Kantarellsök!

NagelacksBeroende

Trådstartare
Jag har försökt att hitta fakta om kantarellsök, men det verkar bara finnas i böcket? Jag skulle helst vilja ha lite fakta på internet... Någon som har något länktips till mig?

Har ni egna erfarenheter kan det ju vara roligt att höra om också! :)
Var det svårt att lära hunden, vart lärde ni er, hur lärde ni er m.m?

/ Nagelacksberoende :love:

Sv: Kantarellsök!

Min ena hund är duktig på kantarell sök. Vi ska faktiskt ut i helgen som kommer och pröva lyckan.
Det hade blivit en hel bok om jag berättar hur jag gjorde, men kort skrivet så har vi samma princip som godis sök, och började med detta på en plan gräsmatta med ett fåtal kantareller.

Hon är av rasen Schipperke, och är av naturen väldigt lättlärd med allt vi försöker oss på, även detta.:)

Här finns en hel del fakta. Har dock inte läst igenom sidan så jag kan ej svara på om den är bra el. inte.

http://www.lagotto.org/artikelkantarell.shtml

Tack! :)
Vad roligt det låter :D. Vet du om det är vanligt att använda din ras till kantarellsök? Vet du några andra raser som är lämpliga, eller funkar det med typ alla? Haha.

Jag har gått en kurs i kantarellsök med Selma. Det var jättekul! (för båda två :))

Vi började med att sätta ut 6 burkar på rad med lite olika lukter i. Innan hon fick lukta på burkarna luktade JAG i en burk med kantarell, som jag sedan höll fram så att hon fick lukta. Sedan fick hon beröm för att hon luktade på de utsatta burkarna, och ännu mer beröm + godis för de som det var kantarell i.

Efter några gånger började vi lägga små kantarellbitar i tesilar, som hon fick leta rätt på, först på gräsmatta och sedan i skogen. Det var hon en riktig hejare på, när hon hittade tesilarna plockade hon upp dom och kom springande med dom till mig. :p

Hon fattade ganska snabbt vad det var det gick ut på, men när vi åkte ut i skogen för att leta "vilda" kantareller fanns det mycket annat som var intressant så det gick väl inte sådär jättebra.

Men det viktiga är ju att man har roligt, och med min talanglösa hunds förutsättningar gick det ändå väldigt bra. :D

Tack! :)
Vad roligt det låter :D. Vet du om det är vanligt att använda din ras till kantarellsök? Vet du några andra raser som är lämpliga, eller funkar det med typ alla? Haha.

Nej schipperken är inte speciellt framtagen för detta.:D Men alla hundar som har lite driv, och vilja i att arbeta brukar tycka att det är kul.
Enda rasen jag vet sådär på rak arm är lagotton.

Det är roligt! Och jag gillar varken att plocka svamp eller äta svamp. :D

Jag kan tyvärr inte gå till biblioteker påe tt tag :/ annars hade jag gjort det, har hittat massa intressanta böcker :D.

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
905
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 172
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 021
Senast: MML
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka