KÄnsliga Fullblod?

Sv: KÄnsliga Fullblod?

:bump:jiippiii jag har världens snabbaste nordisar,tänk att jag inte fatta detta förräns nu:bump:
Jag kanske kan bli millionär på kuppen:banana:

:confused:Herregud vad är det för snack om svullna ben på fullblod,den sortens fullblod jag har har aldrig svullna ben dom kan ha hur mkt sår som helst,nu är ni fler som skrivit om alla dessa svullna ben:confused:MÅSTE vara en handhavande sak kan inte dra någon annan slutsats:idea:

Ja det måste vara så :D Är sjuksköterska så jag pjoskar väl för mycket med såren och använder inte blåspray så mycket.

:confused:Herregud vad är det för snack om svullna ben på fullblod,den sortens fullblod jag har har aldrig svullna ben dom kan ha hur mkt sår som helst,nu är ni fler som skrivit om alla dessa svullna ben:confused:MÅSTE vara en handhavande sak kan inte dra någon annan slutsats:idea:

Nä du, samma handhavare:rofl: dvs jag har haft dem som inte alls svullnat, eg gör inte de flesta det, om man sköter såret men en del gör det oavsett- Och i alla fall betydligt fler än av andra raser.:idea:

måste säga att min har nog blivit lite härdad...
iaf sen hon har börjat gå i hagen 10h/dag!

tror att det kommer när de lämnar banan, de spolar benen varje dag och de är i hög kondition osv, då ÄR de mer mottagliga och känsliga. När de sedan är lite mer "vanlig häst" så får de väl ett annat immunförsvar.

min okval. gissning :D

*KL*

Inte f*n är det handhavande inte. Utan individuell känslighet.

Förra xx-stoet jag hade kunde inte stava till svullna ben. Oavsett. Nuvarande xx-valacken får man vrålspänna resåren på benskydden på på morgonen, annars kasar de ner när han rört sig lite och fyllnaden på bakbenen ger sig. Han svullnar enligt fd ägaren upp för minsta sår och får telefonstolpsben.

Har ju haft arabiska fbl med. Valacken blev aldrig svullen hur hemska sår det än var. Stoet svullnade så man fick skrämselhicka av minsta skråma.

Alla fyra hästarna 'handhas' likadant.

*KL*

Inte f*n är det handhavande inte. Utan individuell känslighet.

Förra xx-stoet jag hade kunde inte stava till svullna ben. Oavsett. Nuvarande xx-valacken får man vrålspänna resåren på benskydden på på morgonen, annars kasar de ner när han rört sig lite och fyllnaden på bakbenen ger sig. Han svullnar enligt fd ägaren upp för minsta sår och får telefonstolpsben.

Har ju haft arabiska fbl med. Valacken blev aldrig svullen hur hemska sår det än var. Stoet svullnade så man fick skrämselhicka av minsta skråma.

Alla fyra hästarna 'handhas' likadant.

Vistt är det så.. tror inte att marielustig var super seriös när hon skrev att det har med handhavadet att göra. Men tack för din åsikt! /TS

Uppdatering: Pållen har skadat sig. Ingetsår denna gången...tyvärr. Kan silvertejp fixa en sena tror ni? :smirk: Nä skämt åsido. Han har brallat i hagen och gick på tre ben när jag tog in honom.. Vet kommer imorogn bitti tills dess har jag fått rådet att kyl och kyla och kyla. GIV MIG STYRKA!

:eek:Det är väl inte så turligt att han bara har en sulblödning efter att ha trampat på ngt lr en hovböld på G?:(

Vad tråkigt:(

Men en annan sak med fullblod är att dom har bra ben men lätt får blödningar i hovarna och det är i de allra flesta fall det som har hänt när dom är halta plötsligt efter rejsande i hagen.

Det är bra att kyla hoven direkt, då kan man förhindra böld om man har tur.

Hoppas det är ok med pållen.

usch stackare :(

håller tummarna!

efter 2-3 dagar kyla så kan back on track VARMT rekommenderas!

Gissa vem som har ett fullblod som har blåsprayade hovar med fina silverbandage efter ihopsläpp med ny häst i stenblandad lera?:crazy:

Tokhalt för några dagar sedan nu på bättringsväg:bow:.

Jag vet inte rikitgt min första tanke varockså om han "bara" lyckats trampa på något men han var tydligt svullen ca två fingrar under knäet och inte direkt svullen i kotan/nedere delen av skenbenet. Sitter och väntar på veterinären nu:( Jag har faktiskt två back on track paddar får slänga på dom om några dagar då. Men hur ska jag kyla tills dess? Hela tiden eller i omgångar?

Jag vet inte rikitgt min första tanke varockså om han "bara" lyckats trampa på något men han var tydligt svullen ca två fingrar under knäet och inte direkt svullen i kotan/nedere delen av skenbenet. Sitter och väntar på veterinären nu:( Jag har faktiskt två back on track paddar får slänga på dom om några dagar då. Men hur ska jag kyla tills dess? Hela tiden eller i omgångar?

isbalsam!

beroende på var du bor då... kallvatten sen isbalsam!
annars är det bara att spola så ofta du kan

just ja, det var folk här på buke förut som köpte ärtpåsar (alltså vanliga djupfrysta ärtor) och lindade frusna runt benet! kyler bra hehe

när jag jobba i norge, och en häst akut skadat en sena var det iskallt vatten 10 min, sen hårfön 10 min, vatten hårfön vatten hårfn osv, så länge man orkade hela dagen igenom....
Det rekomenderade den veterinären och det fungerade...

när jag jobba i norge, och en häst akut skadat en sena var det iskallt vatten 10 min, sen hårfön 10 min, vatten hårfön vatten hårfn osv, så länge man orkade hela dagen igenom....
Det rekomenderade den veterinären och det fungerade...

haha hårfön :D alla i stallet som inte är informerade måste ju tro att man är dum i hela huvudet :angel:

(jag har ifs hårfönat hästens karleder efter tvätt vid mugg, lärt mig på buke!)

Åh, jag stirrar upp mig så lätt! Det varinte någon enorm skada skedd med Totte..hästen. Han är i princip ohalt redan. Tror det hade med den vridna skon att göra..Tack för era lyckoönskningar iallafall. /emma

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 242
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst sparka sig själv på insidan av bakbenet straxt innan jul det var inget sår bara päls som saknades men benet var jätte svullet...
Svar
3
· Visningar
3 225
Senast: clovergirl
·
Hästvård För snart 3 veckor sedan behandlades min häst i båda bakknäna med tuppkam, han hade nästan 1/2 grad. Han skulle vila 1 vecka skrittas 1...
Svar
2
· Visningar
1 662
Senast: lillaP
·
Hästvård För ca 8-9 månader sedan så fastnade min häst i en vattenslang. Fick den runt ena bakbenet (en sån slang på vinda som drar in sig...
Svar
7
· Visningar
2 104
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka