Kantarellhäst?!

Maris_

Trådstartare
Jag har för mig att jag läste nånstans om en häst som kunde leta kantareller! Har jag drömt det eller finns det såna hästar? Kanske tom nån här som har en sån?

Har funderat på om jag kan lära min lilla shettisdam det! Men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Har tänkt låta henne lukta på en, berömma och ge godis. Sen lägga den en bit bort och när hon hittar den berömma och ge godis, och sen träna så. Vad tror ni om det? Finns det hopp eller har jag en galen ide? :D

/ Maris

Det gäller nog att inte ha en alltför matglad häst iaf, som stannar och käkar på första bästa blåbärsris. Då går det nog snabbare att leta på kantarellerna själv.

min kompis mamma hade alltid med min kompis häst när hon plockade kantareller, hästen älskade nämligen kantareller så ghon hittade denm, sen var bara problemet att hiindra henne från att äta alla själv :D

De var en gång en som sa "det tar en kvart att lära en häst att söka efter kántareller, men det tar en evighet att lära den att inte äta upp dem"

Jodå, jag har också hört att det går lära dem... har funderat på att lära min ena polle men... han bruka vara med men är rätt klumig så han bruka trampa ner dem medans jag plockar...

Jag klippte en artikel ur DN för flera år sedan om en häst som var tränad att leta kantareller. Problemet var bara att när den vid ett tillfälle tävlade fälttävlan tvärnitade den på ett av hindren, det växte nämligen kantareller där! :rofl:

Jag har en häst som älskar att plocka svamp. Hon har även lärt dom andra hur det ska gå till... :D
Dock så saknar vi kantareller, men hon letar med glädje fram kremlor, skivlingar m.m.
Det är genom henne som jag själv lärt mig uppskatta svampplockning.
Vi brukar ha underbara turer i skogen.
Tror att svampen (iaf vissa sorter) har en viss antiinflamatorisk inverkan.
Vissa höstar äter hästarna mer svamp, verkar det som hos oss.

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 990
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 335
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar