Kasteration

Sv: Kasteration

Självklart sitter jag nu här och har alla hästar försäkrade genom folksam :(. Typiskt... Vad bra att din häst blev bra igen iaf!

peter_lundin skrev:
Jag har för mig att inte heller Agria betalar ngt vid komplikationer till kastrering.
PL

Det gör det inte. Inte heller Sveland.

Jag tror inte något bolag gör det om de tillämpar vad det står i deras villkor, för kan inte känna att jag sett det i några villkor.

Knapplån.

Förstaponnyn var inga problem att ha med ston, ingen direkt hingstnacke eller hingstmassa så, utan 'normal valack'. Klar könskaraktär men inga problem med ston, kastrerad som 2½ åring. (Englandsimporterad som hingstämne men var krypto).

Andraponnyn hade massa och extrem hingstnacke, starkt könskaraktär, REJÄLT hingstig och gick att ha med ston men INTE när de brunstade. Kastrerad som fyraåring då han började rymma och ranta runt i grannbyn och flirta med stona.

Min nuvarande valack är kastrerad som tvååring, han har 'normal valackbyggnad' och ingen hingstnacke, god könskaraktär dock, och han har hingstbeteende så till vida att han vaktar och varnar, han är folkbeskyddare och han vill om han kan gärna hålla sig med en stoflock som han tar ypperligt hand om. Men han har INGET av 'sätta på hingstigheten' och blir snarast förvirrad när stona brunstar, de kan pissa framför näsen på honom och ställa sig och blinka och han fattar verkligen ingenting :devil:

Alexandra_W skrev:
Det gör det inte. Inte heller Sveland.

Jag tror inte något bolag gör det om de tillämpar vad det står i deras villkor, för kan inte känna att jag sett det i några villkor.

På kliniken hade de aldrig tidigare hört talas om att bolagen nekade ersättning vid komplikationer. De sa att de andra stora bolagen brukar ställa upp :confused:

I vilket fall som helst så ska man vara medveten om riskerna. Hade jag behövt betala en månad på sjukhus, flera medicin-kurer och en extra operation själv så kan man bara fantisera om vilka belopp det gäller.

Huvudsaken idag är att han överlevde och det utan men.

Jag brukar låta kastrera mina unghingstar vid 10-12 månaders ålder med undantag av en som gick som hingst till han var 3 år, det gör jag aldrig om han är idag en hopplös snuskhummer :D som försöker betäcka stona när dom brunstar :eek: så han är förpassad till en hage med sin lille shettis kompis och har inte längre någon fysisk kontakt med mina sto

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 185
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 759
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 138
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 986
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka