Känner ni er lagom stora?

Sv: Känner ni er lagom stora?

Panni skrev:
Det jag menade var att min häst av "sportmodell" inte är tungriden/stor av sig. Hon är heller inte den tunna modellen som säkert många menar med sportmodell. Hum! Och så är hon ingen man "skogsmullar" med.

Tack Panni för svaret. Hur stor är din häst?

Min islandshest er bare 133 cm, men er både kraftig og høyreist.
Jeg er en tynn pipestilk på 166cm. Siden jeg har lange ben og kort overkropp ser jeg faktisk nesten litt liten ut på han! ;) Selv om bena mine henger et stykke under magen hans, da. ;)

Panni skrev:
Min definition av att skogsmulla är att man hinner uppleva naturen i lagom tempo. Inte fara in i tallar och granar i en rasande fart för att studera barken på ett påtvingat omedelbart sätt. Inte heller kommer man hem med blåmärken, rivsår på händer och ansikte för att man inte har hunnit ducka eller väja.
Träna upp reaktionsförmågan och leta rätt på styrningen ska du se att skogen erbjuder mycket mer än en paddock nånsin kan ge. :p

Lobelia skrev:
För att fortsätta märka ord, jag tror inte hästen bryr sig ett dugg om fördelningen mellan fett och muskler samt var på kroppen dessa kg råkar sitta så länge ryttarna väger lika mycket och är lika välbalanserade/skickliga ryttare :angel:.

Man ska inte överlasta hästarna, men det gäller ju oavsett vilken maxbelastningen den aktuella hästen tål och inte huruvida ryttaren är smidig eller klunsig.

För att förtydliga ytterligare, jag menade att de som inte är "välbalanserade/skickliga ryttare" är sk. klunsar (ska inte använda det dåliga uttrycket mer).
För att ta min häst (135 cm i mkh, inte späd, men inte så krafitg heller) som exempel: under en period reds hon av en mkt lång, och dessutom rätt så krallig man, som red henne mkt bra. Det mådde hon bara bra av, hon gick bättre än hon gjort någon gång innan. Senare, när man har satt upp ngt lättare, kortare, men oerfarna/obalanserade ryttare, så har hon blivit märkbart störd och trött av ansträngningen att försöka balansera upp ryttaren...

Min poäng är eg. denna: Så länge spelar ryttaren är skicklig spelar det mindre roll hur mkt han/hon väger.
Naturligtvis spelar hästens kroppsbyggnad och storlek roll också.

Jag rider en 6-åring, han är ganska "kompakt" & kraftigt byggd, ca.135 cm & jag känner mig inte för stor på honom.
Jag är 168 cm lång. :)

Till Anne-Maj: Min häst är 137 cm och väger 360 kg.

Inte_Ung har varit ute och ridit bjässe idag.
Jättebjässe, och det var ju - annorlunda - men bra det också.
Den kunde liksom andra saker.

178cm e jag å pållen är 137cm,känns inte konstigt, utomnär vi hoppar...

Jag har tre hästar, en rätt stor o kraftig valack ca 138 cm o på honom känner jag mej litet liten :-). Så har jag ett sto som är ca 132 cm, på henne känner jag mej lagom, men hon är *stor* i sej, mycket tempo så hon känns på det viset större att rida om ni hänger med.

Ungvalacken har jag bara suttit upp på, så än vet jag inte. Han är litet större än mor sin (ovan), kanske 135 cm??

Jag är ca 168 cm o väger 70 kg som gärna går upp mot 72 på helgerna?

Jag kommer ju bli lynchad här nu :devil: Jag råkar vara 173 å min ena häst 128cm!
Däremot ser jag inte så jätte stor ut på henne iaf, ser inte större ut än andra islandshästekipage å faktiskt mindre än många oxå.
Hon är inte jättekraftig heller(bara på vintern när hon äter för mkt :D )
Det enda som märks är när vi plumsar i djupsnö å man, förutom hennes spår ser 2 släpmärken på varsin sida :o
Alla som ser det måste ju verkligen undra vad det är för konstigt djur som vandrar omkring :angel:
Min valack är lite högre än 140 så det blir ju en skillnad när jag börjar rida honom.

Jaså du har också upptäckt att det alltid smygger med konstiga djur på sidorna i snön :o Trodde nästan att jag var ensam :D

Rolle skrev:
Såg lite konstigt ut i början tyckte jag med vuxna människor på små hästar. Jag är 183 cm över havet och väger ca:88kg. Min löromästare (klockren fyrgångare) inom Islandshästvärlden är Polli som är 134 och totalt fyrkantig :smirk: Han finns här någonstans:

http://homepage.mac.com/rolle/Solbacken/PhotoAlbum6.html

Jag har aldrig känt mig för stor när jag ridit honom, även om andra tyckt så..det är så mycket häst i honom...
:smirk: Han vill gärna vara först när vi är ute några stycken så det är hyffsad fart på honom, men säkerheten själv :angel:

De andra pållarna här hemma ligger på ca: 140 vilket jag tycker är en alldeles utmärkt storlek för undertecknad. Vi tillhör de som tycker att "Gudarnas häst" inte ska se ut som en Arab, intet ont om Arabhästar :) utan de ska vara kraftfulla med massa vilket tydligen inte är på modet just nu :(

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Ja du det va en rikigt biff... Hur fin som helst :banana:

min pålle är 137 och jag är 167.
det känns helt ok.
vi är ganska lika varandra.
korta ben och breda över baken.

Den av mina hästar som jag rider är ganska grov och medelhög. Storleken känns perfektför mig som är 164 cm och 54 kg. Dessutom har jag ganska korta ben.

Husse är 176 och väger väl 75-80 kg, men han rider inte så ofta.

min är 145 och jag är 168. det ser riktigt bra ut. han är så pass kraftig så det ser inte konstigt ut alls. :love:

Jag tycker höjden på hästen inte spelar så stor roll utan om ryggen är för kort så sitter man ju bakom revbenen då man är för stor runt stussen. Man tynger på hästens ländrygg och gör den illa på så sätt. Problemet med isisar tycker jag ofta är att just hitta en sadel som passar en häst i ponnystorlek och en vuxen ryttare. Tyngd och stusstorlek tycker jag är viktigare än hur lång man är. Tänk på hur era sadlar passar. Vi tittade igenom alla hästar mha en fysioterapeut och ingen av våra 5 hästar hade en sadel som passade. Oftast för lång och smal i bommen.

Jag tror o hoppas att de flesta islandshästägare är medvetna om att sadlarna skall vara anpassad till hästen både i bredd o längd.

Sadlar har diskuterats länge o månag gånger här o på andra håll.

Det finns idag både breda o korta sadlar som passar islandshästar mycket bra.

Jag är 170 och väger 55kg, på Skreppur-över 145 i mkh känner jag mig liten, han är bamse! Brenna är 137, man känner sig "ett med hästen" när man rider på henne, vi är väldigt lika :D
Jag känner mig inte förstor :D

Vi har en bruksnordis i vårt stall som har jättekort rygg. Även han har problem att hitta en bra sadel ,så det är inget specifikt problem för islandshästar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka