Sv: Kapsonfrågor
I senaste stallmagasinet fanns en artikel om kapsonen och de olika bettens inverkan på hästen. Nr 7/2004, artikeln är av Katrin Wallberg. Tror tidningen är kvar på hyllorna ännu, så skynda dej!
Det står en del även i Bents böcker Ridning på kandar och Akademisk ridkonst.
Med ett tränsbett har du möjlighet att lirka så du hjälper hästen att slappna av i nacken, och att därmed länga sin överlinje. Du kan dessutom ställa hästen sidledes genom att inverka på hästen i ena mungipan.
Stångbettet hjälper också hästen att länga sin överlinje genom sin hävstångseffekt. Men för att styra sidledes, så att säga, är du hänvisad till att hästen kan ridas helt genom ryggen och med tyglarna mot halsen.
Om man tänker börja rida på stångbett brukar man ha en kombination av stångbett och kapson i början, där du kan använda kapsonen för att hjälpa hästen att böja sej sidledes. I början hänger stångtygeln, efter ganska lång tid hänger kapsontygeln istället.
Andra kombinationer finns också.
Man kan också rida med enbart kapson, eller med sidepull, och jag skulle själv också vilja veta mer exakt hur man ska göra då. Vad jag förstått ska man undvika att skapa spänning i hästen genom att ha ständigt sträckta tyglar, utan istället låta dem vara slaka när hästen gör rätt. Själv lirkar jag med innertygeln för att hjälpa min häst att böja kroppen sidledes när det är dags, och låter yttertygeln följa med på yttersidan. Än så länge slarvar hon och låter halsen vara ganska rak, om jag inte hjälper henne lite med lirkningarna i innertygeln.
Till hästar som är känsliga, lyhörda och som inte mäter styrkan med sin matte kan man använda sk cykelkedjekapson, och till hästar där man använder lite grövre tag passar den stabilare kapsonen med järnbleck och tjocka remmar, vad den nu heter. Så har jag fått det förklarat.
Eftersom man inte kan hjälpa hästen att slappna av i nacken för att länga överlinjen med enbart kapson, tycker jag att man bara ska rida bettlöst när man har ett särskilt skäl till det, t ex att man inte hittat ett bett som passar ännu, eller att man vill spara munnen i en given situation.
Hoppas att det är rätt, är det någon mer som vet? Tacksam för tillrättavisningar!