Känslig för statisk-elektrisitet

F

Fuxen

Jag undrar om det är nån som har en häst som är käslig för statisk-elektrisitet? T.ex från händerna och så?
När jag kommer ut i hagen till min häst så kan man inte röra vid mulen för då blir hon rädd för att få en stöt och backar undan, :( Ibland verkar hon få en stöt men jag känner inget.. Så hon går iväg. Kan hästar känna små stötar som inte vi kan känna?

Hmmm... jag tror hästar kan vara känsliga för statisk elektricitet, dom gillar ju inte precis att få stötar av elstaket, det är nästan samma sak.... känner en ponny som blir jättenervös om han får en stöt av tex min kompis när hon tagit av han täcket, han kan inte stå stilla då. Han går inte heller nära elstaketet.

Din häst kanske är rädd för statisk elektricitet? Jag skulle nog tro det...

Min häst är väldigt rädd för stötar av alla dess slag; ta av täcken, om det sprakar från ngn hage (el i stängslet) och stötar från människa till honom osv. Han har annars ett väldigt stabilt psyke osv, men stötar det gillar han ej:smirk:! :p Men han har aldrig verkat fått en stöt som jag inte har känt av också...

Min häst är rädd för statiska stötar. Hon blåser upp sig och blåser hårt i näsborrarna om man råkar ge henne en stöt. Jag kan inte använda borstar med plastborst i för det avskyr hon, det blir små stötar ganska ofta med dem tydligen. Jag använder bara naturborst på henne. Fleecetäcken är bara att glömma, det gillar hon inte heller, det sprakar ju alltid om sånna täcken... :smirk:

ja, en gång råkade jag ge min häst en stöt på mulen när jag skulle hämta henne i hagen. hon drog fortare än kvickt. :crazy:

MIn pålle är rädd när vi går ut genom hagen, strömmen är rätt stark där så det "knäpper" ju i staketet..

Hen kan bli liiite orolig när man rider förbi om det knäpper högt. men han är inte jätterädd så det är skönt.

Om man klappar han och han får en stöt så bryr han sej nästan inte vilket är väldigt skönt!

1) Ta av dig skorna en regning dag i hagen. (linda gärna järntråd runt fötterna)
2) Nudda elbandet/snöret med din hand.
3) Betänk nu skillnaden mellan hjärnkapaciteten hos en människa jämfört med en häst.

Är väl inte så konstigt att en häst är rädd eller reagerar starkt på en elektrisk stöt samt att den blir skygg för dina händer.

Prova även att gnugga dig med en fleecetröja som är nytvättat utan sköljmedel. Peta sedan med ett finger mot
diskbänk/vattenelement eller skyddsjorden i eluttaget så känns det kanske.

Olika människor har dock olika "ledningsförmåga" vilket gör att stora skillnader kan ses på individnivå.

Min ena pålle får paniiik om han hör klickande från aggregat,trådar han tål inte en klickandet från tändare.....in och ut ur hagen måste elen stängas av osv.Stackarn

Jag har "tur" som har en sköthäst som inte är rädd för stötar, hon visar i varje fall inte det. :D

ja min är rädd för det på vårarna när han fäller pälsen.har jag en fleecetröja gör jag inte saken bättre.ibland tror han att det ska smälla innan det ens har gjort det.hästminne!!stackars plutten :crazy:

Fast... Det är väl ändå en del skillnad på eltråd och tatisk elektricitet.

Den statiska kan man ju sällan göra något åt pga. väder och fleecetäcken mm.

Vissa dagar är helt sjuka. Man kan ju ge sin häst 20 stötar på raken. Varenda gång man tar på pälsen blir det en stöt. Min pålla reagerar inte de första gångerna men efter några stycken drar hon sig undan lite. Tror inte hon riktigt förstår varför mina händer plötsligt gör ont att nosa på osv.

nej usch det är synd om dem och inte kan man säga något till dem heller. :(

Det är ingen skillnad i själva sammanhanget.
En stöt är en stöt.

Du kan ta för vana att "jorda" dig innan du tar i hästen så
det kan du visst göra något åt.

Hej!
Jag hade en häst som var otroligt känslig. På vintern blev vi lite "elektriska" vid borstning, till slut blev det så illa att jag (trots otaliga skobyten - olika sulor)inte kunde borsta honom alls periodvis! Så visst kan hästar vara känsliga för det. Anpassa det efter hästen!
/Lotten

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar