kaos vid grinden!

F

fnorr

Hur bär ni er ât när alla hänger pâ grinden samtidigt och vill in?
Jag har tagit 2 samtidigt men det börjar bli farligt dâ den ena har börjat "dra" mot stallet(min lilla bruna). Om jag skulle ta in fuxen först skulle brun springa runt, runt(dör han inte av) men det gäller ju att lyckas fâ ut fuxen....och honom kan man inte lämna, han skulle hoppa över. Sâ hur gör ni när ni är ensamma och en ska ut men inte dom andra(kommer snart en till) och alla hänger "upphetsat" vid grinden?
 
Sv: kaos vid grinden!

hur vore det med lite markträning á la NH för var å en av kusarna till att börja med??!!!
 
Sv: kaos vid grinden!

Vi släpper våra lösa både ut och in. Funkar kanon för oss då även barnen kan hjälpa till med det om dom vill.
 
Sv: kaos vid grinden!

Jag motar undan dem med ett såpass hotfullt kroppsspråk som situationen/individen kräver, utan pardon. Ordning och reda eller så kommer ingen in i stallet! Så eknelt är det.

Vad som krävs är olika från häst till häst. En del kan man få undan med en smackning, vissa kräver ett viftande grimskaft och vissa kräver att jag hukar och intar "passa-dig-annars-sparkar-jag"-position. (Och visar att jag fullföljer hotet om de inte går undan!)
T.o.m den allara hårdhudade valacken backar undan och väntar snällt på sin tur då...:devil:

Just i situationen vid grinden är det mycket viktigt att man verkligen har koll på alla hästar och att de respekterar att hålla sig undan, annars kan det bli riktigt farligt.:crazy:
 
Sv: kaos vid grinden!

Det bästa är väl att ha en "fålla".

De hästar jag tagit in är sällan så uppspelta även om de gärna vill komma in. Är de ivriga att komma in tar jag sällan mer en än i taget, det är ju lite svårt att få ut bara två om fler står och väntar. Ska man ta in alla tar jag dem alltid i den ordning som de kommer i, dvs antagligen rangordning och jag ser till att de andra hästarna håller sig på behörigt avstånd. Dvs genom att mota bort dem antingen med kroppspråk eller med lite tydligare åtgärder som att vifta med grimskaft. Jag har nog aldrig råkat på hästar som inte har såpass respekt att de inte flyttar på sig för mig, även om det kan gå lite segt ibland :)
 
Sv: kaos vid grinden!

alla står ju där och väntar vid grinden och vill in till sin mat.. :d det är ju samma sak som vi när det är en ny ridsportbutik som öppnat i stan, massa schyssta grejjer, alla ska in först och roffa åt sig.. den som blir sist kanske inte får några prisnedsatta ridbyxor (i hästens fall kanske inte får någon mat)...
jag började införa ett system, att alltid ta samma ordning på hästarna.. efter ett par veckor visste de vem som skulle stå närmast grinden.. ett tips är att ta herren i hagen först :D
 
Sv: kaos vid grinden!

När det blir tre skulle jag prova att ta en först och de sista två sen. Att ha en fålla så att man inte släpper de sista hästarna samtidigt kan vara att föredra om man har vägar i närheten. Sen så lite allmänt hyfs och ledträning *kan* vara på sin plats, för oavsett uppspelthet så ska det inte gå ut över ledaren.

Hemma tar vi båda samtidigt, och kvällstid släpper vi dem till stallet lösa. Skulle jag aldrig våga göra i fnorrs läge.
 
Sv: kaos vid grinden!

Hej, jag har nog tänkt lite i dom banorna....alltid ha samma ordning.
 
Sv: kaos vid grinden!

Hemma tar vi båda samtidigt, och kvällstid släpper vi dem till stallet lösa. Skulle jag aldrig våga göra i fnorrs läge.[/QUOTE]

Nej usch:eek: det skulle vi inte vâga det!
 
Sv: kaos vid grinden!

Jag har dock aldrig mat i krubborna, detta för att undvika extra upphetsning vid intag, dom fâr mat en bra bit senare.
 
Sv: kaos vid grinden!

jo jag mâste ju....har lite svârt att fâ tiden att räcka till bara.
 
Sv: kaos vid grinden!

Nää.. vad du gör! Börja inte släppa in dem lösa! Det kommer sluta som i ett stall där jag är, om jag bara vill ta in den bruna hästen (snäll häst) och lämna svart kvar i hagen (förbannad buffel, inte "min") så springer den svarte bokstavligt talat ÖVER mig!

Jag har provat att ryta åt den, vifta med armarna, hoppa upp och ner, veva med grimskaft (har tom lappat till den när den kom närmare ändå) sparkat efter den, kastat jord, you name it - ive tryed it! Det enda som funkar nu är att fånga brun häst och kasta till svart häst en hötapp och hoppas att häst går efter den och sedan kasta sig ut med brun häst! Jag blir tokig! :devil: :devil: Vad kan man göra liksom när ingen av dom är ens egen?
 
Sv: kaos vid grinden!

Vi har lärt hästarna att backa undan när man säger till dom och visst vill dom självklart komma in, men lyder ändå. Med massor av träning och att alltid vara konsekvent så borde det fungera att lära dom flesta det.
 
Sv: kaos vid grinden!

Hur bär ni er ât när alla hänger pâ grinden samtidigt och vill in?
Jag har tagit 2 samtidigt men det börjar bli farligt dâ den ena har börjat "dra" mot stallet(min lilla bruna). Om jag skulle ta in fuxen först skulle brun springa runt, runt(dör han inte av) men det gäller ju att lyckas fâ ut fuxen....och honom kan man inte lämna, han skulle hoppa över. Sâ hur gör ni när ni är ensamma och en ska ut men inte dom andra(kommer snart en till) och alla hänger "upphetsat" vid grinden?

Hej!

Jag har haft min häst i stall med liknande problem. Det var fyra hästar i stallet och tre delade hage (varav min var en).
Problemet var att en tjej lät dem gå in själva (hon satte upp linor) och då förväntade sig hästarna att alltid få gå in samtidigt. Jag ville dock inte ha det så, eftersom min häst bara var 2 år då och jag tyckte att det var på sin plats med uppfostran.

Jag löste det så att när jag skulle ta in så började jag med att lägga ut en pytteliten tuss hö i hagen, en bit från grinden. En av de tre hästarna var väldigt ranghög och tillät inte de andra att äta från hans tuss (han fick ta ett par tuggor) men sedan började jag att ta in hästarna och tog då honom först och vips så kunde de andra två passa på att äta lite när han gick in. Inget bråk eller hets och ingen som blev ledsen att vara ensam ute en kort stund. Fungerade bra för mig. Och min unghäst fick ledträning ;)

Lycka till!
 
Sv: kaos vid grinden!

*knapplån*

Rör det sig om bara två hästar så hade jag satt kedja på bägge. Alternativt bygga en fålla,
Att bara släppa hästarna kan sluta i katastrof. (vis av egen erfarenhet:o i min ungdom) slutade med hästar nere i centrum en gång, då en av hästarna helt plötsligt fick "spelet" och spelade upp dom andra, en annan gång gick en omkull i stallgången.
Sedan dess ALLTID grimskaft på ALLA och att dom fått lära sig att bara för att en går in betyder inte det att alla får rusa efter!
 
Sv: kaos vid grinden!

men fnorr vet och för er som inte vet så är vår väg till stallet egentligen som en hage, det är omringat av staket. Och vi har två islänningar med KLAR rangordning. Och den ranghöge håller ordning och kollar oss som bestämmer över honom. ;)

Fasta rutiner gillar nog fuxen hos fnorr, så det är nog en väg att gå.
 
Sv: kaos vid grinden!

Stod också i ett stall förut där hästarna släpptes både in och ut lösa när vi inte var där. Utan linor eller nånting:eek:

Vilket ledde till att våran valack har varit HEMSK att leda, trängt sig ut när man hämtat andra hästen,. Slängt sig in i hagen och gått rakt över en.

Skulle släppa ut kbl travaren förut. (såld nu) Moses var i hagen och han ställde sig alltid mitt i grinden och VÄGRADE flytta sig. Travaen blev så stressad att han kastade sig rakt igenom grinden. Jag rycktes med (höll ju i grimskaftet) och blev sittandes mitt emellan deras hovar med en stressad 600 kg häst i grimsakftet:crazy: Som även var flockledaren. Klart han blev stressad då.
Det var INTE kul! + att grinden var paj så var tur att ignen gick ut. Lyckades laga den dock på en gång. Men tänk om dem rykt ihop som dem gjorde ibland. Med mig sittandes mellan alla hovar:crazy:

INTE kul när Moses väger över ett ton och är nästan 190 i mkh. :crazy: Har jobbat jättemycket med ledövningar och med att han ska ta det lugnt vid grinden. Nu först (är ändå typ 2-3 år sedan vi stod i det stallet) är han trevlig att leda, flyttar sig snällt när man ska in och ut vid grinden, vänder och står still tills jag stängt, klappat och sagt varsågod:)

EN gång har jag helt enkelt drämt till honom hårt med grinden i ansiktet. Inte kul men var tvungen. Hade då stoet i handen som skulle in, han vägrade flytta sig och hon började stressa upp sig.
Ville inte uppleva ovanstående igen. Inte att hon skulle spränga grinden och skada sig heller såklart. Men efter det flyttar han sig.

Men det har krävt mycket jobb tid och ännu mer jobb
 
Sv: kaos vid grinden!

I första stallet, där jag hade min häst fick hästarna för det mesta springa lösa ut och in i stallet, då vi hade en fålla utanför stalldörren, som gick ner i hagen sedan. Min häst som alltid varit låg i rang, hade jag ett *piiiiip* att hämta om jag skulle ta in henne själv. Då de andra hästarna inte hade någon respekt alls, utan sprang över både mig och min häst även om jag hade henne i grimma med grimskaft och ett spö i andra handen. Stallägaren hade nämligen sagt att det bara var att vifta lite med armarna så flyttade sig de andra hästarna. Tjosan, sure baby. Men med tiden, lärde jag mig knepet att snirkla runt lite oskyldigt ledande min häst åt lite olika håll och inte rakt mot grinden och sen i ett "obevakat ögonblick", slank vi ut genom grindhålet. ;)

I nuvarande stall, har vi "primadonnan S", som är yngst i stallet men ett typiskt ledarsto. Gammelgubben i stallet är hennes farbror, 25 år gammal och lite gubbsjuk. Han älskar S som sin dotter och Tima som sin fru... *harkel*. S kan vara väldigt envis och motar undan de andra för att alltid komma in, även om hon bara varit ute en kvart om jag kommer för att ta in Tima. Vad då då? Det kan ju finnas mat inne. S går däremot att vifta lite med armarna åt eller stampa i marken, så går hon undan. För det mesta. Men om inte det hjälper, så är enda sättet att först ta in henne, sedan R och så SPRINGA ut och ta in en upphetsad Tima som springer och krumbuktar i hagen och hotar med att spränga staketet. Om de andra hästarna SKA gå kvar i hagen, brukar jag lägga ut ett par tussar hö, vänta tills det lugnat sig och så smyga fram och hämta Tima. Har vi hästarna i hage uppe vid stallet, har vi två hagar som gränsar till varandra med en grind som går ut direkt och en grind som går in i den angränsande hagen. Så är det väldigt besvärligt använder jag den angränsande hagen som "grindsluss".

En grindsluss/fålla utanför grinden, är faktiskt det bästa alternativet, som flera andra har påpekat.
 
Sv: kaos vid grinden!

Vi släpper in samt ut samtliga 35 inackorderingar i hagarna lösa med linor spända till stallet, går alltid lugnt till i maklig skritt, de har vackert fått lära sig att aldrig gå förbi mig eller varandra, skulle aldrig komma på att börja leda dem .
Hästarna har sin ordning som de kan och går i stort sett alltid i den ordningen , de är uppdelade i olika hagar, i den med flest är de 10 stycken.
Hästägarna hämtar sina egna hästar på dagarna från hagen och jag har aldrig hört att de är några problem att ta in en ensam häst. De andra vet ju att det bara är jag som ger dem mat så de vill gärna vara kvar i hagen tills det är "matdags" . Dock har vissa hästägare haft problem att få tag i sin häst istället när de inte vill lämna sina kompisar.
 
Sv: kaos vid grinden!

Du kanske kan slänga till den bruna en tuss hö när du ska ta ut fuxen. Alt. använda kedja.

Vi släpper in hästarna i ena hagen och leder de i andra. (Snälla för det mesta beror på väder och vind). Leder de dock inte ut tillsammans längre. Bråkiga och bökiga då, vill gärna leka.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 686
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp