Känner ni er lagom stora?

Sv: Känner ni er lagom stora?

Jag tycker inte att du verkar vara alldeles för stor! Min pappa rid 3 timmar på min häst i helgen.. Han väger 104kg så med utrustning var det säkert en 110kg iaf... Jag har sagt att pappa inte kommer får rida på så långa runder och speciellt inte så som det såg ut där! Var jätte jobbig terräng!! (jo jag var helt galen med varken pappa eller stallägaren lyssnade på mig).. Kjarni verkade dock inte bry sig! Han var glad och tyckte att det var kul att komma ut. speciellt kul var det i galoppen! pappa kan inte galopper och ville inte heller men det var ingen som lyssnade på pappas skrick :angel: Förutom Kjarni som tyckte att det nog var bäst att grisepassa upp för hela backen ;)

Jag tror inte att du är för lång iaf! Jag är lika lång som du.. Men om du vill lägga ut ett kort så är det oftast lättare och se?!

Hejsan!

Jag känner mig sällan stor på min pålla, fastän hon är 130 cm och jag 176 cm. Enda gången jag känner mig stor är då jag står på marken, hehe!
Skall aldrig göra mig av med henne oavsett hur dumt det ser ut, men en dröm är däremot att i framtiden köpa en stooor islandshäst :d

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

jag rider för tillfället en underbart liten tös vid namn Blesa. Hon är inte större än 137 cm kanske, och jag är 175. Det är när jag står bredvid henne jag känner mig liten, inte på.

Grattis till att ha accepterat dig själv som du är!
Roligt att höra att du har hittat hästar som passar dig!
Är själv stor och har ibland tveksamheter mot att rida vissa hästar.
Gissa om jag blev glad när jag lite försynt frågade på ridskolan om de hade någon stor stark som orkade mig, och ridläraren log stort och sa, rid du bara!

Varför bekymra sig om hästen är glad! :bump:

Enda gången jag känner mig stor, eller snarare hästen känns förbannat liten :D, är när jag precis ridit storhäst. Det sker sisådär en gång i veckan. Men efter att ha ridit ett tag känns det inte så skumt.

Exakt!! Och känner man sig stor får man väl köra lite också eller ge sig ut och springa med hästen!! (känner jag mig träffad :o :angel: )

Jag känner mig inte för stor för min häst. Jag är 174cm lång och min häst är 138cm. Han har långa steg och ger storhästkänsla.

Däremot så har jag sista halvåret råkat ut för kommentarer som nog beror på att man rider en mindre häst, läs och begrunda ;)

Jag red i skogen och mötte ett äldre par. Jag hälsade och de svarade. Varför är inte du i skolan idag då? Är du ledig?

Häromdagen frågade en äldre man mig om skolan var låst idag, när jag vid 12-tiden skulle ut och rida. Vadå?? sa jag. Ja, eftersom du är här mitt på dagen och inte i skolan.
Ja, du det var länge sedan jag gick i skolan, svarade jag ;)

Då kan man kanske känna sig smickrad över att man ser så ung ut :D (jag är 35 år) Men tyvärr så tror jag att de inte tittat på mig utan trott att det är en yngre person eftersom islandshästen är av ponnystorlek ;)
:rofl: :bump: :rofl:

seifur1 skrev:
Jag red i skogen och mötte ett äldre par. Jag hälsade och de svarade. Varför är inte du i skolan idag då? Är du ledig?

Häromdagen frågade en äldre man mig om skolan var låst idag, när jag vid 12-tiden skulle ut och rida. Vadå?? sa jag. Ja, eftersom du är här mitt på dagen och inte i skolan.
Ja, du det var länge sedan jag gick i skolan, svarade jag ;)

:rofl: :rofl: :rofl:

Här trillarna tårarna, så festligt. Min icke hästintresserade make garvar han med.

OA

jag är 168 och väger ca 65kg, min häst är ca 140. Känner mej precis lagom, hon har ett stort steg och och rätt högt ansatt hals, vilket säkert påverkar känslan. Hon är inte heller klent byggd. Tycker n´snarare att hon kännslite för stor ibland :o

men jag har ridit islänningar(hästar :angel: )som kännts små, när de är klent byggda och dålig resning, så att halsen liksom försvinner, det känns obalanserat på ngt vis, och såna med trippiga steg gillar jag inte heller.

Jag känner mig faktiskt liten på hästen jag rider. 165/50 är jag, han är 139, tämligen grov och med stort steg. Ponnykommentarer har också vi fått höra :)

Min förre var runt 1,30 och det kändes då mera lagomt. Tror dock det skulle kännas lite lustigt om jag skulle "byta tillbaka".

Jag är 176/60, och de flesta av "mina" islänningar är ganska precis 135, ett par är nästan 140 och två är under 130...
Men jag känner mig aldrig för stor... men man är väl hjärntvättad, efter att ha ridit isis så länge!

Den enda gången som jag haft den känslan var när vår gammelskrutt Höttur fortfarande reds, han är 128 cm och svankig.
Jag red honom bara ett par gånger, och då slog mina tår i hans knän. Till saken hör att han blivit "illa behandlad", som det så fint heter, och var otroligt skygg av sig. Han stack allt som oftast, förmodligen hade han ont i ryggen, så vi hade naturligtvis slutat rida honom även om han varit större. Det gick bra med små, lätta ryttare, men nu är han helt pensionerad.

Islandshästar är ju väldigt viktbärande, men inte ens den grövsta islänning orkar kuta runt med en kluns på över 100 kg särskilt länge.
Skulle heller aldrig drömma om att sätta upp en stor tung karl på minsta stoet.
Sen måste man ju nästan räkna med att nybörjare väger mer än vana ryttare, om man tänker på dålig balans osv... måste ju vara lättare att bära en tung ryttare som sitter bra än en som vinglar fram o tebax...

Islandshästar är ju väldigt viktbärande, men inte ens den grövsta islänning orkar kuta runt med en kluns på över 100 kg särskilt länge.

Nu får du ursäkta men ordet kluns kan jag förstå, det ger mig en indikation på en mycket otymplig ryttare. Men 100 kg, det väger faktiskt en fullvuxen karl på ca 2 m utan att se ut som en kluns kan tom vara väldigt smal och ändå väga detta. Jag tycker just att denna jämförelse vara nog lite väl ogenomtänkt sas.

Hej. Jag känner en som är ca 180cm lång och rider islandshäst. Har även en egen. Och hon har aldrig haft några problem med det. Hennes islandshäst är visserligen stor, över ponnymåttet, men hon rider även mindre hästar. Minsta islandshästen hon har ridit tror jag är en vallack som är ca 133cm i mankhöjd. Och visst, hon SÅG lång ut men hon sa att hon inte kände sig ett dyft lång. ^^

haha, ja, det kan låta lite olyckligt, märkte det själv... men jag menade en kluns på över 100 kg... det finns klunsar som väger mindre också... men de är inte lika jobbiga som de som väger mer. Kan jag tänka mig. Just när det gäller ridningen hade jag ofta önskat mig några fler kilon för att få lite tyngd i sätet. Kanske kan skaffa en blyväst?

Ber om ursäkt för den olyckliga formuleringen.

Vissa använder ordet "sportmodell" och jag funderar :confused: hur dom kan se ut?:-) Jag tänker ju på bilar i första hand men svårt.. Kan jag få det bättre förklarat?

Jag är 172 och känner mig ganska lagom på en reslig häst, men på liten nätt känner jag att jag inte har långt till marken. :angel:

Det jag menade var att min häst av "sportmodell" inte är tungriden/stor av sig. Hon är heller inte den tunna modellen som säkert många menar med sportmodell. Hum! Och så är hon ingen man "skogsmullar" med.

För att fortsätta märka ord, jag tror inte hästen bryr sig ett dugg om fördelningen mellan fett och muskler samt var på kroppen dessa kg råkar sitta så länge ryttarna väger lika mycket och är lika välbalanserade/skickliga ryttare :angel:.

Man ska inte överlasta hästarna, men det gäller ju oavsett vilken maxbelastningen den aktuella hästen tål och inte huruvida ryttaren är smidig eller klunsig.

Panni skrev:
Det jag menade var att min häst av "sportmodell" inte är tungriden/stor av sig. Hon är heller inte den tunna modellen som säkert många menar med sportmodell. Hum! Och så är hon ingen man "skogsmullar" med.
Hur gör man när man skogsmullar?

Min definition av att skogsmulla är att man hinner uppleva naturen i lagom tempo. Inte fara in i tallar och granar i en rasande fart för att studera barken på ett påtvingat omedelbart sätt. Inte heller kommer man hem med blåmärken, rivsår på händer och ansikte för att man inte har hunnit ducka eller väja.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka