Kastrera hanhund, för och emot?

Mia_R

Trådstartare
Lite förvånande, men jag verkar få hundar gratis som behöver omplaceras. Rashundar, från bra linjer som hamnat fel och behöver nya hem. De jag har nu är inte mina första och hund nr 2 är ju rätt naturligt att när en släkting inte kan ha kvar den att den får flytta till mig.

Nu är det ev en hane på ett år som kanske hamnar här, men uppfödaren vill att han kastreras isf. Inga problem för min del egentligen, jag har en kastrerad hane redan som jag fick för några år sedan då det inte funkade där han var, men hur nödvändigt är det egentligen? Jag vet inte hur gammal han var när han kastrerades, men han sitter oftast och kissar fortfarande och känns rätt barnslig för att vara fem år.

Jag älskar verkligen varulven även om jag blir rätt trött på honom ibland och hans ständiga muttranden när något inte passar. Den andre, äldre omplaceringen är okastrerad. 10 år gammal så jag vet att det inte blir något långvarigt men även han är mig kär och har kostat mycket i veterinärvård sedan han kom, mer än den andre totalt sett.

Nu blir det ev en ettårig hane från vårt grannland i väster. Uppfödaren vill att jag tar honom och det är roligt men jag vet inte så mycket om honom än. Jag ska åka över om två veckor med jobbet och passar på att hälsa på honom då så får vi se vad som händer, men då var det ju det här med kastreringen. Han är av pälsig ras, får hanarna bättre eller värre päls? Mer eller mindre stressade när det gäller vakt?
Annat jag bör tänka på?

Lite förvånande, men jag verkar få hundar gratis som behöver omplaceras. Rashundar, från bra linjer som hamnat fel och behöver nya hem. De jag har nu är inte mina första och hund nr 2 är ju rätt naturligt att när en släkting inte kan ha kvar den att den får flytta till mig.

Nu är det ev en hane på ett år som kanske hamnar här, men uppfödaren vill att han kastreras isf. Inga problem för min del egentligen, jag har en kastrerad hane redan som jag fick för några år sedan då det inte funkade där han var, men hur nödvändigt är det egentligen? Jag vet inte hur gammal han var när han kastrerades, men han sitter oftast och kissar fortfarande och känns rätt barnslig för att vara fem år.

Jag älskar verkligen varulven även om jag blir rätt trött på honom ibland och hans ständiga muttranden när något inte passar. Den andre, äldre omplaceringen är okastrerad. 10 år gammal så jag vet att det inte blir något långvarigt men även han är mig kär och har kostat mycket i veterinärvård sedan han kom, mer än den andre totalt sett.

Nu blir det ev en ettårig hane från vårt grannland i väster. Uppfödaren vill att jag tar honom och det är roligt men jag vet inte så mycket om honom än. Jag ska åka över om två veckor med jobbet och passar på att hälsa på honom då så får vi se vad som händer, men då var det ju det här med kastreringen. Han är av pälsig ras, får hanarna bättre eller värre päls? Mer eller mindre stressade när det gäller vakt?
Annat jag bör tänka på?
Pälsen kan ofta bli sämre även på hanarna.

Annat jag bör tänka på?

Fluffdjur kan få riktigt kass päls när dom kastreras.

Skulle aldrig kastrera utan anledning.

Annat jag bör tänka på?

Jag har en kastrerad och en intakt hane av samma ras, dvärgpinscher.

Den kastrerade var en orkan av stress, oro och rädslor, han hade även utvecklat en könsbunden stress och det var mycket konflikter i flocken. Troligen hade han antagligen en överproduktion av testosteron. Han kastrerades som tvååring. Efter någon månad märkte vi att han mådde bättre och kunde hantera sin vardag på ett mer stabilt sätt. Flocken blev snabbt stabil och det är sällan konflikter. Som treåring "blev han hund", och är numera en väldigt behaglig liten kille. Han behöver fortfarande stöd i vissa situationer, men är överlag trygg. (Han är född 2010)

Han är korthårig och pälsen blev mattare och strävare efter ingreppet, men han får olja i maten och är numera som en liten silkesapa - blank och jättefin päls. :up:

Det är en vaktande/larmande ras, så det märks ingen direkt skillnad på vakten.

Om hundens liv kan bli enklare av att kastreras så är jag i princip alltid för kastrering.

Varför? Medicinska skäl är en sak, annars ser jag ingen vettig anledning.
Jag får uppfattningen att det är inte helt ovanligt i t ex Norge att hundar kastreras och den jag har mår inte dåligt så varför inte? Katter och hästar kastreras utan att det ifrågasätts, så lite mer kött på benen vill jag ha till varför man inte ska det. I din länk får jag intrycket att skribenten är emot kastreringar och att folk gör det som en quick fix istället för att kontakta tränare, men om rasen är hyfsat stor och den ändå inte är tänkt att gå i avel

Förutom risken för inkontinens verkar det inte vara några större nackdelar?

Om en hund kastreras i unga år riskerar den att få sämre ledhälsa och det ger även högre risk för cancer. Det finns en del nyare studier på det.

Nej, jag skulle inte kastrera om det inte var av medicinska orsaker eller om hunden måste vara kastrerad för att få vara på hunddagis.

Katter och hästar kastreras utan att det ifrågasätts, så lite mer kött på benen vill jag ha till varför man inte ska det.
Katter springer ofta lösa utomhus eller markerar revir som tokar inomhus om de är okastrerade. Hästar går ute i hage. Det kan alltså vara välbehövligt att kastrera för att det inte plötsligt ska finnas en miljard djur av den arten i området där de bor. Hundar, de får inte springa lösa ute utan att ägarna har koll på dem och kommer de från vettiga uppfödare finns det ytterst sällan några anledningar att kastrera dem pga mentalitet heller.

Viss skillnad med andra ord. Sedan finns det alltid risk för negativa konsekvenser vid operationer och när det ska "fixas" med hormoner i kroppen.

Om en hund kastreras i unga år riskerar den att få sämre ledhälsa och det ger även högre risk för cancer. Det finns en del nyare studier på det.

Nej, jag skulle inte kastrera om det inte var av medicinska orsaker eller om hunden måste vara kastrerad för att få vara på hunddagis.
Intressant, har du några länkar jag kan läsa? :)

Frågan är snarare varför man ska ge sig på att operera ett friskt djur. Är uppfödaren orolig för att du kommer att avla på honom annars, så kanske hon ska hitta ett annat hem.
Nu är det ju knappast av rädsla att jag skulle avla som hon vill att jag tar honom så jag förstår inte ens vad du syftar på. Om det fanns misstankar att den inte skulle ha det bra här hade jag väl inte blivit tillfrågad?

De studier jag läst om detta gällde labrador och golden retriever och man var noga med att i slutsatsen poängtera att det var oklart om det gick att överföra på andra raser. Men de studierna var nu några år gamla så du kanske har läst något nyare? Intressant att få veta i så fall.
Till TS; jag har inga länkar men är lätta att hitta via sökning på PubMed.

Ett problem är att andra hundar kan vara elaka mot kastrater. Man får nypa hanhundar som vill rida i örat.
Det är knappast ett problem, jag har redan en kastrat och en okastrerad hane och det enda som skiljer dem åt är att den okastrerade markerar mer revir med sitt kissande. Det är kastraten som bestämmer av de två i övrigt.

Tack för länkar och vettiga argument, att bara påstå utan att kunna motivera sina "åsikter" känns onödigt när jag specifikt frågar efter argument. Jag har inte skapat en omröstning där man kan tycka ja eller nej, jag har frågat efter för och nackdelar och tackar alla som gett mig de svaren och länkar med annat än åsikter.

Det är knappast ett problem, jag har redan en kastrat och en okastrerad hane och det enda som skiljer dem åt är att den okastrerade markerar mer revir med sitt kissande. Det är kastraten som bestämmer av de två i övrigt.

Tack för länkar och vettiga argument, att bara påstå utan att kunna motivera sina "åsikter" känns onödigt när jag specifikt frågar efter argument. Jag har inte skapat en omröstning där man kan tycka ja eller nej, jag har frågat efter för och nackdelar och tackar alla som gett mig de svaren och länkar med annat än åsikter.
Det finns extremt lite vettig forskning - särskilt vad gäller påverkan på psyket. Mycket är bara hypotesskapande (små grupper , oklara definitioner etc). På jobbet kör de därför aldrig en kirurgisk utan att prova med en kemisk först.

Jag undrar dock varför du valde att lägga in en fråga på ett diskussionsforum istället för att Googla själv i lämplig vetenskaplig databas :confused:

Senast ändrad:
Det finns extremt lite vettig forskning - särskilt vad gäller påverkan på psyket. Mycket är bara hypotesskapande (små grupper , oklara definitioner etc). På jobbet kör de därför aldrig en kirurgisk utan att prova med en kemisk först.

Jag undrar dock varför du valde att lägga in en fråga på ett diskussionsforum istället för att Googla själv i lämplig vetenskaplig databas :confused:
För att jag vill veta andras erfarenheter, inte åsikter, det får jag inte av att googla. Jag har en kastrat hemma som mår bra, men jag varken kan eller vill bygga allt på enbart honom. Om någon har dåliga erfarenheter av kastrering är det bra att jag får veta det nu när uppfödaren vill att han kastreras. Jag har aldrig kastrerat en hund men väljer inte bort en om den är det.

Nu är det ju knappast av rädsla att jag skulle avla som hon vill att jag tar honom så jag förstår inte ens vad du syftar på. Om det fanns misstankar att den inte skulle ha det bra här hade jag väl inte blivit tillfrågad?
Jag syftade inte, jag tror säkert hunden skulle få det bra hos dig. Jag försökte se det ur uppfödarens synvinkel, vilken anledning det skulle kunna finnas till att vilja kastrera en frisk och välmående hund.

Min erfarenhet av kastrerade hanhundar är att andra hanar är "på" dom, jagar efter och har noll respekt för den kastrerade. (min hane inräknat)
Dom hanhundsägare som kastrerat sina hanar, säger att hundarna blir "mobbade" efter kastrering.
Nej jag kastrerar inte min kille om det inte är medicinskt nödvändigt.
(Fakta och statistik kan du ju googla.)

Har en kastrerad tik, av medicinska skäl.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 103
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar