Karpaltunnelsymdrom, operation?

Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Jag har blivit avrådd att operera, jag har istället justerat min vardag så jag kan leva med problemen.

Tydligen finns det rätt stora risker för komplikationer. Varför vet jag inte, det kan ju bero på själv ingreppet eller på den som utför operationerna...
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Överallt man läser så framstår det som en okomplicerad operation, oftast utan komplikationer, så det är ju märkligt att det inte blir goda resultat? Läkaren som opererade min fraktur sa att det var en enkel sak att fixa? Nu blir man ju lite tveksam.. Har redan värk så det räcker i och med fibron:crazy:
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

kl

Är det ingen som har hjälp av handledsstöd som faktiskt fungerar?

Vilka har ni i så fall?

Jag vill ju helst inte operera mig, vem vill det, så finns det något annat som funkar så kör jag ju hellre på det.

Jag kan inte ändra om min vardag mer än som den är nu. Den enda skillnaden jag skulle kunna göra är att inte jobba där jag är nu och då finns det tyvärr inte så många ställen kvar för mig att jobba på, jag fyller på varor och det är inte speciellt tungt mer än dom tunga backarna som jag stöter på några stycken om dagen. Det handlar om kanske 10 tunga varje gång jag är där. Som att kasta in 10 höbalar på logen..
Och min hand reagerar ju på småsaker, som att skriva på telefonen, diska..

Det låter ju som att några av er inte har några positiva erfarenheter av operationen.
Å jag är ingen sån som chansar när det gäller hälsan. Hellre som det är nu än en hand som inte fungerar alls.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Jag har precis opererat båda händerna. Först den högra och sedan den vänstra. Sex veckors sjukskrivning för varje hand. Det är viktigt att man de första två veckorna i princip inte gör någonting med den opererade handen. Efter det kan man börja använda den försiktigt men absolut inte böja handleden.

Jag fattar inte varför jag gick med det här i 15 år innan jag opererade mig. Operationen gick fort och jag hade knappt ont efteråt. Det som kunde göra lite ont var om jag glömde av mig och rörde handen för mycket. Men då var det själva stygnen som gjorde lite ont inte handen i sig.

Jag är livrädd för operationer och när läkaren såg det så satte dom omedelbart en kanyl i armen och sprutade in något väldigt trevligt medel. En sköterska höll mig i handen och klappade mig lite försiktigt på handen och sa "Var inte rädd det kommer snart att kännas mycket bättre". Jag trodde inte det minsta på henne för vid det här laget grät jag och skakade i hela kroppen. Det tog inte mer än 3 sekunder så plötsligt spred det sig ett lugn i hela kroppen. Efter 5 sekunder spelade inget någon roll längre utan jag var bara lugn och nöjd. Kände inte ens när de la bedövningen. I operationsalen fyllde de på då och då med detta fantastiska medel. Jag bara lät mig själv flyta med i mitt euroforiska tillstånd där inget betydde något längre.

När jag skulle göra andra handen så fick jag detta mirakelmedel med en gång och jag låg där med ett nöjt flin och bara njöt av känslan att må så bra.

Jag är mycket nöjd med mina operationer. Ärren syns knappt och då gjorde jag operationerna i februari och mars.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Är det ingen som har hjälp av handledsstöd som faktiskt fungerar?

Vilka har ni i så fall?
Jag blir bra hjälpt av ortoser till handlederna, har använt flera olika varianter och alla funkar lika bra. Det viktiga är ju att stödet håller handleden rak, så att karpaltunneln blir så rymlig som möjligt.
Jag har också insett att jag har mer domningar när jag är svullen om händerna, vilket ju är ganska logiskt.

OM man har gått med nerven i karpaltunneln i kläm för länge så kan den, om jag fattat saken rätt (Cilla!!) få en bestående förträngning där. Och detta kan också förbli så även efter operation - fortfarande med tillägget om jag förstått saken rätt...
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Jag har några olika, den som sitter bäst är ifrån Rehband, utan den är handleden som en ballong på morgonen. Fast domningarna vill inte ge sej ändå, likaså är senorna lika knutiga och svullna. Sen vet inte jag hur mycket av svullnaden beror på frakturoperationen att göra, op gjordes för 2månader sedan.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Såna har jag med, som man knäpper med karborr.

En med 3 spännen över armen, och sedan runt tummen och ett bredare man knäpper över dom andra samt en mindre som är för min tumme.
Men jag tycker inte dom fungerar. Kanske behöver jag en annan sort.
Hade såna gjutna efter min hand men jag gick ner mycket i vikt så den kunde jag inte ha sen.

Kanske skulle jag gå till sjukterapeuten igen och testa ut nya.

Ibland lindar jag handen och då är den lättare att använda.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

JOM man har gått med nerven i karpaltunneln i kläm för länge så kan den, om jag fattat saken rätt (Cilla!!) få en bestående förträngning där. Och detta kan också förbli så även efter operation - fortfarande med tillägget om jag förstått saken rätt...

Säkert är det så. Men då vill jag bara påminna om att jag ju var helt utan känsel i yttersta delarna av fingrarna (på bägge händerna) men återfick känseln något halvår efter operation.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

.... hela armen värker, det strålar ut vid armbågen på något vis.

Nerven kan vara i kläm i armbågen också.
Då så domnar lillfinger, ringfinger och kanske långfinger.
Jag har det problemet.
Lösningen då är att sova med rak arm.
Helst i skena, men det har jag inte behövt skaffa kudde har räckt för mig.
Och då så hängde armen helt slapp när det var som värst.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Tack för att du delar med dej!
Hur långa snitt lägger de?

Jag gick med mina besvär i 25 år och opererades för... kanske 15 år sedan?

Snitten på mina handleder är i zigzag. Tre delar varav två är ca 2 cm, och det längs handflatan är kanske 3-4 cm. Det är länge ju sedan. Kanske gör de ännu mindre snitt numera?
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Offt

Jag kan meddela att det i flera landsting börjat bli problem när det gäller olika sorters "enklare standardoperationer".
Det handlar om anställda som haft sådana problem med ex karpal, åderbrock, hallux valgus etc att de haft problem att kunna klara sitt arbete men från sjukvårdens sida inte ansetts vara TILLRÄCKLIGA problem för op.

Arbetsgivarna löser det genom att skicka personalen till företagshälsovården istället och bekosta operationerna.

Jag undrar om du verkligen har rätt?
Företagshälsovården opererar normalt sett varken det ena eller det andra.
Åderbråck opereras numera i stort sett inte samhällsbekostat - utom om det är kroniska bensår.
Däremot finns det gott om privata lösningar som man kan bekosta själva om man vill.
Ett skäl till att inte operera åderbråck skattefinansierat är att det är en huvudsakligen kosmetisk åtgärd - och det bekostas inte av skattemedel. Precis som med kosmetiskt syftande operationer av födelsemärken.
Vad gäller hallux valgus. I första hand brukar det vara klokt att prova ut passande, bra skor i stället för att lägga sig på operationsbordet.

Men som sagt, här i trakterna opererar inte företagshälsovården något av dessa tillstånd som du skriver att de gör.

Värmland, där jag bor, är knappast känt som ett landsting med hög tillgång till sjukvård och åtgärder. Dock är det ytterst få personer som inte blir CTS-opererade om de så önskar. Väntetiden kan vara lång och ortopederna vill helst att det är gjort en neurografi först så man vet att det verkligen är ett CTS men undantag finns även där. I mina mer misstänksamma stunder tror jag att kravet på neurografi är för att dra ut på tiden, de mindre misstänksamma stunderna tänker jag att det är rätt klokt att konstatera att problemet sitter i handleden så man gör rätt åtgärd.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Jag brukar hänga armen över sängkanten ner mot golvet. Inte skönaste ställningen att sova på direkt men det hjälper lite.

Ibland sover jag med mina skenor och ibland inte. Mer när jag ansträngt handen mer än vanligt.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Jag har en kollega som gjort operationen på bägge händerna. Han är mycket nöjd och undrar varför han inte gjorde den tidigare.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Jag brukar hänga armen över sängkanten ner mot golvet. Inte skönaste ställningen att sova på direkt men det hjälper lite.

Ibland sover jag med mina skenor och ibland inte. Mer när jag ansträngt handen mer än vanligt.
Det där med armen över sängkanten låter väldigt bekant... :D

Jag skulle nog rekommendera dig att sova med skenorna hela tiden i några veckor åtminstone, för att se om du kan bli av med problemen.
När jag fick ortoser första gången hade jag tumme, pekfinger, långfinger och lite av ringfingret avdomnade precis hela tiden och jag var högst tveksam till hur mycket ortoserna skulle hjälpa mig. Men jag blev då överbevisad för en månad senare var domningarna borta.
Numera kommer de och går en del men jag kan hålla det i schack med hjälp av ortoserna.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Tack för att du delar med dej!
Hur långa snitt lägger de?

Mina är ca 3-4 cm. Dom är lagda långt nere i mitten på handflatan. De är dessutom lagda i en sådan där linje som man har i handflatan. Detta gör att de syns knappt och då är det två månader efter det senaste ärret (+4 veckor på det äldsta). Det är alltså bara ett snitt på varje hand. Det som syns mest är själva prickarna där stygnen satt.

Jag hade absolut opererat mig om jag hade så stora besvär som du har. Man vänjer sig alltid lite vid sina besvär med tiden. Det är först nu som jag fattar hur jobbigt och begränsande det har varit. Men säg till att du är väldigt, väldigt rädd för att opereras. Det finns så fina saker man kan få så man slipper vara rädd.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Jag undrar om du verkligen har rätt?
Företagshälsovården opererar normalt sett varken det ena eller det andra.
Åderbråck opereras numera i stort sett inte samhällsbekostat - utom om det är kroniska bensår.
Däremot finns det gott om privata lösningar som man kan bekosta själva om man vill.
Ett skäl till att inte operera åderbråck skattefinansierat är att det är en huvudsakligen kosmetisk åtgärd - och det bekostas inte av skattemedel. Precis som med kosmetiskt syftande operationer av födelsemärken.
Vad gäller hallux valgus. I första hand brukar det vara klokt att prova ut passande, bra skor i stället för att lägga sig på operationsbordet.

Men som sagt, här i trakterna opererar inte företagshälsovården något av dessa tillstånd som du skriver att de gör.

Värmland, där jag bor, är knappast känt som ett landsting med hög tillgång till sjukvård och åtgärder. Dock är det ytterst få personer som inte blir CTS-opererade om de så önskar. Väntetiden kan vara lång och ortopederna vill helst att det är gjort en neurografi först så man vet att det verkligen är ett CTS men undantag finns även där. I mina mer misstänksamma stunder tror jag att kravet på neurografi är för att dra ut på tiden, de mindre misstänksamma stunderna tänker jag att det är rätt klokt att konstatera att problemet sitter i handleden så man gör rätt åtgärd.

Det där med neurografi beror nog bara på vilket landsting det gäller. När jag frågade min läkare om det så fnös hon bara och kallade det för otillförlitligt och gammaldags. Men sen har man väl 3 månader vårdgaranti? Eller är det också olika beroende på vilket landsting man tillhör?
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Nerven kan vara i kläm i armbågen också.
Då så domnar lillfinger, ringfinger och kanske långfinger.
Jag har det problemet.
Lösningen då är att sova med rak arm.
Helst i skena, men det har jag inte behövt skaffa kudde har räckt för mig.
Och då så hängde armen helt slapp när det var som värst.

Det är tydligen vanligt bland lastbilsförare och bussförare.
 
Sv: Karpaltunnelsymdrom, operation?

Tycker de att jag behöver opereras så gör jag det självklart! Men oron finns ju alltid att något ska gå snett. Men det är absolut inget alternativ att tacka nej om de säger att prognosen är god:) De får gärna ge lite lugnande under tiden, var nervös så jag kallsvettades inför frakturoperationen som gjordes under narkos.
Ärren är jag inte bekymrad över, armen har redan ett par stycken! Va mest nyfiken. Ser dem som krigsskador ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 648
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 218
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 424
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 422
Senast: Anonym15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp