Kapsonfrågor

Ankan

Trådstartare
Har funderingar på att prova att rida "min" häst på bettlöst och funderar därför på HUR kapsonen inverkar på hästen. Även hur stor skillnaden är på olika varianter (fast, kedja osv), vilka bör man inte använda (förutom dom med taggar då, känns självklart)? Vad är kapsonen bra för och i vilka fall är kasopnen inte ett bra altenativ?

/Ankan *nyfiken och okunnig*

Sv: Kapsonfrågor

Men alltså, det måset ju vara många här inne som rider på kapson och ni måste väl också veta varför?
Är det verklgien ingen som kan ge oss okunniga lite svar?

Pleeeaase :)

I senaste stallmagasinet fanns en artikel om kapsonen och de olika bettens inverkan på hästen. Nr 7/2004, artikeln är av Katrin Wallberg. Tror tidningen är kvar på hyllorna ännu, så skynda dej!
Det står en del även i Bents böcker Ridning på kandar och Akademisk ridkonst.
Med ett tränsbett har du möjlighet att lirka så du hjälper hästen att slappna av i nacken, och att därmed länga sin överlinje. Du kan dessutom ställa hästen sidledes genom att inverka på hästen i ena mungipan.
Stångbettet hjälper också hästen att länga sin överlinje genom sin hävstångseffekt. Men för att styra sidledes, så att säga, är du hänvisad till att hästen kan ridas helt genom ryggen och med tyglarna mot halsen.
Om man tänker börja rida på stångbett brukar man ha en kombination av stångbett och kapson i början, där du kan använda kapsonen för att hjälpa hästen att böja sej sidledes. I början hänger stångtygeln, efter ganska lång tid hänger kapsontygeln istället.
Andra kombinationer finns också.

Man kan också rida med enbart kapson, eller med sidepull, och jag skulle själv också vilja veta mer exakt hur man ska göra då. Vad jag förstått ska man undvika att skapa spänning i hästen genom att ha ständigt sträckta tyglar, utan istället låta dem vara slaka när hästen gör rätt. Själv lirkar jag med innertygeln för att hjälpa min häst att böja kroppen sidledes när det är dags, och låter yttertygeln följa med på yttersidan. Än så länge slarvar hon och låter halsen vara ganska rak, om jag inte hjälper henne lite med lirkningarna i innertygeln.

Till hästar som är känsliga, lyhörda och som inte mäter styrkan med sin matte kan man använda sk cykelkedjekapson, och till hästar där man använder lite grövre tag passar den stabilare kapsonen med järnbleck och tjocka remmar, vad den nu heter. Så har jag fått det förklarat.

Eftersom man inte kan hjälpa hästen att slappna av i nacken för att länga överlinjen med enbart kapson, tycker jag att man bara ska rida bettlöst när man har ett särskilt skäl till det, t ex att man inte hittat ett bett som passar ännu, eller att man vill spara munnen i en given situation.

Hoppas att det är rätt, är det någon mer som vet? Tacksam för tillrättavisningar!

Man ska ju använda det bett som för tillfället passar sin häst. Tränsbett är bra till att lösgöra hästen och be om böjning, iom att du kan jobba med bara en sida i taget. Om hästen är väldigt spänd upplever jag att det oftast är bäst att använda tränsbettet, eftersom man då precis som du säger kan "röra" lite i mungipan. Tränsbettet inverkar på undre käken och går därigenom genom några leder innan den "når" nacken. Kapsonen inverkar direkt på nacken genom att du tar tag i nosryggen och "vänder" den. Just iom detta så ska man vara försiktig när man rider med kapson, man får absolut inte tvinga igenom något, då kan man faktiskt skada nacken ganska mycket. När man rider med tränsbettet har hästen mer möjlighet att slippa undan genom att det är fler leder som den kan fuska i innan man kommer åt den känsliga nacken. Har hästen vissa problem, tex kommit på att smita undan böjningen genom att lägga huvudet på sned så kan kapsonen vara ett bättre verktyg att komma tillrätta med detta, iom att du kan inverka så direkt på nacken (om hästen har detta problem måste du även jobba mycket med din sits också bla...). Eller om man tex. har böjning genom kroppen men upplever det som lite svårt att komma åt just nacken. Det som jag upplevt att kapsonen inte är speciellt bra på är just att lösgöra spända hästar, då känns det mest som att möta en stenhård vägg. På sådana är det bättre att åtminstone en period använda tränsbettet. Men detta är ofta individuellt och bäst är om man kan testa och se hur just sin egen häst reagerar.
Om jag rider med bara kapsonen så rider jag aldrig med sträckta tyglar eller någon speciell kontakt, utan tar bara i kapsonen om jag vill något. Och jo, det går att få hästen att söka framåt - nedåt och länga överlinjen med bara en kapson, genom böjningen. Om hästen böjer korrekt och avslappnat genom hela kroppen så kommer sökningen och längning också, oftast.
Om du bestämmer dig för kapson, så tänk på hur högt på nosryggen den ska sitta. Om du stryker neråt med ett finger på varsin sida av nosryggen så kommer du att känna två "hål" (om du kollar på ett skelett så kommer du att se vad det är för något, har lite svårt att förklara utan bilder här), två fingrar nedanför det hålet ska kapsonen sitta.

Det finns säkert mer att tillägga, det är lite för tidigt på morgonen för att jag ska fungera riktigt som jag ska... :p

Ardnas skrev:
Om du bestämmer dig för kapson, så tänk på hur högt på nosryggen den ska sitta. Om du stryker neråt med ett finger på varsin sida av nosryggen så kommer du att känna två "hål" (om du kollar på ett skelett så kommer du att se vad det är för något, har lite svårt att förklara utan bilder här), två fingrar nedanför det hålet ska kapsonen sitta.

:p

De där hålen är där nosryggen i skelettet öppnar sej för näsborrarna, luftkanalen, så att säga. Alltså strax ovanför respektive näsborre. :)
Jag tror att man ska spänna åt kapson och sidepull något hårdare än en vanlig nosgrimma på träns. Alltså typ ett finger istället för två. Rätta mej gärna om någon vet bättre! ;)

knasan skrev:
De där hålen är där nosryggen i skelettet öppnar sej för näsborrarna, luftkanalen, så att säga. Alltså strax ovanför respektive näsborre. :)
Jag tror att man ska spänna åt kapson och sidepull något hårdare än en vanlig nosgrimma på träns. Alltså typ ett finger istället för två. Rätta mej gärna om någon vet bättre! ;)

Kapsonen kan användas för att lära hästen att söka sig fram och nedåt.Man kan rida med vanligt träns och kapson samtidigt. Men om problemet är att hästen inte söker sig ner och framåt så skulle jag jobba den från marken först. :devil:

Ankan skrev:
Även hur stor skillnaden är på olika varianter (fast, kedja osv), vilka bör man inte använda (förutom dom med taggar då, känns självklart)?

Jag skulle också vilja veta skillnaden på olika varianter, spansk, portugisisk, cykelkedja?

Spansk kapson:

serreta%20leather,covered%20nw.JPG

Portugisisk kapson:

serreta%20portuguese.JPG

Cykelkedja:

13%20kopia.jpg

Vilket man föredrar beror nog mest på tycker och smak, för både häst och ryttare...

Sen har vi ännu en (eller fler) variant, nämligen en Pluvinel som jag har till Mourven (här kombinerad med sidepull):

PICT0065.JPG

Skillnaden i skärpa kan nog härledas till de vanliga enkla reglerna om materials hårdhet och yta...

avståndet mellan nosryggen och ringen (ju längre desto mer hävstångsverkan)
avståndet mellan nosryggen och metallen i nosjärnet (andelen vaddering)
Bredden på nosjärnet
Jämnheten på nosjärnet

Tips till fattiga men händiga kapsonönskare: eftersom jag inte rider med nosgrimma så gjorde jag ridkapson av den genom att köpa en musserola av M Holst ( www.levad.nu tror jag) Den kostade ca 100 kr, och består av ett böjt slätt järn med två ringar på, som man skruvar ur. Gör två hål i nosgrimman, sätt järnet på insidan och skruva fast ringarna. Jag klädde mitt järn med två lager mjukt skinn innan... Dessutom hittade jag äntligen en bra användning för 'snokremmen'. Jag delade den i två delar och sydde fast dem ca en dm (lite drygt tror jag) upp från själva nosdelen, så att den fungerar som käkrem. Gör att den sitter stadigare och att 'sidstyckena' inte glider fram mot ögonen. Som extra bonus får man en ridkapson som matchar tränset!

Senast ändrad av en moderator:

Jäkligt smart!!

Själv är jag utelämnad till remontgrimmorna.. De med mkt foder ligger faktiskt förvånansvärt stadigt, en känlig häst går att rida med två fingrar löst späng grimma utan ngra "extra remmar".

Funderade över vad (tror iaf det var) Jegra som sa... Det här med hur stort avstånd det är mellan ringen och nosryggen, "ju längre avstånd desto större hävstångseffekt". Menar du att den blir "skarpare" då? Tycker själv att det är svårare att påverka ställningen i nacken ju längre ifrån nosryggen tygeln sitter, hur skulle det vara "skarpare"? Eller har jag helt missuppfattat?

Eftersom du får en ökad distans mellan nosryggen och tygelns infästning blir det högre brytkraft. Det är främst de spanska kapsonerna som har dessa höga infästningar och de sitter vanligen mycket fastare än man brukar sätta övriga kapsoner.

Jag har inte själv upplevt att det blir svårare med ställningen, men "skarpare" betyder ju inte "lättare att hantera" direkt...

Jag tror ni menar varsett avstånd från nosryggen. the connemara tänker att man fäster längre ner på själva nosgrimman, medan jegra talar om att ringarna sitter på distanspinnar som håller ut fästpunkten från nosgrimman. Rätta mig om jag har fel...

Aha :idea: Så var det kanske;) Jag tänkte inte ens på att ringarna som man fäster tyglarna i kan sitta "utanför" nosgrimman, trodde de satt direkt i om ni förstår... Då fattar jag varför den blir starkare ;)

alltså går det att ta en vanlig remontgrimma och korta upp den så den sitter som en kapson och sen sätta tyglarna i ringarna på remontgrimman???eller kommer tyglarna då att skava på hästen?

Gullan86 skrev:
alltså går det att ta en vanlig remontgrimma och korta upp den så den sitter som en kapson och sen sätta tyglarna i ringarna på remontgrimman???eller kommer tyglarna då att skava på hästen?
Så har jag ridit ganska mycket på min häst, det fungerade bra tycker jag. Men det beror väl på vilken effekt man vill åt vilket verktyg man bör välja. Min häst är väldigt känslig i munnen och backade bara undan från bettet och gick rejält bakom hand, även på hängande tyglar, så för oss var detta ett sätt att få honom att våga ta fram nosen och länga ut halsen. Jag var mest ute efter "milt bettlöst - vad som helst" och då var detta ett billigt alternativ som redan fanns hemma... Till böjning och nackpåverkan och vad det nu kan vara fungerar nog en riktig kapson bättre?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 692
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 333
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama