Kanon! Klicker...

Toya

Trådstartare
Glad i hågen och full av inspiration gick jag och införskaffade klicker och handbok. Tänkte att jag skulle aktivera mammas bordercollie lite, eftersom han blir uttråkad av att göra samma övning mer än två gånger. :grin:

Men! Hunden är ju rädd för klickern! Med svansen mellan benen går han och gömmer sig... :( Stackars liten... vet snart inte vad jag ska göra! Han blir rädd för så små saker nu, och random grejer på det. Häromdagen var det en båt som startade på grannön. :( Eller som när jag snäppte upp locket på after-eight asken.

Sv: Kanon! Klicker...

Du kan prova en i-click:
iclick.jpg

De låter mycket tystare och mjukare än en vanlig klicker. Funkar inte det, så prova att t.ex. använda en kulspetspenna. I värsta fall kanske du kan använda en ficklampa eller liknande som betingad förstärkare :idea:

Man ska inte slå eller kasta klickern på hunden eller klicka när du korrigerar den. :eek::angel::rofl:

PIRU: ajfan! Missade den biten ;)

Hawaii: Tack för tipsen, kanske ska ta och prova det!

Mrs. Scabtree: Nej, klart jag inte måste! Tänker ju inte tvinga honom till något han är rädd för, meningen var ju att vi skulle hitta på något som är kul, så att han får lite hjärngympa. Gillade tanken med klickern, eftersom han är lättstressad och ganska hetsig så trodde jag att det skulle funka bra med honom.

Jaja, förut gömde jag godis runt om i huset så han fick något att göra en stund, och nyss var vi ute och drog däck, så nu är han iaf trött!

Klart att det finns massor annat som jag skulle kunna göra med honom, men i takt med att han lär sig något tycker han sedan att det är tråkigt. Så när han väl har lärt sig något så kan man sällan göra om den övningen, när det gäller konster dvs.
Sedan har han otroligt mycket vall i sig, det är i princip bara det han vill göra, och vi har inga får ännu.

MÅSTE du tvunget klicka hunden om den är skraj för ljudet?

Klart! Klicker är ju bäst:D

Finns jättebra klickers där man kan ställa in ljudnivån. Leta efter dessa på nätet eller i en välsorterad affär!
Annars kan du linda in klickern i din hand med en handduk och så håller du handen bakom ryggen. Det gör att ljudet dämpas och låter mycket mjukare.

Lycka till och ha det så roligt!

Gilly

Jag rekommenderar precis som Hawaii I-klickern. Den har ett mjukt och behagligt klick. Inte alls lika hårt som de gamla hederliga klickrarna. Du kan även börja med att ha klickern i fickan (och klicka där).

Kom ihåg att ha ett supersmarrigt godis (belöning).

Lycka till med världens roligaste tränings metod (i mitt och mina hundars) tycke.

stoppa hand och klicker i en rejäl vante. de flesta rädda hundar vänjer sig snabbt vid ljudet och förknippar det med något positivt istället. klickern på bilden ovan den bästa. de är några kronor dyrare men det är det värt.

Kom ihåg att ha ett supersmarrigt godis (belöning).

godiset måste inte alls vara jättegott. hunden ska ju inte jobba för godiset, utan för klicket. vanlig hundmat, eller frolic delat i fyra små bitar duger utmärkt.

godiset måste inte alls vara jättegott. hunden ska ju inte jobba för godiset, utan för klicket. vanlig hundmat, eller frolic delat i fyra små bitar duger utmärkt.

Och klicket som hunden jobbar för leder till...

Detta är min åsikt och jag tycker att när man klickar in hunden bör man ha ett extra smarrigt godis. Men det är som sagt min åsikt.

KL:

Jag har tänkt mycket på detta med klicker för att min hund blir helt galen när han väl får "smak" på det, tillexempel belöningar, han blir helt tokig efter det så då gör han helt fel saker än det man ber honom om och sen börjar han göra allt man lärt honom, typ sitt, ligg, rulla, dansa, high-five osv samtidigt :confused:
Hjälper klicker på sådant?

Och klicket som hunden jobbar för leder till...

Detta är min åsikt och jag tycker att när man klickar in hunden bör man ha ett extra smarrigt godis. Men det är som sagt min åsikt.

Jag håller med dej, det ska vara superdupersmarrigt.

Jag fick ha klickern i byxfickan i början, fär min heeler gillade inte heller ljudet.

godis ger man för att klickets effekt inte ska avta. men rent inlärningsmässigt så tjänar man inget på att alltid ha gott godis. vad ska man då ge som jackpot?

godis ger man för att klickets effekt inte ska avta. men rent inlärningsmässigt så tjänar man inget på att alltid ha gott godis. vad ska man då ge som jackpot?

Som jackpot ger jag mer av belöningen, exempelvis korvbitar eller vad jag nu råkar ha för belöning.

Glad i hågen och full av inspiration gick jag och införskaffade klicker och handbok. Tänkte att jag skulle aktivera mammas bordercollie lite, eftersom han blir uttråkad av att göra samma övning mer än två gånger. :grin:

Men! Hunden är ju rädd för klickern! Med svansen mellan benen går han och gömmer sig... :( Stackars liten... vet snart inte vad jag ska göra! Han blir rädd för så små saker nu, och random grejer på det. Häromdagen var det en båt som startade på grannön. :( Eller som när jag snäppte upp locket på after-eight asken.

Min hund var också rädd i början (trots att jag hade en "i-click"...)
Jag klickade in hunden ute istället, eftersom ljudet inte blir lika skarpt då. Istället för att ge hunden godisen precis intill klickern så slängde jag godiset på marken och klickade bakom ryggen när hunden åt. Inom en minut var klicket något positivt!

Klart! Klicker är ju bäst:D

Ja jag klickar själv, men funkar inte hunden på klicker ser jag ingen anledning att stå och knäppa. Förr i tiden fanns ju inte redskapet så det går väldigt bra utan också ;)

*kl*

Jag var ju tvungen att prova :D Och med klickern inuti en toffla :angel: funkade det! Anledningen till att jag inte provat det förut är att jag testade att klicka i fickan och det funkade inte då, men nu gick det alltså.
Fast han är lurig. De första gångerna demonstrerade han sin ovilja genom att göra som jag sa men vägra godis (det enda hundgodis han äter är fö Frolic, allt annat spottar han ut). Fast sen kunde han inte tjura längre, och då blev det fart på honom. Har idag gjort grejer han redan kan. Då har jag gett kommandot, klickat när han gjort rätt och så gett godis. Är det rätt? Är det viktigt att godiset kommer tätt inpå? Såhär i början förstår jag att det är det, men senare, när hunden "vet" att det kommer godis?
Det roliga är att han blev mindre fort uttråkad också, när det kom in ett nytt moment. Tidigare har han bara vägrat ta godisen och lagt sig ner. Kul typ liksom.

Efteråt blev det en mysig stund med massage.

När hunden kan och är ordentligt inkörd på klicket behöver man inte ge någon belöning efter varje klick längre. Utan man kan klicka under de olika korrekt genomförda delarna på momentet och sedan ge belöning i slutet efter sista klicket, men det beror vad jag förstått lite på hur man använder sig av klicket, som en försäkran på att hunden gör rätt eller som en avslutning på beteendet och belöning. Jag använder det på det förstnämnda sättet till både min papegoja och hund.

(om det inte fungerar med godis som belöning kan det lika gärna vara en klapp eller lite lek, använder nog egentligen oftare lek-belöning än godis-belöning vid klickerträning, speciellt eftersom det hjälper till att få upp farten lite extra.)

Ja jag klickar själv, men funkar inte hunden på klicker ser jag ingen anledning att stå och knäppa. Förr i tiden fanns ju inte redskapet så det går väldigt bra utan också ;)

Ska bli skoj o se hur du hinner med det sen när du får en hund som rör på sig :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka