hon vara färdigutvecklad hormonmässigt. Hon är en cavalier.

Oftast blir pälsen tjockare, tätare och av dålig ullig kvalitén. Lite som valppäls. Den blir också matt så hundarna brukar inte vara vackra alla gånger :p
Hur det blir på just cavalier vet jag inte men kan tänka mig att pälsen blir mer som hos en valp.

Men kan man säga att det var pga kastreringen då? Eller det kan ske så lång tid efteråt?
Jag trodde dom blev det direkt efter operationen isf.
Inkontinensen kommer sällan omedelbart efter kastreringen, utan senare. Tänk samma som hos människa, där kvinnor kan få svårt att börja hålla tätt när dom kommit i klimakteriet och östrogenhalten sjunker.

Vad gäller pälsförändringar så är de ofta långhårsraser som blir mest "tråkigt" drabbade. cavalier nämndes ovan och dom blir tyvärr ofta hemska i pälsen oc de flesta kastrerade cavalierer jag träffat hålls kortklippta pga det. Pälsen blir ett ulligt fjun som är svårskött, tovar sig lätt och är värdelös skyddsmässigt för väder och vind.
Min egen tik var en korthårsras, så där hände inget speciellt med pälsen mer än att den blev lite tjockare och mjukare.

Min tik kastrerades som 1-åring och blev inte inkontinent. Dock blev hon bara 4år, så det kanske skulle ha kommit senare i livet i så fall.

Kan tillägga att min tik var 5,5 år när hon kastrerades (pga mycket svåra skendräktigheter) och blev inkontinent framåt 7 års ålder.

Den studien som säger att 20% blir inkontinenta någon gång under sin livstid är nu ganska gammal, tror från 80-talet eller början av 90-talet. Finns ett par nyare men mindre studier som tyder på att frekvensen kanske är något lägre. Lite vanligare hos större hundraser än mindre. De allra flesta blir symtomfria med medicinering.
Jag hittade inga regelrätta studier med statistik på hur många som får pälsförändringar men är ju relativt vanligt som jag förstod det, speciellt på raser med mycket underull. Övervikt mycket vanligt, eller snarare minskat kaloribehov.
Finns också ett par ganska nya studier som tittat på olika cancrar och på ledstatus hos golden och labbe där man jämfört kastrerade (vid olika åldrar) och okastrerade. Värt att titta på om man har någon av dessa raser tycker jag, även om jag saknade en del info (t ex föräldrars ledstatus) och det enbart var amerikanska hundar med.

(Läste på mycket inför att förra hunden skulle kastreras, sparade dock inte länkar eller studier men hittade dem ganska lätt på PubMed då.)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 476
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka