Kastrera han hund...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare fritzo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 686
F

fritzo

för och nackdelar m kastration?!

mitt "problem" vi har många tikar i grannskapet, o min hane har börjat smita i väg på rundturer. han e nu 4 år, tidigare har han inte stukit.
men efter att vi haft tik som rymt till oss(höglöps tik) så stiker nu grabben vår efter...

om man kastrerar.. försvinner tik "suget"?

*inga kommenterer tack ang om att koppla hund, ha under uppsikt...* då vi har han under uppsikt och på inhängd går, men tyvärr så lyckas han rymma emellan åt....(annars ej rymningsbenägen)

Sv: Kastrera han hund...

Inte nödvändigtvis, men resultatet blir ju annorlunda, det kan ju i alla fall inte bli några valpar.

Kidnappar tråden lite. Min har börjat skvätta hemma hos folk som har tikar. Är inte tiktokig ens när de löper annars och har alltså börjat skvätta inne först nu, vid 5.5 års ålder. Det händer aldrig hemma, men till exempel min gammelmorfar hade haft tikbesök förra veckan och i helgen var han inne där en snabbis och hann alltså kissa.

Kan detta försvinna med kastraktion? Ska ändå kastrera när jag skaffar tik, inom 2 år, men i och me detta har jag funderat på att göra det redan nu.

jag har ju inga planer att anv han till avel ändå...

men vill ju slippa sprinet efter tikar

Har en hane som kastrerades som 3 åring, anledningen var att han blev oerhört jobbig när tikarna löpte hemma.Han skvätte inne överallt,blev allmänt påverkad,rasade i vikt,ylade morgon till kväll osv,osv. Efter kastreringen ca 6 månader så löpte tiken igen och han visade inte större intresse,men tiken var desto mer envis i höglöpet så han hoppade på henne 1 gg. Däremot så har han inget större intresse för dom vid löp efter detta. Han markerar (ute)ju men inte ens hälften mot innan. Han är opåverkad i form av mat etc som skrevs ovan.Så kastreringen för hans del och vår blev 100% lyckad!

Själv ser jag bara fördelar med kastration. Även om det är bäst att kastrera tidigt kan det fungera även på en äldre hane. Det kan ju inte bli några valpar i alla fall. Och det är ju skönt att slippa tänka på:)

De ända nackdelarna jag kan se är de som alltid kommer vid kirurgiska ingrepp med narkos osv.

Glimfeather:
Inte säkert att det försvinner vid kasrationen men det kan göra det. Revirpink har oftast med dominans att göra, men ska du ändå kastrera så är det bättre att göra det tidigare. ju äldre hunden blir detsto mer risker vid kirurgiska ingrepp och sövning.

Min bekant har kastrerat sin hane, pga att han var oerhört besvärad av tikar,dofter, löp och andra hanar.
Hon har fått en ny hund efter det!!!
Han bryr sig inte om nått av detta numer, både hon och hunden mår bättre av detta.

*inga kommenterer tack ang om att koppla hund, ha under uppsikt...* då vi har han under uppsikt och på inhängd går, men tyvärr så lyckas han rymma emellan åt....(annars ej rymningsbenägen)

Men jag tycker faktiskt att ditt problem inte är att du har en könsmogen hanhund utan att du har ett undermåligt staket.

Hade jag en hane som rymde ur trädgården kan jag ärligt säga att kastration skulle vara den sista åtgärden som dök upp i min skalle. Och även om du kastrerar hunden så kan andra lockelser motivera den till att rymma.

Snor tråden lite jag också.

Jag funderar också på att kastrera min hane, men han är ännu bara 8månader och inte klar i varken växten eller till psyket. Han har precis börjat smyglyfta benet när han ska kissa men sitter helst ännu.

Frågan är om man kastrerar såhär tidigt om han utvecklar alla sina muskler, alltså om man förbli tanig eller får jag honom mer 'biffig' om han är fortsatt okastrerad en tid till?

Jag hade tänkt ställa ut min hane men har dessvärre arbetet på varje datum då utställning varit möjlig. Och frågan är om jag har så stort intresse att åka runt och få han bedömd för att se om han har något att tillföra rasen när jag är förstagångs hundägare.:D

till TS, jag hade testat kastrera. Det är möjligt han blir lugnare och du har inget förlora eftersom han ändå inte är avsedd för avel. Hoppas han börjar hålla sig hemma.:laugh:

Senast ändrad:

Fast testa och kastrera är väl knappast så smart, lite svårt att ångra.

Om hunden enbart rymmer efter brudar är det väl en sak, om den rymmer generellt så är jag tveksam till att en kastration hjälper.

Nu är jag för kastrering på hundar så kanske därför jag skrev så;) Och vad jag förstått skulle ts inte avla på sin hund, därmed är försöket enbart 'kostsamt' om det inte hjälper. Men en hund som börjat rymma kanske inte slutar pga en kastrering. Den kanske inte bara jagar tikar utan även börjar ta upp spår efter annat?

Bättra på staketet kan vara en god idé. Om den gräver sig alternativt klättrar över hade jag nog satt en eltråd i marknivå/över stängslet eller alternativt stänglsat bättre! Vi har satt eltråd vid vårat hönshus och räven var mycket snabblärd. Jag kan tänka mig en hund är detsamma. Och det är lagligt.

4 § Osynliga elstängsel får inte användas till hund. Synliga elstängsel som hunden kan nå, får endast användas till hund om ytan som omgärdas av elstängsel är:
1. minst 50 gånger minimimåtten för rastgård enligt 2 kap. 23 § för hundar mindre än eller lika med 45 cm i mankhöjd, eller
2. minst 800 m2 för hundar större än 45 cm i mankhöjd.
Med osynliga elstängsel menas en nedgrävd ledning som utgör en gräns och när hunden passerar denna, får hunden en elektrisk stöt via t.ex. ett halsband med en mottagare som hunden bär.

Jag känner hunden ifråga och den rymmer inte annat än när det finns brudar i närheten.

Men jag tycker faktiskt att ditt problem inte är att du har en könsmogen hanhund utan att du har ett undermåligt staket.

Hade jag en hane som rymde ur trädgården kan jag ärligt säga att kastration skulle vara den sista åtgärden som dök upp i min skalle. Och även om du kastrerar hunden så kan andra lockelser motivera den till att rymma.

Tyvärr är de svårt att hålla han instängd. de går ej heller att hålla han i löplina, han blir väldigt stressad av det, ylar, skäller, gör utfall.. matvägrar mm...

staketet har vi försökt göra ordenligt, men hoppa, åla under,tugga sig igenom, öppna grindar... ja allt.. När han sticker så springer han raka vägen till Löp tik. sen hem igen...

När tikarna i grannskapet inte löper, bryr han sig inte dugg av att sticka, då står grinden öppen, men han sover bara ute i lugn o ro...

så inge annat än just löp tikar lockar...

han har inge annat år stukit föränn nu i höst... (efter besök av höglöps tik)

Även om ni tar bort kulorna så har ni fortfarande hunden på ett sådant sätt att han kan sticka om han vill. Det finns inga garantier för att en kastration kommer göra att han låter bli att rymma. Och det finns inga ursäkter för att hålla sig med undermåliga staket. Vissa hundar är helt enkelt fenomenala rymmare och då får man vackert se till att fixa så de inte har en endaste millichans till att sticka.

Hanhundar vs löptikar är en uppfostrings och hundhållningsfråga, inte en fråga om kirurgi.

att hålla en hanhund ifrån en höglöpande tik som visar intresse för han är lika svårt som att hålla ett barn från en läskande glass som placeras mitt i handen... =/

då tiken vill gärna visa sig här och de är nån hundra meter mellan hundarna, så är de svårt att hålla ifrån, han känner hennes lukt hela tiden!

har du Hanhund o höglöps tik i grann huset?!

Kan du inte hålla hunden under uppsikt när tikarna höglöper? Har själv hane och bor i ett hundtätt område och det har aldrig varit ett problem, så skylla på det kan du inte.

Du har ansvar för din hund. PUNKT

Det kan du aldrig skjuta över på någon löptiksägare och jag skulle bli redig förbannad om din hund kom rymmandes till oss när vår tik löper.

Ha honom inte lös på gården, så enkelt är det faktiskt!

att hålla en hanhund ifrån en höglöpande tik som visar intresse för han är lika svårt som att hålla ett barn från en läskande glass som placeras mitt i handen... =/

då tiken vill gärna visa sig här och de är nån hundra meter mellan hundarna, så är de svårt att hålla ifrån, han känner hennes lukt hela tiden!

har du Hanhund o höglöps tik i grann huset?!

Du mina föräldrar har haft kennel i sisådär mer än 10 år så jag har vuxit upp med hannar och höglöpande tikar i samma hus. Det är inga problem alls.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
600
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 529
Senast: Jeps
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 179
Senast: Lhas
·
N
Hundavel & Ras Har en fin hanhund på 2 år som inte är kastrerad. Han är ganska jobbig nu när det är löptider. Eller jobbig och jobbig, visst det finns...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 217
Senast: Pigan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka