Sv: Kastrera unghingst , men hur ?
Jag har samma erfarenheter som Brolinskan
Jag har kastrerat ett rätt stort antal hingstar.
Alla kastrerade hemma i stallet och stående. Att lägga ner vid hemmakastrering är inget jag ens hört talas om i våra trakter eller annanstans. Antagligen är det beroende på veterinärer? Vissa vet är väldigt rädda för att bli sparkade tex. och den risken är ju mindre om hästen ligger. Någon veterinär har varit väldigt noga med linor på bakbenet och assisten - de flesta andra har inte nämnt ett ord om linor. (bara konstaterat att det är bra att bedöva bägge kulorna en gång - inte en kula två gånger och den andra inte alls.....
)
Om veterinären är erfaren så är det okomplicerat, ofarligt och smidigt att kastrera hemma. Man slipper det stora riskmomenten med sövningen. Och det är otroligt mycket billigare......
Jag har dessutom ett antal uppfödarvänner och känner flera hästveterinärer och har assisterat vid kastraktioner i andras stall.
Aldrig någonsin har jag varit med om ett framfall. Bara hört talas om det och då nämnt som något oerhört sällsynt. Vet faktiskt bara en enda veterinär som varit med om det. Och han är gammal....
"Normalfallet" är att de blir svullna men att det funkar bra, bara de hålls i rörelse och man ser till att hålla såret rent och öppet. Vill de inte röra sig får man väl longera, eller busa i hagen med dem så cirkulationen hålls igång. vissa killar trivs ju bäst med Ferdinandtillvaro under korkeken och då får man uppmuntra dem till lite bus så såret vätskar ur.
För min del skulle inte klinikkastrerng vara något alternativ om det inte fanns komplikationer som svåråtkomlig testikel tex. (även om flera veterinärer sagt att - känner man bara testikeln så ramlar den ner bara de blir tillräckligt sederade ...)
Dessutom tror jag att man kan styra en del av renligheten själv. Om det är rent och fint i stallet, veterinären har tillgäng till et bra bord att ställa instrument och väska på och man täckt bord och underlag med rena handdukar eller lakan - då är det betydligt bättre arbetsförhållanden än om vet måste ha alla saker stående på smutsigt betonggolv.