kastrera en ettårshingst redan innan betet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mithra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 332
M

Mithra

vad har ni för erfarenhet av detta? För och nackdelar?
De jag har haft innan har kastrerats antingen som 3 åringar eller efter betet när de är 1 år, så att de har gått på hingtsbete först.
Han är inte hingstig ännu, men har båda testiklarna nere så attd et går att kasrera. enl vet som tittade på honom idag!
Anledningen är att då kan han gå med de andra ettåringarna som är ston , ochh en tvåårig vallack...på bete, så slipper jag skicka iväg honom.
Men vad kan det ta för skada att kastrera så tidigt. Han är ett år och en månad!
eller är det bättre att försöka att skicka honom på hingstbeet och ta det till hösten.

Sv: kastrera en ettårshingst redan innan betet

Varför skulle han ta skada av att kasteras nu?

Jag är inte så hemma på den svenska standarden, men på Irland kastrerar man alltid 1-åringarna innan de går ut på bete. Där tycker man att infektionsrisken mm blir mindre när de går ute på bete än när de står inne i stall. Dessutom är det lättare att ha kastrerade åringar i en flock, än okastrerade.
Vet inga irländska valacker som har tagit skada av det, snarare tvärtom!

tack för svar!
ta skada av det var kanske fel skrivit, tänkte snarare på om de behövde utvecklas som hingstar lite innan man kastrerade dem. men det borde de ju inte behövas!
min vet sa samma som dig, hon är från england, hon sa att där kastrerar de oftast sina ettårshingstar innan betet, och låterd em med fördel gå ute direkt efter det, rörelsen minskar svullnader, så klart får man ha koll på såret.
tack för svar!:D

Jag överväger att kastrera min åring nu före betet, men tvekar pga flygfäna.. de har ju börjat komma nu och det lär ju inte bli färre under läkningsperioden då?

Hur skyddar man bäst såret från flugor och knott och annat skit om man VILL göra det NU och inte vänta tills "nästa kalla, flygfä och lerfria period"?

Jag kastrerade min ettåring i slutet av mars - ett par dgr innan han fyllde 1.
Det var i sista stund då flugorna vaknade till liv strax efter det - skulle inte göra det nu med alla flygfän i full fart.

Vi har en treåring hemma, han kastrerades då han var drygt en månad gammal!! Detta pga att han hade ett gigantiskt pungbråck (3 resp. 4 fingrar vida inguinalkanaler.) Idag märker vi ingen större skillnad på honom och de två treåriga hingstar som går i samma flock. Han är störst och lika busig......

Gira :banana:

*hmmm* ovan nämnde kastrerades ju på sommaren. Långa snitt i ljumskarna och det gick helt komplikationsfritt. Vi kastrerade dock en tvååring i februari ett år. Där krånglade allt, infektion, penicillinallergi etc... Då var inga flugor vakna precis....

Senast ändrad:

min lille kastrerades på sin ettårsdag :crazy: han har inte fått några men av det förutom att han är lite mesig :rofl: (han är två på fredag)

Var det flygfäfritt då när han kastrerades förra året? Får för mig att vintern var lång och våren kort förra året, men minns inte..?

Hur skyddar man bäst såret från flugor och knott och annat skit om man VILL göra det NU och inte vänta tills "nästa kalla, flygfä och lerfria period"?
Jag vet inte om det finns i Sverige, men på Irland använder man sej av någonting som heter Chino Unction. Det är ett medel som egentligen till för mjölkkor, för att hålla flugorna borta från deras juver samt att mjuka upp dem. Det har dessutom anitbakteriella ämnen i sej.
Funkar superbra!

Även om Chino Unction inte finns, så borde det finnas en liknande kräm i Sverige!

Mina hingstar har alltid kastrerats innan betet som 1-åringar, det har fungerat väldigt bra. De gick i hage hemma några dagar och släpptes sedan på bete
I stallet jag står i nu kastrerades två ettåringar i torsdags och de gick ut på bete i måndags, och allt verkar bra med dem.

Vi har aldrig använt något flugmedel, flugorna brukar inte ha vakna till liv så hemsk mycket i april/ början av maj, men sedan är det nog värre.

Hoppar på tråden lite då jag är på G att kastrera idag... Många hävdar ju att man ska vänta flera veckor innan man släpper ihop en nykastrerad häst med andra hästar, speciellt om det är ston då, men även med vallacker. Jag vill ju gärna att han kommer ut på betet så fort som möjligt och slipper gå ensam, men vill inte ha några oönskade föl nästa år - så hur länge behöver man vänta?

Hoppar på tråden lite då jag är på G att kastrera idag... Många hävdar ju att man ska vänta flera veckor innan man släpper ihop en nykastrerad häst med andra hästar, speciellt om det är ston då, men även med vallacker. Jag vill ju gärna att han kommer ut på betet så fort som möjligt och slipper gå ensam, men vill inte ha några oönskade föl nästa år - så hur länge behöver man vänta?

Man ska helst vänta 6 veckor för att vara helt säker på att det inte blir föl, men alla hästar är olika, jag släppte ihop min nykastrat med ston direkt eftersom han aldrig visat tendens att vara intresserad av några ston. Det är nog värre med en valack som redan lärt sig betäcka när den var hingst, lite svårare att bli av med "uppvaktningsbeteende" då.

Denna lille kille har aldrig gått med ston utan bara med vallacker. Han har haft ston i hagen bredvid men aldrig intresserat sig förräns nu i förra veckan. Funderar på att prova släppa ihop dem under uppsikt efter några dagar och se hur det hela går, man borde ju märka ganska snabbt om han har något intresse...

KL
tack alla för svar...
min kille är ju 1år nu, och går med flocken ännu, utan att visa ett hingstbeteende, så han kommer att fortsätta gå med dem, det blir nog inga problem! Känns skönt att kunna ha honom hemma i sommar!

Jag skulle kastrera om det gör häst hanteringen på betet enklare...

Han lär inte ta någon skada av det!

Har du ändå inga planer för honom som hingst har han det ju bra i sin flock!

Lycka till
//Tina

Min ettåring kastrerades i början av maj (-04). Han tog ingen "skada" av det på något sätt. (Numera är han en snygg och välutvecklad 4-åring.)
Så himla mycket flugor var det inte heller. Det blir ju fler ju längre du väntar.
Hade jag varit du så hade jag kastrerat honom nu och låtit honom gå kvar i sin flock. :)

Nu har jag bokat tid för kastrering av min lille så nu är det bara att hålla tummarna för att båda kulorna behagar vara nere då så att det går vägen. De har haft lite hisstendenser tidigare nämligen.. *sucka*

Veterinären tyckte inte det var någon fara värme/insektsmässigt att göra det nu, så jag går på min vets linje helt enkelt. På frågan om det var "för sent" (och jag menade på året) fick jag dessutom det lite roliga svaret: Det är aldrig försent.

Tror han missförstod frågan lite då va? ;)

Denna lille kille har aldrig gått med ston utan bara med vallacker. Han har haft ston i hagen bredvid men aldrig intresserat sig förräns nu i förra veckan. Funderar på att prova släppa ihop dem under uppsikt efter några dagar och se hur det hela går, man borde ju märka ganska snabbt om han har något intresse...

Jag fick ju hem en åring i veckan. Innan gått med dels en äldre hingst och en jämnårig hingst, blev valack för en månad sen, och är ganska exakt ett år (3:e maj). Han hade visat noll intresse för brunstiga ston i hage intill trots att polarna var högintresserade.

Sen flyttade han hit, och efter fyra h klättrade han på mitt sto. Jag fick, milt sagt, lite noja då en betäckande valack är det SISTA jag vill ha. Bad om råd här och buden gick isär från 'han leker mest, ge honom några dagar' till 'ta isär dem GENAST!'.

Hursom, han fick gå kvar, och jag har inte sett honom klättra mer, och inga märken på stoet. Stoet var inte ens i brunst när han klättrade, så förhoppningsvis var det mer lite tillfällig sinnesförvirring och inte så sexuellt egentligen (vi får väl se hur det blir när stoet går in i brunst).

Men de kan alltså klättra (och han hade skaftat ut) utan att det betyder att de tänker fortsätta. Tydligen =)

Kassiopeja - säger som jag sa i tisdags - Tar Plaster! Sårspray med tjära. Sen, hör med vet, och bara om det blir bedrövligt, men pappas förrförra tik som fick kastreras i värsta rötmånaden, där la flugorna ägg i såret *kräks* Han fick då rek av vett att stryka ivomecpasta kring såret (inte på!) och det hjälpte suveränt. Så om det skulle bli alladeles för jäkligt så kan ju höra med vet om det? (Det här är typ 10 år sen så mkt kan ju ändrats)

Min lillkille har inte fått ner sina kulor än...dom borde väl ha kommit nu eller? Om dom kommit så skulle jag kastrera nu...det vore ju mycket enklare att ha honom hemma i sommar....

Kastrerade min 1-åring den 3/5 nu i år. (Han föddes 22/4-06). Vet. sövde honom (efter lite ståhej) i boxen och utförde kastreringen väldigt lätt o smidigt. Shiloh tyckte det inte att han skulle ha den första bedövningssprutan. Så jag hängde ett tag under huvudet (med stadigt tag i grimman) på honom och med ett glashalt nyhalmat kullerstensgolv under mig. Tack o lov är Shiloh ingen elak kille.... men har en :devil: -a vilja!!!
Allt gick bra i varje fall. Sen sa min vet. att -"Nu tar vi bort täcket (som låg över ögonen på Shiloh), så kommer han resa sig om en stund"!.......Shiloh reste sig direkt!! Viljestark som :devil: .
Nu har det gått drygt 1½ vecka och han är pigg & glad. Såren har krympt och en liten, liten svullnad. Men det ser bra ut. Han fick sträng box-vila i 24 timmar efter ingreppet. Sen fick han släppas i "ren" hage med lugna kompisar. Vi får absolut INTE röra såren.
Med facit i hand är jag glad att jag gjorde det NU och inte väntade tills i höst. Inte så kul att brottas med en ännu större Shiloh. Som sagt...MYCKET snäll kille men :devil: -igt stark. Både fysiskt och psykiskt!

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han... 2
Svar
32
· Visningar
3 773
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 579
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på... 2 3
Svar
46
· Visningar
10 487
Senast: lil-sis
·
Hästvård Har bestämt mig för att skära min ena hingst som precis fyllt 2 år, men velar lite om hur jag skall gå tillväga och för- och nackdelar... 2
Svar
35
· Visningar
4 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka