Sv: Känslig häst, barbacka
Det beror väl på hästen och självklart även på utrustningen. Men en del hästar trivs bättre utan sadel, oavsett hur bra sadeln passar.
En del känsliga hästar blir lugnare av att ridas barbacka, en del känsliga och heta hästar blir det totalt katastrof att rida barbacka. Jag tror att det beror mycket på ryttaren med. Om man har lite dålig balans och lätt spänner sig så blir det oftast inte bra att rida en känslig och het häst barbacka.
Jag har ridit en häst som var stressad, het och osäker, hon hade ne bra sadel, men hon hatade att få sadlegjorden spänd. Hon hade en tunnel för att göra den bekvämare, men hon tyckte ändå inte om sadelgjorden (de provade flera olika modeller). Den hästen blev mycket lugnare att rida barbacka, antagligen så gillade hon inte sadelgjorden. Sen var hon nervös och stressad av andra anledningar, men hon slappnade av på ett annat sätt utan sadel. Så jag skulle nog säg att det var bättre på henne.
En annan häst som också är väldigt het och lite nervös klarar inte av att ridas barbacka, hon står bara och stampar och småstegrar sig hela tiden. Ska man försöka få henne att gå framåt så blir det hopp framåt och så springer hon på sidan fram och tillbaka och taktar hela tiden. Så på henne måste man ha en sadel.