Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, det är klart att det gör. I min drömvärld ska bara eldsjälar med rätt mål och sund syn på sin ras få avla. Men så funkar det inte. Vi har inga lagar som styr sådant. Jag har senaste åren blivit mer och mer avig mot SKK och många uppfödare samt det osunda ideal som råder, att jag inte längre är lika anti mot blandraser. För den sakens skull är jag inte alldeles liberal heller, naturligtvis. Jag pratar i stora drag och generaliserar.
Absolut. Du har helt rätt här. Om man bara blundar och inte håller på och fånar sig med en massa löjliga hälsotester innan avel, så kommer det absolut att leda till bättre hundar. Det man inte vet något om, skadar inte, eller...?
Inom min ras har uppfödarna i Norge slutat röntga armbågar, eftersom det är så stora problem med just ED och om man inte röntgar så slipper man se problemet och kan låtsas att det inte finns. Smart va? Lite samma tänk som inom blandrasaveln...
Det skulle behövas en gyllene medelväg kantad av sunt bonnförnuft och objektivitet där man inte är rädd för att tappa betalande medlemmar eller vill tapetsera väggarna med rosetter i första hand...
Tack, var kan jag beställa en sån...?
KL..
Jag är mest undrande varför man vill kastrera en hund som är så bra så nån uppfödare vill ha den i avel? Är hunden så bra, så kanske den borde få göra flera kullar och tillföra rasen något.
Och vad spelar det för roll för ägarens beslut egentligen?
Vill hundägaren kastrera, så kastrerar den oavsett vad uppfödaren anser att hunden kan tillföra i ev. avel..