"Kastanjer" i hovskägget

S

Sweet

\"Kastanjer\" i hovskägget

Är detta vanligt på hästar? Att det blir små (eller större) utväxter precis i "spetsen" på kotan eller hur jag nu ska förklara det.

Hade ett shiresto hemma med massor av hovskägg och hon hade stora utväxter i hovskägget, min travare som bara har pyttelite hovskägg har små hårda utväxter på bakbenen, men inte fram.

Har dessa utväxter samma funktion som kastanjerna eller vad är det för något? Kan man knipsa bort dom om de blir för stora?

Re: \"Kastanjer\" i hovskägget

Jag har aldrig träffat på någon häst som inte har dessa "sporrar". De går att pillra bort precis som kastanjer, är de stenhårda kan man kleta på olja några dagar och sedan går det lätt att plocka bort dem.

Kanske är det vanligt som du säger, jag har inte tänkt på det förän jag fick egna hästar med sådana "sporrar". :) Men det är bara min ena travare som har såna, inte den andra, det var därför jag undrade.

Precis som kastanjerna så är det rester av en tå, hästar var ju från början tre-tåiga. Kastanjen=tå nr 1, sporren=tå nr 2 och hoven=tå nr 3.

Varför plocka bort dom?? totalt onödigt, låt dom sitta,
du störs väl inte av dom???
Annars kan du be hovslagaren knipsa bort dom...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 785
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 149
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar