Kastrera handhund

karamba

Trådstartare
Jag skriver åt en kompis som har en hanhund som är 3,5år gammal, en liten blandras. Hunden har börjat få det jobbigare och jobbigare när det är löptik i området, slutar äta, blir dålig i magen, piper och ylar om han blir lämnad ensam, har svårt att komma till ro på kvällarna och kan tassa runt runt i huset i 30-40 minuter innan han lägger sig. Ylar hysteriskt när han åker bil, vilket han inte gör i vanliga fall, han har även börjat jaga deras katt och försöker jucka på henne dom dagar det är som värst.

Förut har det alltid fungerat helt okej att ha honom med löptikar, han är lite intresserad men säger man åt honom så låter han dom vara ifred. Nu är dom i valet och kvalet att låta kastrera honom, då han uppenbarligen har det jobbigt, och "tyvärr" är det mycket tikar i deras umgänge och närhet. Men det som gör dom osäker är att det finns mycket negativt att läsa om kastrering, speciellt på hundar som är lite osäker. Och han är en lite orolig själ, jättesnäll och go men går inte gärna fram till okända. Känner sig lätt trängd exempelvis hos veterinären där okända människor måste ta i honom, han gör ingenting annat än att backa undan och svansen åker ner. Är alltid snäll och så men som sagt, lite osäker och dåligt självförtroende med nya människor som är "på".

Vill man kastrera en sån här hund? Vi har läst att det kan göra hunden mer osäker när det slutar produceras testosteron, och dom vill ju såklart inte att han ska bli rädd och osäker och tillslut kanske bita någon som han tycker är för närgången .

Dela gärna med er av tips och erfarenheter!

Säger också prova kemisk först. Ska själv göra en kemisk på min hane nu i jan/feb och om den löper väl ut blir det en riktig sen. Min hane har inga rädslor el andra mentala minus men eftersom det finns hundar som fått det så väljer jag att göra en kemisk först som prov för säkerhets skull.

Jag kastrerade min hane när jag skaffade tik och jag skulle inte kastrera om det inte var för tiken.
Operationen gick bra men det blev komplikationer efteråt, pungen vätskefylldes och han fick verkligen ont. Då var det hemskt att ha gjort detta beslut.

Min hane var inte heller så socialt säker men har enbart förändrats till det bättre. Efter kastrationen blev han tryggare och modigare, det är fortfarande onödigt att bli (utställnings-) hanterad av främmande människor men de får gärna klappa på honom. Jag tror att han ständigt varit på helspänn pga för mycket hormoner och att det gjorde att han reagerade överdrivet ibland. Han gjorde ett ganska dåligt MH som intakt men en rätt så trevlig korning efter att han blev kastrerad så det är inte bara "tyckande".

Mitt exemplar har fått behålla en bra päls, det syns inte alls att han är kastrerad men sådan tur har inte alla. Min hund verkar inte heller lukta något särskilt enligt andra hundar, och han är fortsatt rätt så bestämd av sig.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 310
Senast: Tonto
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
629
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka