Karoliner hästar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
Och min fråga blir:
Varför skall man göra detta?
En nordsvensk häst får inte vara skäck.

"Färger
Tillåtna färger är brun, mörkbrun, svart, fux, black, gulbrun, isabell, svartgul samt avblekbar skimmel. I det senare fallet dock endast där härstamningen kan bevisas gå tillbaka till de norska så kallade blåhästarna. Tecken på huvudet och benen är tillåtna." (källa: FNH)

Vidare:
"En nordsvensk kan vara i princip alla färger. Skäck, tigrerad och avblekbar skimmel samt konstantskimmel är emellertid inte tillåtet. Däremot kan en häst som har den avblekbara skimmelfärgen som bland Norges dölehästar kallas "blåfärg" godkännas. Denna färg tillåts endast under förutsättning att hästen bevisligen har härstamning som leder tillbaka till norska hästar med denna färg. Vanligaste färgerna är brun, svartbrun, fux och gulbrun. Den nordsvenska hästen har inte mycket vita tecken, anlagen som finns kommer troligtvis ursprungligen från den engelska clydesdalen som korsades in under slutet av 1800-talet."

Att avla på en häst, som inte blir godkänd inom sin egen ras anser jag vara bortslösad tid.
Fast då menar jag rasren avel.
Är det en trevlig individ, med gott psyke och en kroppsbyggnad som kan ge en det man söker, så kan det ju vara något att korsavla på.

Men som sagt, en skäck kan aldrig bli en rasgodkänd nordsvensk.

Hug your horses!
/Mike - FNH i Skåne :devil:

Det framgår väl inte av kalasbrudens inlägg? Hon skriver nordsvensk, nordissto eller NS.

Därav Mikes svar, skulle jag kunna tänka mej. :D

Och jag tror faktiskt inte att skäck är en godkänd färg hos kallblodstravaren heller.

Immer

På Christina Drangels sida om karolinerhästar nämns PRE och nordsvenska travare. Det tolkar i a f jag som kallblodstravare.

Har inte det funnits en tidigare tråd om skäckar ibland kallblodstravarna? Stora bläsar och höga strumpor är ju inte helt ovanligt... :angel:

Möjligt att det funnits trådar om skäckfärgade kallblodstravare, jag tror ändå inte att det är en godkänd färg. :D

immer

Haha, nu vet jag vem du är. :) :)

Det har funnits en tråd för länge sedan som handlade om sabinoskäckanlag hos kallblodstravare. Men det är väldigt länge sedan. Säkert mer än ett år sedan.

Jag antar att de gillade modellen på hästen och inte vad den användes till, men för att återgå till det du som om hästar som användes för att strida man mot man med. vi är ju redan inne på en rätt intressant diskussion inne på barock eller var inne på det.

Vilka hästraser hade du ansett ge den bästa hästen som mest liknar de stridhästar de hade? Hm...kanske man får tillägga de som ansågs bäst för det fanns ju flera olika raser, eller anser du att hästrasen redan finns (PRE t.ex.)?

Just det med raser och dylikt som användes historisk är jag alldeles för kass på. :crazy:

Går nog inte att gissa vilken hästras som vore mest lik.
Dock så har den spanska hästen stått högt i kurs hos alla tidigare. PRE som ras uppstod i Cordoba.
Araben har också haft stor inverkan.
Skulle jag välja mellan kallblod eller arab för strid så tog jag arab. Skulle valet vara att rida in i ett kulregn från kanoner så tog jag kallblod. Eller för ett frontal angerpp där det är frågan om att mosa så mycket det går innan döden inträffar.
Så två olika användnings områden.
För att överleva arab för att gå åt kallblod.

Glöm inte de asiatiska krigarna som var överlägsna på båge (när man i Europa började använda för tunga bågar som tog alldeles för lång tid att "ladda").

De använde de mongoliska ponnierna.

Visst var det så. Men de hade en annan stridteknik. De härjade :)
Olika typer av häst för olika uppdrag. Detta gäller än idag i modern krigsförning. Hercules för att flytta trupper och utrustning (vagnshäst) F16 för snabba attacker (ridhästen).
Tänk en F16 i luftstrid mot ett Hercules plan.
En bombmatta från tunga plan (frontal angrepp med tunga hästar) Luftvärn (långbågar).

Jag tror inte heller att detta blir en karolinerhäst. Dessa var kända för att vara små, fula, elaka som själva f-n och sega som gammal råhud (om man kunde få bort ardenner blodet ur nordisarna kanske en blandning med nordlandshäst/russ eller tom fjording skulle ta oss närmare? De beskrivningar jag läst liknar nästan en baskir :confused:).

Jag kan inte heller förstå varför en barockryttare skulle vara intresserad. karolinerna ägnade sig inte åt den typ av ridning som barocken verkar intressera sig för (kanske är det mina fördommar att man främst inspireras av den typ av ridning som man ägnade sig åt i akademierna på 1600-talet) Hästarna var främst ett fortskaffningsmedel och strid till häst handlade om kavalerichocker - inte om skolor över marken eller ökad samling och stillig fäktning

Jag tror inte heller att detta blir en karolinerhäst. Dessa var kända för att vara små, fula, elaka som själva f-n och sega som gammal råhud (om man kunde få bort ardenner blodet ur nordisarna kanske en blandning med nordlandshäst/russ eller tom fjording skulle ta oss närmare? De beskrivningar jag läst liknar nästan en baskir :confused:).

Jag kan inte heller förstå varför en barockryttare skulle vara intresserad. Karolinerna ägnade sig inte åt den typ av ridning som barocken verkar intressera sig för, utan var själva starten för arméns ridlärestilen (kanske är det mina fördommar att "barockryttare" främst inspireras av den typ av ridning som man ägnade sig åt i akademierna på 1600-talet) Hästarna var främst ett fortskaffningsmedel och strid till häst handlade om kavalerichocker - inte om skolor över marken eller ökad samling och stilig fäktning

Nä, i slut ändan är det bara månniskans fåfänga och vilja att bli känd som kan motivera en sån ras.

"om man kunde få bort ardennerblodet ur nordisarna"? :confused:

Var har du påvisat ardennerblod i nordsvensk? Det ryktet har jag hört så länge jag har hållt på med nordsvensk men ingen har kunnat föra fram avgörande bevis. Var skulle ardennerblodet finnas?

Nä, skäcken skulle användas till Karolinerhästen, inte något annat. Men det skrev jag väl inte heller?

/KB

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2