Personligen tycker jag att den skulle finnas intressantare raser att arbeta med om man vill få fram en replika av en karolinerhäst.
Kallblodstravare och deras ridegenskaper i all ära, men Sverige var ett stort land som omfattade hela Östersjöregionen, och om man vill hitta de hästar som ligger närmast de hästar som användes i karolinernas armé så tror jag att man kan hitta hästar som bevarat den typen bättre om man går över Östersjön.
Hästarna i karolinerarméerna var ju D-ponnyer (ibland mindre, det var inte alltid man fick tag på så stora hästar som D-ponnyer), och större hästar ville man inte heller ha. Och både i Finland och Baltikum finns fortfarande hästar av lantras i ponnystorlek, sega rejäla hästar på gränsen mellan varmblod och kallblod. Vad gäller ett svenskt framkorsande borde russet vara intressantare att korsa med PRE om det är en karolinerhäst man vill ha. Gotland var visserligen danskt under en stor del av perioden, men på Öland fanns en inhemsk klippare av samma storlek och kronan hade hingstar på Ottenby. Dessutom har vi här på ön en massa rackarns trevliga korsningar mellan russ och lipizzaner, en närliggande korsning som alltså har visat sig slå väl ut.
Att korsa kallblodstravare med PRE kan säkert vara kul (även om jag tycker det verkar lite avigt att betäcka kallblodstravarston av den gamla "allroundtypen" med PRE om man anser att de är på väg att utrotas, då borde det väl vara bättre att betäcka med kallblodstravare eller nordsvenskar av den typen så man räddar typen). Men som sagt, jag tror att det kan finnas intressantare sätt att få fram en "karolinerhäst".