Kastrera tik, för eller nackdelar?

Mirasmatte

Trådstartare
På katter så kastrerar man honorna oavsett om de är innekatter eller utekatter på mer eller mindre rutin. Det är inte bra för dem att löpa tomt. De löper väl i och för sig betydligt oftare än hund. Men vad tycker ni om att kastrera en sällskapshund som inte ska få valpar? Innebär det några begränsningar i framtiden för oss om jag kastrerar min tik? Hon är fortfarande ung och vi har inte planera på att tävla på utställning nu, men det intresset kanske kommer. Men jag vet att jag inte kommer ta några valpar på henne.

Uppfödaren tycker att vi inte ska kastrera, men jag vill gärna ha lite mer åsikter om för och nackdelar och vilken ålder man eventuellt bör kastrera?

Dela gärna med er av era egna erfarenheter också :D

På katter så kastrerar man honorna oavsett om de är innekatter eller utekatter på mer eller mindre rutin. Det är inte bra för dem att löpa tomt. De löper väl i och för sig betydligt oftare än hund. Men vad tycker ni om att kastrera en sällskapshund som inte ska få valpar? Innebär det några begränsningar i framtiden för oss om jag kastrerar min tik? Hon är fortfarande ung och vi har inte planera på att tävla på utställning nu, men det intresset kanske kommer. Men jag vet att jag inte kommer ta några valpar på henne.

Uppfödaren tycker att vi inte ska kastrera, men jag vill gärna ha lite mer åsikter om för och nackdelar och vilken ålder man eventuellt bör kastrera?

Jag skulle kastrera. Slippa löpningar och sånt plus oron för livmoderinflammation.
en risk med kastration är att de kan börja läcka lite kiss, men det går att medicinera.

Det finns många risker med att låta operera sin hund, t.ex. komplikationer i samband med sövning eller att infektion uppstår i såret. Sedan är det ganska vanligt att kastrerade tikar drabbas av inkontinens och försämrad päls. Jag har även hört om hundar med rädsla som har fått sin rädsla förstärkt vid kastrering. Jag upplevde ökad ljusrädsla hos min egen tik, som kastrerades pga besvärlig skendräktighet.

Att kastrera en frisk tik är därmed något av en chansning. Har man riktig tur slipper man alla komplikationer samtidigt som risken för livmoderinflammation och juvertumörer försvinner resp minskar. Men vågar man chansa?

Jag skulle personligen aldrig kastrera en hund som inte har problem, ex en tik som mår jättedåligt under löpet/skendräktigheten eller en hane med prostataproblem. Operativa ingrepp vill jag undvika in i det sista. Att kastrera min tik bara för att slippa löpen skulle jag själv aldrig ens fundera på, och då har jag ändå en tik som tävlar på SM-nivå, där löpen kan få oss att missa viktiga tävlingar om vi har otur.

Det kommer ju även bli otillåtet att ställa ut kastrerade hundar, tror det var 2017... har inte full koll på utställningsregler :p!

Jag känner ganska många som har kastrerat sina tävlingshundar för att slippa löp. Ingen har vad jag vet fått andra biverkningar än sabbad päls, och det verkar vara vanligast på retriever- och spanielraser. Jag har själv kastrerat 3 av mina 4 hundar (1 tik pga pyo, 1 hane pga bekvämlighet, 1 hane pga att han hade för mycket hormoner) och inte upplevt något annat än pälsförändringar och att ena hanen tydligen började lukta löptik enligt andra hanhundar. Sista hanen hade en del rädslor som försvann/minskade rejält efter kastreringen men det kan ha berott på att han blev äldre också. Tror inte det är så vanligt att det händer saker på den fronten.

Jag tycker det är lite upp till var och en om man vill kastrera eller ej, men får de fördärvad päls så kan det bli ganska besvärligt.

Jag skulle personligen aldrig kastrera en hund som inte har problem, ex en tik som mår jättedåligt under löpet/skendräktigheten eller en hane med prostataproblem. Operativa ingrepp vill jag undvika in i det sista. Att kastrera min tik bara för att slippa löpen skulle jag själv aldrig ens fundera på, och då har jag ändå en tik som tävlar på SM-nivå, där löpen kan få oss att missa viktiga tävlingar om vi har otur.

Det kommer ju även bli otillåtet att ställa ut kastrerade hundar, tror det var 2017... har inte full koll på utställningsregler :p!

Det måste väl gälla hanhundar enbart? Det är ju helt omöjligt att kontrollera om en tik är kastrerad eller ej.

Det ska gälla alla kastrerade hundar vad jag förstått, sen är det väl på ens egna samvete om man ställer ut en kastrerad tik eller ej. Som sagt, det är ju i stort sett omöjligt att se om en tik är kastrerad, särskilt om det skett med titthål.

Jag skulle inte chansa på att ge en frisk tik problem med inkontinens och dålig päls. Om hon fick eventuella problem med löp eller annat hade jag funderat på det.

Har träffat på kastrerade hundar av båda kön som fått problem med att andra hundar inte gillar dom efter op.

Jag skulle kastrera. Slippa löpningar och sånt plus oron för livmoderinflammation.
en risk med kastration är att de kan börja läcka lite kiss, men det går att medicinera.

Inte alls säkert att medicin fungerar. Tyvärr. Är det en tik av stor ras kan det bli rätt stora pölar ibland. Och på tråkiga ställen.

Jag skulle inte tveka att kastrera i förebyggande syfte om jag vet att jag inte kommer låta ta valpar på tiken.

Det måste jag berätta för min vän vars kastrerade tik blev avlivad efter en kastrering då det formligen rann urin ur henne o medicinering inte hjälpte.

Angående sövning är det en liten risk enligt veterinären och konvalescensen efter kikhålskirurgi var tydligen kort.
Har bara opererat "vanligt" på tidigare djur. Det blir kikhål om det blir operation. Men inkontinens är absolut avskräckande och om psyket skulle förändras. Just nu säger magkänslan nej till operation.

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 728
Senast: attheedge
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 738
Senast: Milosari
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 607
Senast: Brie
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 286
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar