Karantänstall/overseas shipping i USA

wrangler

Trådstartare
Är det någon som känner till/har använt sig av nåt annat ställe än Nedpoint när ni tagit hem häst från USA/Canada?

Jag söker främst i Ohio, alt Canada nära gränsen....

Sv: Karantänstall/overseas shipping i USA

Sprague river ranch like overfor den canadiske grensen sender mye hest til europa (frankfurt?). Se spragueriverranch.com

De fikser alt, er tyske og strikte.. De kjører mye rundt i USA også, så det er sikkert mulig å koordinere transport også opp til ranchen.

(Det er forresten der Runing Playboy kommer fra hvis jeg ikke husker feil (mener jeg så han som bittelite føll der borte). )

Tack så mycket! Ska genast kolla! :bow:

Kanske borde lagt denna tråden på western men jag trodde det kanske var fler än os Quartermänniskor som importerade från USA....:confused:

Vet du om det bara är att ta hästen över gränsen från USA till Canada eller om det är gränsbestämmelser där också?

Beklager, men de har visst flyttet. De bodde i Sprague, Manitoba, Canada før (grenseregionene til USA) og shippet jevnlig quartere/app. over til europa. Og da bodde de på sprague river ranch.... De ser ut til å ha beholdt navnet, men om de har beholdt ranchen aner jeg jo ikke.

Foreslår at du sender de en mail, de er veldig greie og kan sikkert gi tips om hvor du kan henvende deg hvis de ikke har muligheter til å hjelpe. Tysken min er dårlig men det står da noe om "logistik weltweit" med spesialområde nord-amerika på hjemmesidene deres, så de opererer vel som fraktagenter tror jeg...

Ellers er vel Chicagoområdet en utførselshavn for hester. Men jeg har ingen kontakter der. Det er lenge siden jeg importerte så jeg er nok utdatert på informasjon... Sorry!

Du kan flyga häst från Calgary & Montreal till Europa. Ett av dom svenska transportbolagen, kontor i Malmö, erbjöd dessa lösningar för ett par år sedan och jag vet att det är en del som använt den vägen efter det.

Gränsövergången mellan Canada och USA är enkel. Det är samma regler som det är mellan dom flesta amerikanska stater, dvs gällande hälsocertifikat och coggins test. Brukar vara snabbt och smidigt också om man inte har oturen att komma efter en stor lastbil med kossor! ;)

Men du har ju New York också och om jag minns rätt kan du då få hästen till Göteborg.

Viktigt att tänka på är att landtransporter av hästar i USA blivit enormt dyrt! Så jag skulle nog inte skicka en häst från norra USA till Nedpoint. Dock såg jag bilder på hästar som kom därifrån denna veckan och dom var i mycket bra skick!

Lycka till!

Mvh Jolene

Ja det är ju lite det jag funderar på.... dom står ca 13 timmar från Nedpoint är det sagt, kan det stämma?

Tack för tipsen!

Ja det är ju lite det jag funderar på.... dom står ca 13 timmar från Nedpoint är det sagt, kan det stämma?

Tack för tipsen!

Det kan stämma men det kan vara mer än 13 timmar också. Det beror ju på var i Ohio dom startar ifrån så min uppskattning är minst 13 timmar. Har bara hört gott om dom andra europeiska bolag som fraktar hästar overseas. Har faktiskt aldrig hört någon som haft problem med något bolag. Dom som har fått hästar i sämre skick är mer relaterat till att dom innan karantän inte förberetts ordentligt, läs något överhull.

Lycka till!

Mvh Jolene

Det kan stämma men det kan vara mer än 13 timmar också. Det beror ju på var i Ohio dom startar ifrån så min uppskattning är minst 13 timmar. Har bara hört gott om dom andra europeiska bolag som fraktar hästar overseas. Har faktiskt aldrig hört någon som haft problem med något bolag. Dom som har fått hästar i sämre skick är mer relaterat till att dom innan karantän inte förberetts ordentligt, läs något överhull.

Lycka till!

Mvh Jolene

Tack för ditt svar!

13 timmar var uppgiften från säljarna... så det får man väl anta stämmer.
Min största farhåga är faktiskt skicket på hästarna. Dom är i det tunnaste laget redan nu tycker jag... :crazy:

Tack för ditt svar!

13 timmar var uppgiften från säljarna... så det får man väl anta stämmer.
Min största farhåga är faktiskt skicket på hästarna. Dom är i det tunnaste laget redan nu tycker jag... :crazy:

Med tanke på bensin/diesel kostnaden skulle jag allvarligt överväga New York - Göteborg med tanke på att du sparar ju in resa i Europa också då du kan hämta dom själv. Resan Amsterdam - Sverige är heller inte gratis...
Om du vill kan kolla vilket bolag som används för den rutten. Karantänen i New York är enligt uppgift väldigt bra.

Har du köpt hästarna redan? Skulle rekommendera isåfall att du betalar "extra" för alfalfa kuber som är väldigt effektiva utan att skada magen. Höet är ju svindyrt + svårt att få tag i, i hela USA i år så risken är stor att säljaren inte vill ge mer hö. Stora kraftfoder mängder innan lång resa med den påfrestning det innebär på magen är ju inte att rekommendera. Men allt detta vet du förmodligen redan... ;)

Ett tips är att kolla med folk som importerat andra raser än quarter från USA då dom förmodligen inte använt Nedpoint. Förra veckan fick en bekant hästar som kom från New York och jag kan också kolla vilket bolag det var dom använde. Dessa hästar landade dock inte i Sverige och mitt minne fungerar inte perfekt så jag minns inte var dom landade. :angel:

Mvh Jolene

Tusen tack! :bow:

Ja det var därför jag postade här, tänkte att det måste ju finnas andra är quarterfolketsom importerar från USA!

Nej jag ahr inteköpt dom än... jag vill ha mer kött på benen tex vad gäller detta. Ingen brådska heller och det finns många hästar i USA men dessa känner jag att jag vill gå vidare med och kolla upp alternativen.

Det kommer isåfall att handla om en hingst och ett dräktigt sto nu i höst/vinter,och ett förhoppningsvis dräktigt sto i vår (efter betäckning) Så det är ju ganska viktigt att dom hålls i bra skick! Men jag tror som du säger att det är kris lite här och var i USA just nu och folk har inte råd att fodra ordentligt :crazy:

Jag är inte intresserad om det visar sig att dom är i alltför dåligt skick givetvis men det tror jag inte dom är, "bara" tunna och omusklade....

Tusen tack! :bow:

Ja det var därför jag postade här, tänkte att det måste ju finnas andra är quarterfolketsom importerar från USA!

Nej jag ahr inteköpt dom än... jag vill ha mer kött på benen tex vad gäller detta. Ingen brådska heller och det finns många hästar i USA men dessa känner jag att jag vill gå vidare med och kolla upp alternativen.

Det kommer isåfall att handla om en hingst och ett dräktigt sto nu i höst/vinter,och ett förhoppningsvis dräktigt sto i vår (efter betäckning) Så det är ju ganska viktigt att dom hålls i bra skick! Men jag tror som du säger att det är kris lite här och var i USA just nu och folk har inte råd att fodra ordentligt :crazy:

Jag är inte intresserad om det visar sig att dom är i alltför dåligt skick givetvis men det tror jag inte dom är, "bara" tunna och omusklade....

Nu har min hjärna vaknat... :angel: Är ju bara strax efter lunch här...

Två av dessa personer som köpt häst från USA kan du nog få kontakt med i denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=868610&page=20. Dom är nog inte super aktiva på Bukefalos generellt men chansen är stor att du kan få bra svar av vissa personer i denna tråd. Prova det annars kan jag se till att du får kontakt men dom du behöver.

Det är mer än kris här just nu! Höet har ju generellt sett fördubblats dom senaste två åren så där vi bor kan man få tag i bra quarter hästar gratis just nu! Så illa är det! :cry:

Det bästa är ju om du har bra kontakt med någon som kan göda hästarna dom sista månaderna innan transporten. Det är ju extremt viktigt speciellt om dom är längre in i dräktigheten. Karantänen kan också göras hemma hos en privatperson som får ett temporärt tillstånd! Har själv kollat upp detta och det är inte speciellt komplicerat.

Så det är en perfekt tid att köpa häst från USA! :angel:

Mvh Jolene

Åh interestíng!

Du bor inte så du kan ta hem några kusar vid behov? :angel::D

Ska kolla upp tråden, tusen tack!!!

Hej! Har själv erfarenhet av att köpa häst och karantän/isolering i USA. Har så sent som i februari i år fått hem mina nya Paso Fino hästar. En underbar isabell hingst från Colorado och ett kolsvart sto från Virginia (som är dräktig...usch ja, hon ska föla nu under oktober).

Jag använder mig av EMO Trans och Christiane på deras kontor här i Tyskland är jättetrevlig och mkt hjälpsam. Fixade transporter själv inom USA ner till Texas där mina pållar stod under sin isolationstid men efter det så var det EMO Trans som gjorde resten.

Tror det var dryga 3300 Euros per häst för isolation, flyg och alla dokument. Kändes inte alls "dyrt" om man jämförde med 2001 då jag tog hem mitt första Paso Fino sto.

Christiane fixade också kontakten med transportföretaget som körde från Amsterdam och upp hit till Dalarna. Betalade ca 15000 svkr för det och då ingick en/två dagar i deras uppsamlingsstall där nere.

pm:a om du vill ha direktlänk till EMO Trans hästtransportsida om du inte hittar den själv

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 591
Senast: lilstar
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 220
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 693
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar