Kastrera unghingst , men hur ?

Sv: Kastrera unghingst , men hur ?

Varmblodstravare är rasen med vida kanaler, de kastreras alltid liggande enligt vet jag talat med.

Oj, det har jag aldrig hört :confused: har varit med på 7 stående kastreringar, alla på varmblodiga travare, inga komplikationer på någon av dem.

Fråga:
Shetlandsponny 6 år, betäckt eller obetäckt funikel?? vad är bäst??

Har kastrerat ett tjugotal hingstar hemma, av olika åldrar och storlekar, stående. Har aldrig haft några komplikationer.
Har heller aldrig haft någon veterinär som föredragit att göra det liggandes.
När de piggnat till har de fått gå ut son vanligt och sen gäller det bara att hålla koll på att svullnaden läker och det inte blir några infektioner.
Och att alltid göra det vintertid.

kl

När brukar det bli tillräckligt kallt för att kastrera? Är det antal grader tillsammans med flugor etc man tänker på?

Vart har du hittat den statistiken ?

Vad betalade du på klinik?

Jag blev informerad om den på hästsjukhuset. Kostnaden var ca 4600 kr.

Hästen hade inte märkbart ont och man såg aldrig något av såren då de var sydda så högt upp att de knappt gick att hitta. Ingen feber, inget såsande, ingen infektion, totalt opåverkad häst. Det var som om det aldrig hänt ungefär. Givetvis kommer jag göra om det om jag får en hingst i framtiden, aldrig att jag skulle utsätta dem för en hemmakastration med allt vad det innebär.

*kl*

Vi kastrerade en 2-åring i våras och det var tal om att kastrera en 6-åring (blev aldrig av dock).

Upp till 3år rekommenderade vet. att kastrera stående om inget onormalt förekom.
Över den åldern rekommenderade vet. liggande.
Samma sak när jag pratade med klinik om det.

Jag har samma erfarenheter som Brolinskan

Jag har kastrerat ett rätt stort antal hingstar.
Alla kastrerade hemma i stallet och stående. Att lägga ner vid hemmakastrering är inget jag ens hört talas om i våra trakter eller annanstans. Antagligen är det beroende på veterinärer? Vissa vet är väldigt rädda för att bli sparkade tex. och den risken är ju mindre om hästen ligger. Någon veterinär har varit väldigt noga med linor på bakbenet och assisten - de flesta andra har inte nämnt ett ord om linor. (bara konstaterat att det är bra att bedöva bägge kulorna en gång - inte en kula två gånger och den andra inte alls.....:rofl: )

Om veterinären är erfaren så är det okomplicerat, ofarligt och smidigt att kastrera hemma. Man slipper det stora riskmomenten med sövningen. Och det är otroligt mycket billigare......

Jag har dessutom ett antal uppfödarvänner och känner flera hästveterinärer och har assisterat vid kastraktioner i andras stall.

Aldrig någonsin har jag varit med om ett framfall. Bara hört talas om det och då nämnt som något oerhört sällsynt. Vet faktiskt bara en enda veterinär som varit med om det. Och han är gammal....

"Normalfallet" är att de blir svullna men att det funkar bra, bara de hålls i rörelse och man ser till att hålla såret rent och öppet. Vill de inte röra sig får man väl longera, eller busa i hagen med dem så cirkulationen hålls igång. vissa killar trivs ju bäst med Ferdinandtillvaro under korkeken och då får man uppmuntra dem till lite bus så såret vätskar ur.

För min del skulle inte klinikkastrerng vara något alternativ om det inte fanns komplikationer som svåråtkomlig testikel tex. (även om flera veterinärer sagt att - känner man bara testikeln så ramlar den ner bara de blir tillräckligt sederade ...)

Dessutom tror jag att man kan styra en del av renligheten själv. Om det är rent och fint i stallet, veterinären har tillgäng till et bra bord att ställa instrument och väska på och man täckt bord och underlag med rena handdukar eller lakan - då är det betydligt bättre arbetsförhållanden än om vet måste ha alla saker stående på smutsigt betonggolv.

hur mkt har ni fått betala för kastrationerna? stående hemma, liggande hemma och på klinik??? på klinik gör de bara liggande eller?

är det större risker att kastrera ju äldre hingsten är?

Jag har varit med om ett framfall efter stående kastration. Vet inte hur många jag gjort men det torde väl vara ngt hundratal..
PL

Jag kastrerade en 3-åring (född i februari) i maj i år, hemma, utomhus liggandes.

Min veterinär gör numera endast liggande kastreringar även på yngre hästar.

Hela operationen gick väldigt bra, tog ca 15 min. Inga komplikationer efteråt eller behov av några mediciner alls.
Men då antar jag att min veterinär är av den "gamla skolan" (?) och tycker att hästen ska hållas utomhus och i rörelse 24/7 efter kastrering. Har fått intrycket av många bekanta som kastrerat sina på klinik att det ska vara boxvila med promenader och allehanda medel och mediciner men jag kan ha fel, har aldrig kastrerat någon häst själv på klinik.

Iallafall var det en snabb och mycket väl utförd kastrering med minimal svullnad efter och som sagt, inga komplikationer alls.

Lite OT, men säger man verkligen "framfall" när det gäller hästar? På humansidan får pojkarna pungbråck (inte för att de kastreras, men tarmarna kan gå ner i ljumsken).

Framfall är definitivt något bara kvinnor får!:grin:

Jag fick då NOG och kasterade mina shettishingstar 1 september. Joystick Diablo född -07 och Pegasus -06 HADE tänkt vänta till oktober och lite mer kyla men vi höll på att få fnatt här hemma.

Vi valde att kastrera hemma. Vetrinären lade då omkull båda gossarna.
Det blev ett akutbesök då de små fick feber. De sprutades med Finadyn och fick sen en påse var i 2 dagar.
Efter det så har allt gått åt rätt håll.
Nu kommer killarna till och med när jag ropar på dem..
Redan nu har jag märkt förändringar hos båda killarna!!!!

Anna-Carin

Å jaaa verkligen!
De var en jobbig tid innan rötmånaden tog slut här hemma.
Den äldre kunde inte gå ner i varv utan jagade upp sig av i stort sett allt och sprang och vrålade.
Tranor, ensilagebalar, traktorer, större bilar, bilar med släpvagnar
Plötsligt så kan herrn komma och lägga huvudet i knäet om jag sitter i hagen och vill bli kliad..

Anna-Carin

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 858
Hoppning Jahapp då börjar man bli lite nojjig ang att använda Hampa Pro bakskydden, efter att ha läst att många fått problem med sina hästar med...
Svar
18
· Visningar
1 989
Senast: novaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka