Kastrera NU? (rötmånad)

milly

Trådstartare
Är nästan ett måste nu när den "försvunna" kulan trillat ner på honom och jag är på väg att köpa honom... Nästa vecka hade veterinären sagt att han kunde komma. Har dock hört flera som sagt "SKa han verkligen kastreras NU så här års?".

Har ni erfarenhet av detta?

Sv: Kastrera NU? (rötmånad)

Om det inte är några problem vid hantering osv så hade jag väntat tills det blivit lite kallare ute.

Skulle jag kastrera så skulle hästen lämnas in på klinik där de gör det liggande med sövd häst och syr ihop noga efteråt. Då är det minst infektionsrisk.

Jag skulle också råda dig att wänta. Inga onödiga operationer i rötmånaden!

Äwen efter en kastration på klinik på betäckt funikel är risken för en sårinfektion större än.

Hur lång tid tar det innan såret efter en kastrering läkt ihop? Om allt går bra och det inte är rötmånad.

Om det inte är några problem vid hantering osv så hade jag väntat tills det blivit lite kallare ute.

Porblemet är att det finns ston överallt och han är hingstig... Jag ska köpa honom óch vill gärna ha det klart innan han flyttas (senast om en månad typ). Veterinären får väl avgöra vad som är bäst!

Någon som vet vad en kastration kostar?? På hemmaplan samt på klinik??

Jag har då två shettishingstar född -06 respektive -07.
EN del av mig verkligen väntar på oktober månad just nu.. Då har jag bestämmt att livet ska bli lite lugnare. Vore de inte för rötmånad och alla diverse kryp som kan irritera såret hade jag kastrerat igår..
Det pris jag har fått är ca 4000 för båda. Hemma vid alltså (plus att veterinären ville ha gofika)

Anna-Carin

Liggande på klinik får du nog räkna med en 4-5000. Men det är bättre att du ringer runt och frågar. Jag betalade 7000 för min men då låg ena kulan uppe i kanalen så det blev ett extra snitt och iom att han fick feber efteråt så köpte jag medicin för ca 1000.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
400
Senast: Acto
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 206
Senast: skogaliten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 703
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar