kastrera hingst

Förstår att du blir förvirrad. Själv har jag kastrerat både stående och liggande. Numer alltid liggande. ALLA stående har fått hög feber och behövt ställas på penicillin, motioneras flera gånger om dagen och öppnat upp såret varje dag. Har dessutom sett en med tarmframfall, inte kul med benen intrasslade i tarmar :cry:

Nja lite partisk kanske, men liggande på klinik har inte varit en enda komplikation på dom jag haft (kanske ett tiotal), däremot har jag jobbat på ett ställe där det blev svullnad och lite feber på en häst. Överlag dock väldigt infektionsfri hästar. Dom "ska" inte svälla upp så mycket vid liggande eftersom allt är sytt. Det finns förresten två varianter på liggande också, sy bara invändigt samt sy invändigt och utvändigt. Tror det är den sistnämnda som föredras nu sommartid iaf.

Det är inget kladd och varande, ingen motion, hästen ska stå på box ett antal dagar, tror det är 10-12 dagar innan den får gå ut. Enda "nackdelen" som jag ser det är väl risken vid sövning som alltid finns, och den längre konvalecensen.

VA :eek:
Nu blir det ännu mer förvirrande :D
Jag får endast liggande kastrater, ibland svullnar dom upp , ibland inte, men att stå på box i 10-12 dar har jag aldrig ens hört förut...mina får stå inne 1 dag, sen är det hage eller walker som gäller i ca 14 dar...beroende på hur kastreringen ser ut...daglig temp, och pilla inte i onödan.

hmm, blir ett svårt beslut i höst över hur man ska gå till väga.
Känner/kände till två valacker som blivit kastrerade, en på klinik och en hemma i stallet, den ena är idag död efter att ha tappat glöden (Klinik) och den andra har fel i bakdelen (Stall), vet inte om det kommer ifrån kasteringen men det var efter den det kom upp.
Båda fick också infektion.
Får fråga vet. om råd, och höra runt omkring vad som är bäst.
Känns väldigt förvirrande just nu :crazy:.

tänkte bara kolla lite ang kastrering.

Tycker ni att hingsten "ändrar beteende" efter en kastrering?

har fått rådet att hästen ska gå i en mindre hage 2 veckor efter kastrering, inte springa. är det ngt mer man bör tänka på?

jag har valt att göra liggande kastrering då jag hört att infektionsrisken är minimal, jämfört med stående.

Varför skule liggande vara bättre?? har gjort en liggande med jätteinfektion o två stående med ingen infektion alls.

Sedan skall hästen röra på sej ordentligt efter, inte stå i en minimal hage!! De hästar jag haft som fått röra sej ordentligt har läkt snabbt o bra. de har fått gå ute med sina kompisar som vanligt, lekt o busat.

detta är vad jag fått höra ifrån kliniken, inte vad jag vet själv. eftersom det ska göra i aug månad (hade tänkt vänta till senare, men dom sa att en liggande på klinik inte är ngn fara nu) däremot liggande på stall har jag hört ngn säga ska vara sämre, så det kan bli infekterat precis efter att dom vaknat upp och reser sig och kan få grus etc vid "såret", medans det ska va rent på kliniken. därefter fick jag rekomenadtion att vila i 2 veckor, ingen motion, förutom hagvistelse i mindre hage. (ngt större än sjukhage)
därefter börja promenera och dylikt.

men finns det andra tips som är bättre så roffar jag åt mig dom.

Jag har fått hästar som varit kastrerade i augusti flera ggr, dom har varit sövda allihopa, och jag vill inte säga att det varit nåt annorlunda, utan det har gått smärtfritt ibland och nångång har dom fått infektion....

Skall du kastrera nu så söv...ge förebyggande penicillin såär allt ok....Jag brukar aldrig ge det om det inte BLIR infektion....annat än just i rötmånadstider....

Jag har hört att hästen måste röra på sig i både skritt och trav ett par gånger/dag i minst 15-20 minuter, då minskar risken för infektion/inflammation.

Jaså, ja här på kliniken ska då alla stå inne ca 10 dagar efter kastrering. Iofs brukar dom alltid sys både invändigt och utvändigt om det nu kan ha någon betydelse. Veterinärerna här vill inte att dom ska ha en chans att busa till och spräcka upp såret. Ledas får dom dock om man vill, men inte nödvändigt, kan ju vara ganska skönt om man har en riktig grishingst.

det var väldigt underligt :confused:
Mina har alltid var sydda både inv o utv, förutom se jag fick för 14 dar sen, dom var bara sydda invändigt...men ut ska dom...så fort som möjligt....

Jag kastrerade min tvååring i maj, han hade inte blivit nåt hingstig då så jag har inte märkt av nån temperamentsförändring. Dock har det varit skönt att slippa oroa sig för rymmande hingstar på bete i sommar... Och han har fått gå med fler hästar än innan. Min och en till lika gammal kastrerades stående i stallet, och fick penicillin i fem dagar efteråt. Dom stod inne 8 timmar efter kastreringen och gick sedan ut som vanligt på sin lösdrift. Vet sa att det var bra att dom var två, för att dom då höll igång varann, så kompisar är nog bra. Dom tog det lugnt ett par dar men började busa lite smått efter nån vecka. Lite svullna blev bägge men inte speciellt mycket. Ingen av dem hade någon märkbar feber.
Jag var lite skeptisk till att ge penicilin i förebyggane syfte pga resistensrisk, sprutande osv. Men så bra som det gick är jag glad att dom fick det, har hört om dom som har fått infektioner och tagit lååång tid innan dom repat sig.

Skulle säga också att det kostade 1500 plus lite för vet resa,droger, sprutor & penicillin. Så totalt 1900! Billigare än jag hade trott :)

svar på ovan; ska söva.

svar här: han kommer gå själv efter kastreringen (tillsvidare) flyttar honom ifrån betet (han brukar stegra och bralla en hel del med kompisen, röra sig är nog bra möjligen men kanske inte just allt "bus" eftersom han blir sydd...tanken var iaf att ha han på box natttid och i mindre hage (stor nog att röra sig i men ingen stor beteshage dock, fastän det finns gräs att knoppra på iaf) på dagtid. Men jag kan ju alltid ändra mig hurvida vad som är bäst för honom.

här kostar sövand epå klinik 3500
och stående 2500

Vi trodde också att dom skulle busa en massa som vanligt och slita upp såren, men vet var envis och sa att dom skulle gå ihop! Och han hade ju rätt, eftersom bägge två var nykastrerade och ömma så var dom förståndiga och tog det väldigt lugnt. Om hästen inte rör sig i hagen så får man ju istället promenera en massa, det slapp vi på detta sätt. Men självklart ska dom ju inte springa runt och bocka och bralla, det är nog inte så bra, ffa inte om han ska sys.

*lånar knapp*

Usch vad ni skrämmer upp mig med era "historier". :crazy: ;)
Har själv en hingst som kommer o ska kastreras nästa vår eller höst.
Börjar redan gruva mig...

Att det kan skilja så mycket från klinik till klinik :confused:

Kastrerade en hingst akut på strömsholm för en 7 år sedan ca, även den skulle stå inne. Kommer dock inte ihåg hur länge. Annars har jag inte bytt klinik, så jag har bara erfarenhet från "hemmakliniken" i närheten.

Ja, det verkar ju som det går bra oavsett hur man gör i alla fall, och det är ju huvudsaken. :D

Min hingst kastrerades når han var fyra. Stående. Ville nog inte gjort det om jag hadde lest denna tråd først :p Men alt gikk bra. Fikk rutinemessigt pencilin/ smertlindrande over 6 dager efter kastreringen. Hadde han i en sjukhage i en 1 og en halv vecka med en lugn vallak som han var van vid. (Blir nervig om han står ensam) Tvettade med bara ljummet vatten rundt "såret". Ble litte, litte var men det såg snygt och prydligt ut efter noen dager. Gikk ca. 15 min. med han fra dag 2-7. Den første dagen fikk han stå inne. Akta han medan narkosen går ur, så att han inte eter och att han tar seg bra. Lycka till!

Glemte å si at han fortfarande tror han er hingst, men han stegrer seg og fjantar inte SÅ mycket lenger.... 2 år efter kastrationen.... :mad: Lille tullingen min :love:

Jag kastrerade min 3 åring för 10 dagar sedan, han sövdes. han fick stå inne en dag, sedan har han fått gå i hage ocg röra på sig. "tampongen" som satt i såret + stygnen togs bort efter 7 dagar, han har inte haft minsta symptom på infektion och har inte fått penicillin.

Andra hingstar som blivit kastrerade hos mig har också blivit skurna liggades på klinik o jag har *peppar peppar* inte haft problem med någon av dem (6 st nu). Dock har det varit väldigt olika hur snabbt deras hingstbeteende försvunnit.

Jag tycker du gör rätt som tar det på klinik, speciellt vid denna tiden på året!
Lycka till!

tog ut vet idag och kastrerade. det gick jätte bra. men han ska gå i en hage som man har uppsyn över,sen så ska såret självläka inte tvättas. sen så ska han gå några promenader och om han blir slö och så så får vi sätta han på pencelin.kostade bara 800kr då det är en shettis.

Ska ta och fråga varför dom har så udda rekommendationer här på kliniken, verkar ju inte som det är så någon annanstans :confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 243
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 038
Senast: Liran
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka