Kartongströ?

V

vikks

Nu funderar jag på kartongströ till hästen!
Ska flytta till stall där man får fixa sånt själv, och fått tips om hemsida som kör ut direkt till stallet här i Örebro med omnejd! De har krafftfoder också, det är helt underbart. Vet inte om man får skriva ut hemsidor så, så är väl lika bra att jag håller tyst om det.

Det de erbjuder är kutterspån, torvströ och kartong strö. Torv är uteslutet! Vill ha spån, men det kostar 90 kr/bal (torv ännu dyrare), och kartongströ 39 kr/bal. Hittar inte jättemycket åsikter om det, men de jag hittar är superpositiva till det verkar det som! Men vill veta mer mer mer! :)

StL strö är väl ett annat namn för det, det är det som kommer från Laxå bruk.
Mycket tacksam för svar!! :)

Sv: Kartongströ?

Okej, men det var ju iaf 50 kr billigare än spån?
Och hur är det svårmockat? Alltså är det svårt att separera rent/orent, eller hur menar du? Haha, vetgirig är man...

Jo fast det var mycket lättare att mocka snålt med spån, som jag upplevde det. Det sjönk också ihop och man fick fylla på mkt mer/ofta.

Jag mockar extremt snålt, alltså jag tar inte ut något som inte är bajs eller kiss. Och jag vill inte lämna bruna äckliga kartongbitar kvar i boxen. Kartongen runt omkring suger åt sig mer än spånet -vilket jag tyckte var kanon för att anlägga en bädd men inte som topplager!
Med kartongen gick det inte att separera lika bra, och det var svårt att mocka med spångrep. Vanlig grep är det for stort mellanrum på och spångrep för smalt så att säga. Då får man pilla mkt mer och det tar tid. Kankse okej när man har en häst men inte när man har 10 boxar att mocka även om dom andra inte har samma strö :grin:

Ägaren upplevde också att det blev mycket dyrare än torv och bytte tillbaka till det efter att den beställda pallen var slut.

Däremot var det kanon till att grunda en bädd med, och sedan lägga ett valfritt topplager (spån, torv, halm) över.

Senast ändrad:

Okej men då kanske man kan ha det i botten och toppa med spån då. Vill ju ha rätt tjock bädd men absolut inte permanentbädd, mockar också väldigt pedantiskt. =)

Prova dig fram! Det sätter sig väldigt bra, blev förvånad över det!
Skulle absolut testa att ha det som botten.

En fråga till dök upp: Är det "ligga-på-vänligt"? Blir väl inte lika mjukt som ex bara spån, men det är väl inte heller "hårt"?

Jag har använt detta kartongströ och jag tycker det är jättebra att ha det till att bygga upp en bädd. Då blandat med spån. Kartongen ligger mer still än spånet i början och binder ihop bädden bra.

Kartongen är liggvänlig för hästarna, men lite svårmockat, så jag brukar toppa med spånet.

/Lizzie

Jag har använt detta kartongströ och jag tycker det är jättebra att ha det till att bygga upp en bädd. Då blandat med spån. Kartongen ligger mer still än spånet i början och binder ihop bädden bra.

Kartongen är liggvänlig för hästarna, men lite svårmockat, så jag brukar toppa med spånet.

Tack, jo efter era svar funderade jag också på att toppa med spån. Det borde ju faktiskt bli mycket billigare än bara spån om man kollar på prisskillnaderna.. Måste iofs kolla upp storleken på balarna också, haha.

Tack!

Balarna är skitsmå! Men ströt är drygare än man tror, bara det att om man inte är väldigt petig åker det ut mer än man vill eftersom det är svårmockat. Jag hade inte blandat det med spån i botten, utan bara lagt kartong och sedan spån ovanp så att säga. Men det sätter sig direkt så man behöver inte vänta med spånet. Det är liggvänligt och ligger still.

"Kartong"balarna är jättesmå så volym priset blir betydligt dyrare än spån. Är ni flera som kan gå ihop och beställa kan ni ju oxå få några procents rabatt!

Vi har det i vårt stall, jag tycker att det är toppenbra! I början hade jag svårt att mocka i det, det kändes svårt att inte få med en massa rent strö på grepen, men det lär man sig snart att fixa. Vi mockar med spångrep.

Dyrt tycker jag inte att det är, jag strödde upp riktigt ordentligt för 1,5 månad sen och har bara behövt fylla på 4 balar sedan dess, det blir inte många kronor i veckan det.

Vi köper pallvis, och får 10% rabatt, vilket ger ett balpris på 35 kronor.

Vi har det i vårt stall, jag tycker att det är toppenbra! I början hade jag svårt att mocka i det, det kändes svårt att inte få med en massa rent strö på grepen, men det lär man sig snart att fixa. Vi mockar med spångrep.

Dyrt tycker jag inte att det är, jag strödde upp riktigt ordentligt för 1,5 månad sen och har bara behövt fylla på 4 balar sedan dess, det blir inte många kronor i veckan det.

Vi köper pallvis, och får 10% rabatt, vilket ger ett balpris på 35 kronor.

Okej! Jo här var väl priset 39 kr/bal, rabatt vid köp av 3 pallar och det vågar jag ju inte än.. :cool:
Nyfiken, ungefär hur mycket (hur många balar) fyllde du upp med då? Och har du kanske möjlighet att visa/ta bild?? Är sååå nyfiken på hur det ser ut! :p Sett det i säck (eller ja, bal..) men vill se hur det ser ut i boxen... :rofl:

Tack för ditt svar!!

Kommer jag ihåg ska jag ta bild imorn.

Boxen är ca 10 kvm (shettis som bor där) och jag har för mig att jag lade in 9 balar första vändan. Det blev ganska tjockt och fluffigt, men satte sig på bara någon dag eller två. Nu gräver jag rent varje dag, flyttar på allt strö, men kan tänka mig att göra en bädd av det, ska bara kolla med stallägaren om det är okej först.

Jag tror att du funderar på att handla från samma företag som vi handlar från, bor mitt i Örebro nämligen och handlar från ett företag neråt Kumla (?). Vi fick priset 35 kronor när vi handlade 3 pallar.

Ingen aning vart de håller till, fri utkörning är det iaf! Helt underbart, de har ju krafftfoder och allt möjligt..
Vore kul att se hur det ser ut utstrött. Men att lägga in 10 balar eller något och sen en i veckan eller så. Det låter ju ändå billigare! Hästen är mycket renlig av sig också, tumlar inte runt allt lixom :

Nu äntligen är bilderna inne på nätet.

Översikt av min box (riktigt så här långt in brukar jag inte sopa, skulle precis fylla på lite.)
86389_1289063322.jpg

En av de andra boxarna
87254_1289063500.jpg

Närmare titt på ströet
68895_1289063384.jpg

Ännu närmre
27533_1289063448.jpg

Senast ändrad:

Tack så mycket för besväret :love:

Lutar åt att jag testar iaf, är ju inte så svårt att byta om jag inte gillar det. Man ska ju pröva allt! :)
Tack för alla svar!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Tror ni att det skulle bli ett lukrativt företag? Kom att tänka på det när jag fick ett nyhetsbrev från Foderbilen, och i mitt huvud sa...
Svar
8
· Visningar
2 445
Senast: TinkerTant
·
Hästmänniskan (Jag vet inte om detta hamnar rätt annars vore det snällt om det flyttas dit där det hör hemma.) Jag ska flytta mina hästar från...
Svar
11
· Visningar
1 768
Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet... 2
Svar
28
· Visningar
7 649
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka