Kastrera russhingst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Isislover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 204
I

Isislover

Hej!
Om jag lagt tråden fel så får ni gärna flytta den rätt. :)
Jag funderar på att köpa mig en russhingst som jag hittat till salu. Jag vill eg inte ha en hingst, men resten låter himla bra för mig. Så jag undrar vad en kastrering kan gå på. Han är född 2010 om det nu underlättar eller försvårar saken. :)

Sv: Kastrera russhingst

Vanligaste är nog mellan 2500-5000:-,om han skulle råka vara klapphingst så kan man vara beredd på att det kan kosta betydligt mer.

Oki. När är det vanligast att man kastrerar? Tänkte mest, om jag nu köper honom, om man kan vänta och se hur han är som person, eller om man bör göra det ganska snart.

Så länge man inte ska använda hästen i avel så ser jag ingen anledning alls att behålla som hingst faktist. Mycket bökigare med stall och hagar,och onödigt att hästen ska bli stressad i onödan.

Det enda jag skulle tänka på var att kastrera när årstiden tillåter,alltså inte mitt i sommarvärmen med alla insekter och infektionsrisk. Jag kastrerade min förra i Mars. Han var klapphingst och hade precis fyllt två,jag hade hoppats att ena kulan skulle hamna rätt,och han var så lugn och ointresserad av ston,så jag väntade. En morgon såg jag att han vandrade fram och tillbaka brevid stängslet mot stona,då ringde jag kliniken på en gång.

Min nuvarande är kastrerad i April förra året.

Varför ringer du inte till närmsta klinik eller hem-veterinär och frågar? Det kan gå på allt från 1500 till 6000kr...

Jag kastrerade min förra b-ponny när han var precis fyllda 1 år, ståendes på klinik, maj månad. Det gick på ca 3000kr inkl moms.

Jodå, jag ska göra det. Men de har bara telefontid i veckorna. Känns onödigt att ringa om en prisförfrågan under jourtid. Så akut är det inte. :)

Han kommer, om jag köper honom, att gå med min islandsvallack. De är de enda hästarna i stallet, så han borde inte blir stressad.
Jag ska ringa veterinärstationen på måndag och höra vad de tar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 807
Senast: Thaliaste
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 475
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 290
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka