kanske en konstig fråga

J

josefin_e

detta kanske är en lite underlig fråga. :bump:

jag har börjat rida nu på "äldre" dagar så jag är inte så jätte hästkunnig. men lite sunt förnuft har jag i alla fall.

när jag nu började rida så provade jag några lektioner på en ridskola. men den låg lite för långt bort och dessutom kändes det som om hästarna inte mådde så bra där. de verkade väldigt uttråkade å nere. så jag bytte till ett mindre stall där jag trivdes jätte bra. men jag kommer ihåg att jag tänkte att hästarna såg lite luggslitna ut när jag var där första gången. det var bitmärken å småsår lite överralt. men jag trode det berode på att de verkligen hade stora hagar att springa omkring i å att de var ute väldigt mycket. (tillskillnad mot det stället jag provade först).

men nu har jag av många olika anledningar slutat på detta sället och har börjat på världen bästa ridskola. och nu slår det mig igen. här är hästarna jätte fina. fast de har stora hagar som de springer å busar i.

är det så att de hästarna som var lite luggslita inte "mådde bra"? eftersom det är så uppenbart att de bråkat i hagen så mycket? eller vad kan det bero på att vissa hästar är så fina och andra inte?
någon som kan svara på min lilla (långa) fråga? :banana:

Sv: kanske en konstig fråga

Om man bara ser till det yttre på hästarna, dvs blank och rund eller raggig och kanske lite "kantig" så anser jag att det beror väldigt mycket på fodret. Självklart är det fler faktorer som spelar in, som miljö och liknande, men med bra och rätt foder kommer man mycket långt.

Kanske saknas resurser att göra bra foderstater åt hästarna? Kanske skapar otillräckliga utfodringsrutiner osämja bland hästarna, och därmed småskador?

Ja,jag tror att det kan bero på att dom bråkat i hagen mycket,därav små såren och bitt märkena och om dom aldrig får ro i hagen så blir dom ju till slut trötta och slitna tänk om du själv skulle ha nån som du hatar efter dig varje dag till och med när du sov och åt mat,man blir psykist sliten efter ett tag tror jag.
om jag var den ridskolan så skulle jag försöka placera om hästarna i hagen.

och av egen erfarenhet så hästar som får rätt sorts mat,motion,omvårdnad,och ute vistelse med häst kompisar som den går bra ihop med blir mycket piggare,får finare päls,och mår allmänt bättre.
:laugh:
// hoppas att du fick svar på det du ville

tack för svaren.

som jag skrev så vet är jag inte så jätte hästkunnig men jag såg ju en sån markant skillnad så det skulle vara intressant att få veta vad för faktorer som spelar roll. och nu när man har fått svaren så är de ju så skälvklara :-) och det stämmer in på hur de som har ridskolan är.
derför är det så skönt att komma till det stället som jag är på nu. där de verkligen bryr sig om hästarna (och eleverna)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka