Kastrera nu??

Sv: Kastrera nu??

Jag kastrerade två minishettisherrar i slutet på förra året.
Det fick jag betala 3500:- för och då var det liggande kastrering hemma.

Vädret var lite trist och fuktigt just då så hästarna fick penicillin insatt direkt. Det läkte helt utan problem. Men det var inte tal om någon boxvila inte, dom skulle ut ett par timmar efter dom vaknat och sedan vara ute som vanligt. Det syddes inget heller kan jag tillägga.

Grim skrev:
Jag kastrerade två minishettisherrar i slutet på förra året.
Det fick jag betala 3500:- för och då var det liggande kastrering hemma.

Vädret var lite trist och fuktigt just då så hästarna fick penicillin insatt direkt. Det läkte helt utan problem. Men det var inte tal om någon boxvila inte, dom skulle ut ett par timmar efter dom vaknat och sedan vara ute som vanligt. Det syddes inget heller kan jag tillägga.

Var det 3500 kr/styck eller för båda?

gejsa skrev:
Jag har bara gjort det hemma. Och jag undrar om dom överhuvudtaget söver på klinik när det är så lätt att kastrera ståendes.

På varmblod är det väldigt få veterinärer som tar på sig ansvaret för att kastrera stående om de är över ett år, det är väldigt lätt att de får bråck och blir väldigt dåliga.
Däremot är det sällan förekommande på kallblodsraser.

Snurrfian skrev:
På varmblod är det väldigt få veterinärer som tar på sig ansvaret för att kastrera stående om de är över ett år, det är väldigt lätt att de får bråck och blir väldigt dåliga.
Däremot är det sällan förekommande på kallblodsraser.

Jasså, är det så. Ja, varmblod har jag iofs inte kastrerat någon gång. Äger inte någon sådan.
Det har varit fjording, islänning och halvblod som vi har kastrerat här hemma utan komplikationer.

Det måste jag fråga "min" veterinär nästa gång jag pratar med honom. Lustigt! Undrar varför det är så!

Det bästa är faktiskt att låta hästen vara ute så mycket som möjligt efter kastrering så blir det inga problmem och klart mycket mindre svullnad än om de få stå inne osv osv

yapp och en kanon vetrinär han vet vad han håller på med , vi gör det här hemma på gräset och liggande och snabbt och smidigt går det *ler*

Gjorde nyligen ett studiebesök vid kliniken i Uppsala i samband med en kurs, där fick vi bl a titta på en hingst som låg på op-bordet i samband med en kastration, och givetvis diskuterades mycket kring detta och vi kom alla fram till att det är många som sys av, även de som ligger ned.
Det trycks upp en tampong efter såret och denna tas bort efter några dagar. Så gjordes det även på den jag kastrerade.
Och apropå den stående kastrationen för några år seda, det va inte slarv som gjorde att han blev dålig, jag skötte allting exakt som sig bör, men han blev sjuk iaf.

gejsa skrev:
Ok! Då hade jag fel. Men jag undrar varför dom syr när dom inte behöver det när dom kastrerar hemma eg? Någon som vet det?
Som jag förstått så syr man för att minska risken för bråck och tarmframfall, plus att läkningen blir bättre. Jag har sett ett kallblod (inte min) som efter en stående kastrering stod i hagen med tarmarna lindade kring sina fötter, inte kul.

Hur många har du kastrerat då? Jag menar eftersom du har fått ge dom penecellin efteråt? Här har vi kastrerat 3 st och ingen har blivit sjuk. Visst vet jag att man kan bli sjuk. Men det är ju oftast när man inte sköter om det med att gå några ggr per dag och bara låter hästen stå. Visst ser det äckligt ut med ett litet öppet sår det vet jag att många tycker. Och då tror att det är bäst att låta hästen stå stilla. Men det är ju oftast det som gör att hästen blir sjuk.
Tror det blev en fyra stycken som kastrerades stående, alla fick man öppna upp såren igen på, för de klibbade igen och svullnade. Hästarna har på vet's ordination inte stått, utan rört på sig ordentligt. Så såren ska då ha varit skötta enligt konstens alla regler. Sen gav vi upp den idén, eller ja, det började med att vi fick en hingst som på två dagar blev helt rabiat, så den fick vi stalla upp på klinik och dom fick ta honom akut, den sövdes och syddes. Problemen har väl aldrig varit så få. Därefter, pga det fina resultatet och den man sett med tarmarna kring fossingarna, har alla hingstar kastrerats liggande och sydda, helst dubbelsydda.

Kompisen min har bestämt sej nu, hon ska kastrera den lille skiten på klinik nästa fredag morgon & han ska åka till kliniken & läggas in redan på torsdags kvällen & bli hämtad på fredags kvällen igen. Då blir han kastrerad sövd & liggandes, samt ihopsydd. Hon tyckte att det kändes bäst!! Så det kalaset går på 3500:-. :) Det är ju iofs 1500:- dyrare än när veterinären här hemma gör det. Men det tyckte hon att det är värt!! Så nu får den lille skit hingsten inte ha kvar sina "bollar" så länge till, synd om honom!! :D :rofl:

OBS!! Jag tänkte på det. Hur viktigt är det att hon har honom stelkramps vaccinerad?? Hon har ju inte honom det!! Men hon tänkte börja grundvaccinera honom i samband med kastreringen.

Senast ändrad av en moderator:

jo det är han kanske ibland någon hundralapp mer men aldrig mer än 1000 kr , har iof sig aldrig hört att han skulle ha tagit 1000 kr ens

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 302
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar