Kastar med huvudet!

Sv: Re: Kastar med huvudet!

Visst, hästarna kan göra så i hagen också, eller överhuvudtaget i hanteringen. MEN vad betyder det då? vad är det hästen säger? Ofta missnöje verkar det som på min häst - "ge mej min mat, nu!" eller "jag gillar inte att du gör så där" eller att den helt enkelt försöker säga något extra tydligt.
Hur överför man det till ridningen? ;)

Jag säger också- KOLLA EFTER LÅSNINGAR!
Mycket vanligare än man tror. Vet inte många hästar helt utan låsningar, och sitter de på "fel" ställe orsakar det obehag när man tar i tyglarna eller kräver något där låsningen tar emot. Särskilt om hästen ibland också känns ojämn.
Kolla med kiropraktor och massör eller en Equiterapueft, låsningar har med muskler och kotor att göra, alltså måste man se till bägge faktorer för att få resultat.
Särskilt om hästen t o m reagerar så när du har bettlöst är det ett rel. tydligt tecken på låsningar. Sånt uppstår hur lätt som helst av en liiite illa passande sadel, nån gammal snedhet av att t ex ha gått omkull i hagen, av att spänna sej för bettet innan den accepterat det osv.. Listan kan göras lång.

Sv: Kastar med huvudet!

Hon slänger med håret och vill visa vad vacker och duktig hon är :D

Titta på mig, här är jag :banana:

Haha vet inte om jag tror på det :D
Jaja, kan säkert vara olika från häst till häst, men på min syns det tydligt att han är missnöjd när han slänger med huvudet :p

Orkar inte läsa alla svar men min 6-åriga valack gör precis samma sak,dock inte när man rider. Blir han t ex lämnad ensam i hagen vid intag står han och slår med huvudet och spänner sig. Tror att det är en fix idé hos många travare. Det är inget skadligt men är svårt att bli av med. Vid ridning däremot kan han vara väldigt ryckig ibland när han är upphetsad. Han blir helt enkelt ivrig och vill mer än han får. Jag håller bara i tyglarna och struntar i vad han gör. Blir det för mycket börjar jag att jobba honom i skritt (i form) och då lugnar han ner sig avsevärt och börjar tugga på bettet och arbeta istället.

Hihi, lämnar man hästen i hagen ensam blir den säkert missnöjd ;)
I ditt fall vid ridningen låter det som brist på avslappning, så det verkar inte vara samma orsak som för trådskaparens häst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 690
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
587
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 953
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama