Kanske är jag bara löjlig

Sv: Kanske är jag bara löjlig

Undrar som fl. andra hur det har gått? Detta är inte normalt. Har själv haft hästar för inridning. En häst som är sadelvan brukar vara ridbar i alla tre gångarter efter en månad. Som ngn tidigare nämt så har ju all snön i år snarare varit till fördel, gentemot andra år då det brukar vara stenhårt i backen här i västragötaland, har väl sällan behövt använda ridhus så lite som i år......

tar sista knappen

Hej! Ja jag vet inte alls vad jag ska berätta.

Jag skulle ha åkt dit i torsdags men dum som jag var så ringde jag innan och berättade att jag tänkte komma. Hon sa då att det inte alls passade att vi kom utan att vi fick ta edt en annan dag. Förklarade då att jag gärna ville komma och att jag var orolig... men hon pratade bort det och för stunden kändes det okej.

Men trots allt känns det som att något inte stämde och jag sa att jag ville hämta hem henne nu oavsett hur inridningen gick.

Plötsligt började jag få uppdateringar om att inridningen gick bra och att de var ute i skogen och red. Allt gick fint.

Nu skickade jag ett medelande till henne att jag vill hämta henne i morgon eftermiddag. Hon vet att jag har svårt med barnpassning dagtid och när vi lämnade hästarna så var det inge problem för henne att vara där kvällstid men nu kan hon bara dagtid....
Dessutom skrev hon att hon ville ta en ordentlig avskedstur så i morgon passade inte alls! tyvärr

Jag vill ha hem min häst, NU!! Vad ska jag göra?? Kan jag bara hämta henne ändå?

Ja, du kan bara hämta hem henne ändå. Vilket jag skulle göra, något är inte som det ska helt klart.

Men oj, vilken tråkig situation du hamnat i.

Jag tror att du har helt rätt i din magkänsla, det står inte rätt till. Något är fel.

Har du något kontrakt skrivet? Om så, finns det något där som hindrar att du hämtar hästen? Annars tänker jag väl att du kan hämta den när som helst. Om personen inte kan/vill vara där när du kommer, får du väl hämta hästen utan att träffa h*n.

Människor kan vara otroligt manipulativa, tror att du råkat ut för en sån. Du kan ju, som någon föreslog, kolla upp referenserna nu. Kanske finns det något där.

Men du - åk till hästen nu. Varesig personen vill eller inte.

Norrland

Klart du kan! Det är ju din häst! jag hade åkt på stubben!!!:eek:

Vilken otroligt jobbig människa! Jag förstår din oro och hade definitivt plockat hem hästen!! Tycker hon verkar ha ett väldigt skumt beteende och min häst hade inte stannat hos henne en minut längre än nödvändigt!

Jag tycker inte det spelar någon roll att hon inte är hemma! Det är ju DIN häst! Stå på dig, låt henne inte köra med dig mer. Det spelar väl ingen roll att hon inte är hemma, ta med någon som kan hjälpa dig istället. Pengarna kan du ju alltid föra över direkt till hennes konto om hon inte är på plats och kan få betalt direkt.

Vaddå om du kan hämta hästen? Hon är väl inte fodervärd el. dyl? Hon har ett uppdrag, inget annat. Det är ju helt upp till dig om du tycker det är dags att ta hem hästen. Något stämmer ju absolut inte. Jag hade hämtat hästen för länge sen. "Avskedstur"??? Öh va?

Nej... Hämta.

Självklart kan du hämta hästen, det är din häst och DU som bestämmer vad som händer med den. Det är ju inte hon som bestämmer över den. Det låter nu som att hon har hyrt hästen för en viss tid framöver, inte alls som att du betalt för att hon ska utbilda den....
Vad vet du om människan du lämnat hästen till? Är det en unghästutbildare? Nu låter det mer som en manipulativ person som sett ett bra läge att gratis, till och med få betalt för att få ha häst ett tag hemma och rida. Nu när du vill ha hem hästen så vill hon ha en ordentlig avskedstur? :crazy:

Hoppas jag har fel, men det låter inte bra...

:eek: Avskedstur? Passar inte att du hämtar din egen häst?

Hämta hästen, hon behöver väl inte ens vara där om du bara ska hämta och hon inte vill rida hästen så att du ser hur utvecklingen går?
Tycker det låter väldigt märkligt det hela!

Ring 114 14 och rådfråga polisen om det finns någon lag som hindrar dig från att hämta hästen på stört, gör det inte det har hon inget att luta sig mot och du kan hämta din häst i lugn och ro.

Lycka till!

Vaddå om du kan hämta hästen? Hon är väl inte fodervärd el. dyl? Hon har ett uppdrag, inget annat. Det är ju helt upp till dig om du tycker det är dags att ta hem hästen. Något stämmer ju absolut inte. Jag hade hämtat hästen för länge sen. "Avskedstur"??? Öh va?

Nej... Hämta.

Det spelar ingen roll. Tycker ägaren att ev. fodervärden missköter sig har h*n all rätt att hämta hem sin häst.

TS: Åk och hämta häste så fort du kan. Skit i om hon är hemma. Säg att du kommer och hämtar den den tiden den dagen. Har du skickat med utrustning också? Annars får du väl "vänta" ut henne. Är det ett litet privat stall på gården eller hyr hon in sig? Isf lär hon ju antingen komma hem snart eller så lär det finnas folk runtomkring du kan fråga.

Bra idé, och ts, eftersom hon hänvisar till att det "inte passar"... pja, se till att ha god tid på dig, åk till stallet och vänta tills hon kommer dit och det bevisligen passar! Ha någon med dig också som bevittnar det hela. Det verkar så himla skumt allting, jag hade nog tvingat henne att skriva på någon slags kvittens, typ häst och utrustning mot tillfullo-betalning... Det finns så mycket konstigt folk :/

Jag vet ganska lite om personen egentligen.... det är så lätt att vara efterklok och man lär av sina misstag. Men just nu känner jag mig väldigt väldigt liten..

Vi har kontrakt och där står ingenting om hämtning av häst. När det gäller ekonomi så var det så att hon skulle köpa en ungponny av mig och istället för pengar skulle hon se till att min häst blev ordentligt inriden, ponnyn tog jag med när jag lämnade hästen.

Men hur går jag tillväga rent praktiskt om jag hämtar hästen mot hennes vilja. Hon säger bestämt ifrån att jag inte får hämta hästen när hon inte är där, och när jag kan kan inte hon.

Finns inget som hindrar TS att ta hem hästen. Det 'värsta' som kan hända är att hon får betala för utförd tjänst enligt avtal, trots att tjänsten inte är slutförd. TS ska ju betala en klumpsumma för inriden och klar, och avbryter TS samarbetet i förtid är som sagt dte värsta som kan hända att hon får betala ändå. Beror lite på vad som i övrigt står i kontraktet, om t ex inridarens ovilja/vägran att stämma träff och visa hästen innebär kontraktsbrott.

Men precis som jag kan hämta min häst från där jag inackorderat den på fullskötsel t ex, och det enda jag riskerar är att få betala för avtalad tid ut ändå, så kan TS hämta sin häst utan minsta problem/lagbrott.

Däremot kan ju inridaren t ex låsa stallet elelr neka tillträde, och då får man inte gå in hur som helst.

Någon skrev att du skulle ringa polisen och höra vad du kan göra och inte, gör det!

Har du skrivit kontrakt med personen du lämnat hästen hos, har personen ett företag reggat och betalar F-skatt? Vad har personen för utbildning när det gäller hästeriet?

Vad jag menar är, att vid ett uppdrag finns sällan några dylika avtal med i bilden... Alltid ordmärkning.

Hon hyr in sig i ett stall tillsammans med en annan familj, så hon bor inte vid stallet.

Jag vet ganska lite om personen egentligen.... det är så lätt att vara efterklok och man lär av sina misstag. Men just nu känner jag mig väldigt väldigt liten..

Vi har kontrakt och där står ingenting om hämtning av häst. När det gäller ekonomi så var det så att hon skulle köpa en ungponny av mig och istället för pengar skulle hon se till att min häst blev ordentligt inriden, ponnyn tog jag med när jag lämnade hästen.

Man är väl inte direkt seriös näringsidkare om man gör ovanstående affärer:crazy: I värsta fall har du kanske blivit av med två hästar (hoppas att inte så är fallet).

Hon hyr in sig i ett stall tillsammans med en annan familj, så hon bor inte vid stallet.

Kan du få tag i stallägaren? Så att h*n kan ge dig tillträde till stallet/släppa in dig för att hämta hästen?

Det är faktiskt en fördel i det här läget att inridaren inte äger stallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
453
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
929
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama