Sv: Kapson

Jag köpte kapsonen på en kurs där jag longerade och den vanliga nylonkapsonen bara halkade runt och störde. I grimman kändes det inte alls som att jag fick kontakt med henne. Så jag fick låna denna och hon verkade trivas jättebra.
Det enda lilla problemet vi har med den är att spännet sitter så att det trycket precis på benet...alltså under käken...du ser kanske på kortet längst ner på Novelette. Och sen tycker jag att det är svårt att spänna just för benet...men när den väl sitter på så funkar den utmärkt.
Jag har även ridit med kapsonen och det funkar också utmärkt.
Jag har aldrig behövt tillrättavisa min häst med det så det var aldrig syftet med inköpet.
Mvh N

Min är iaf tyst. Ringarna är lite tröga på min så de de som inte används ligger neråt. Superbra! :)

Novelette skrev:
Ja, det är väl så att de trivs med olika saker.
Men jag får ändå intrycket att hon trivs med kapsonen i sig men inte att jag spänner den så hårt.
När jag tömkör i träns så är hon mycket segare än när jag gör det i kapsonen...och detsamma gäller ridningen(visserligen har jag bara gjort det ett par ggr pga ung ålder på hästen).

Men hon kanske skulle gå bättre på bettlöst då?? :bump:

tackar för ett väl skrivet svar nu känns det som jag förstår det hela bättre åter igen tackar=))

*KL*

Väcker liv i en gammal tråd, eftersom jag köpt en sån där kapson som är iskruvad i en nosgrimma. Något jag funderat över, är varför inte annonssajter som säljer utrustning kan ha en "inpassnings"-skola också. Eller bra bilder, som visar steg för steg hur utrustningen ska sitta på bästa sätt.

Nu undrar jag

1. Hur högt ska kapsonen sitta? om man sätter den som vanlig nosgrimma två fingerar från "kinden", så hänger ju ändå nosdeleen ner...
  2. Hur hårt ska nosdelen sitta runt nosryggen? Ska det vara lite "glappmån", eller ska den sitta "fast" runt nosryggen
  3. Hur hårt ska man dra "nosgrimman"? Så att det går in två fingrar, eller?

Ursäkta RIKTIGT PISSIGA bilder. Men jag kommer aldrig ihåg att ändra från landskapsinställning till porträttinställning...

Om du har den när du rider sätter du den så lågt du kan utan att den stör bettet eller riskerar att nypa hästen i samband med bettet.
Hur hårt du måste ha den är en ganska enkel nät att knäcka: dra i den i sidled om den flyttar på sig (halkar) sitter den för löst.
Tar den istället med sig hästens huvud sitter den antingen okej eller för hårt.
Så en fast variant kan man ha glappmån på och en med kedja måste sitta tight.

KL
Men en så smal kapson som den där cykelkedjevarianten borde väl vara mkt skarpare än en bred?

Min inköpta monterade är böjd efter en nosrygg (kantig)och klädd med sämskskinn. Den har de aldrig reagerat negativt på utan törs tom dra en hel del i den...
Har den vid longering då den är så fast att den ligger kvar över nosryggen även om den är rätt löst spänd pga de långa sidodelarna som "trycks" fast på utsidan nosryggen.

Ridkapsonen är smidigare o smalare o kortare i sidodelarna men kan även den sitta löst pga att tygeltagen kommer bakifrån och inte drar runt kapsonen som vid longering.
Vid ridning är det ju mer finlir, ingen risk att hästen hoppar iväg och drar runt allt utan mer plock i kapsonen. Annars skapar man väl en del motstånd mot den, om man tar tag ordentligt i kapsontygeln menar jag.?
men med cykelvariant förstår jag att man måste dra åt. Inget mothåll över nosen då ju.

Som du säger så får man avväga hur hårt man drar när man provar om den sitter rätt. Man vet ju själv hur mycket man behöver ta i den när man rider.

Ju smalare desto skarpare. Fast "standard" muserolas är inte speciellt breda och de tycker jag de flesta hästar tycker är helt okej att ridas på.

Annars skapar man väl en del motstånd mot den, om man tar tag ordentligt i kapsontygeln menar jag.?
Jo att hänga sig i kapsontygeln ger inget mer än att allt blir fel. Det jag menade med att dra i den var bara från marken för att se om den sitter. Sen behöver man ju inte dra hästens huvud ur led. :D
Vissar har hoppiga hästar även uppsuttet där man an behöva kapsonen som nödsväng och då gäller det att den sitter. Medan andra bara använder den som finlir som du säger.

Okey, tack. Då kan jag utan problem sänka tillbka två hål och dra åt något hål runt nosryggen också. Så hade jag den i förrgår och då "kändes det som" att den låg bättre. :bow:

Då får jag kanske bocka till den lite, så den sitter "något" tajtare. För det "kändes" lite löst i det lägre läget även om damen lyssnade snällt på fantastiskt små hjälper, första tio minutrarna innan hon tyckte att omgivningen var mer spännande.

När man googlar rundbana och tittar i gamla trådar, hittar man bilder på kapsoner som sitter i alla olika höjder och olika hårt, eller löst. Det kan kännas lite förvirrande.

Senast ändrad:

Sänkte kapsonen tre hål... drog åt nosremmen något hål. Voia och fick en "helt ny häst" att rida... :love:

Tack för råd. :bow:

Det är ett sånt där "hemmabygge" fast järn med löstagbara ringar skruvat i en vanlig nosgrimma till träns. Jag har köpt den begagnad på nätet.

/IH

Jag har en som är snarlik. Jag PMar dig om inköpsställe. Jag är jättenöjd med min, järnet är stabilt men ändå lätt och formbart. Fast jag har satt fast min i en läderrem som jag fäster direkt i tränsets sidostycke. Ska försöka att komma ihåg att fota och lägga in bild...

Här kommer en bild på min muserola: (rundad, inte kantig)

5.jpg

Jag skulle nog också prova en kapson med fast nosjärn. Den ligger mer stilla än en med cyjkelkedja och man behöver inte spänna den så hårt den ligger stilla ändå:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 773
Senast: Badger
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 815
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Relationer Klisterkarlsson har magknip. Klisterkarlsson förstår inte varför klistret smetar ut i en ojämn sörja där en ordentlig smörja med balans...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 887
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila