Känner ni er lagom stora?

P

*pilturs matte*

hejsan islandshästvänner!
jag funderar lite kring detta med storlek på islandshästar, känner ni er någongång för stora för eras må vänner? hur långa är ni och hur höga är era isisar?

visst är islandshästar tuffa och viktbärande i de flesta fall, men vill man inte känna att det är propotionerligt?

min kille är ca 140 cm i mkh, och själv är jag 163 cm.! känner mig inte för stor, och mina skänklar slutar precis under magen slutar, har inte så långa ben nämligen... :angel:
problemet skulle väl isåfall vara överkroppen, som iof inte är sju mil lång =) men har inte kännt ngra balansproblem från varken min eller hans sida! så nu vill jag höra, hur ser ni ut tillsammans? :devil:

Sv: Känner ni er lagom stora?

Min isis är 1,38 tror jag...han är ganska kraftig...
Jag är 1,67 men jag känner mig inte för lång...
Tror det ser rätt ok...har långa ben men kort överkropp :)

Första hästen är 138 cm och kraftig i typen. På henne känner jag mig förliten för att orka rida henne till hennes rätt.

Häst nr 2 är ca 137 cm och "sportmodell". Att det mellan dessa hästar endast skiljer 1 cm i mankhöjd tror man inte är sant når man sitter på dem. 2:an är inte liten men otroligt smidig! Och man är liksom inne i henne, ja ni förstår...

Och så jag då. 170 cm o 60 kg.

Ja, jag kan känna att jag är förstor ibland. Mest är det när man får kommentarer om det från alla håll.
Men varken jag eller hästen verkar störas av det så man får väl försöka koppla bort.

Min häst är 136 cm i mkh och jag är 176 cm. Visst det kan nog se lite underligt ut i bland, men det får vi väl bjuda på då!

Vad är propitonerligt då? Vem är det som säger att just dom vanliga ryttarnas mått över hur stor man får vara på den och den hästen stämmer då? Varför kan det inte lika väl vara våra mått som stämmer? Bara en liten fundering...

Jag känner mej inte stor när jag sitter på hästen men när man sen ser på kort osv så kan man känna sig lite lång. Då har jag ändå två stora killar (1.40 och 1.43). Har väl fått en del klagomål på "vanliga" ponnymänniskor som sett bilder när jag rider min ena häst (han ser ut som en ponny - ni kan få se bild om nån förklarar hur man lägger in dom här!) som tycker att det är djurplågeri att jag rider en sån liten häst. Jag är då 1.75 lång och väger 62 kg :confused: vilket inte jag tycker är så stort med tanke på hans storlek.

En sak som jag inte fattar är att stora karlar på små hästar ändå inte ser större ut :crazy: men det kanske beror på resningen och hållningen på islandshästen? Eller...?

Ja jag känner mig perfekt på mina båda hästar den ena Vala 1,37 och grov och den andra Glampi 1,38 och lite lättare modell...=)

Sen är jag iofs bara 1,58 så jag är inte så lång men har rätt långa ben.
Fast de går fint, även dom få gånger jag hoppar... :D

Jag har känt mig för stor när jag fick rida en islandshäst som var ca 132, hon var för liten för mig. Jag är 176. Då tyckte jag att islandshäst inte var något för mig. Men sen har jag ridit lite högre hästar och då kände jag mig inte för stor, då gick det bra. :)

Är 1.69 lång och pållan är ca 1.37 hög och ganska kraftigt byggd. Jag känner mig inte för stor på henne.

Hej
Hästen är 1,36 (inte speciellt grov) och jag är 1,70 lång och inte så värst smal heller. Oftast känns våran kombination bra. Men är hästen inte upp i bogen på ett bra sätt eller inte helt allert så kan han kännas lite liten. Jag tror att det inte har så mkt med höjder/grovhet att göra utan av energi och rytm. När rytmen och energin stämmer överrens mellan häst och ryttare så blir det också rätt. Minsta hästen jag ridit var ca 1,25 med superenergi och supergång och han kändes absolut inte liten (jag var snarare glad över att han inte var större). Han hade mer energi än vad jag klarade att "plocka ut" ur honom.
Min egen häst har lite för låg grundrytm för att jag ska vara helt tillfreds... å andra sidan har han andra kvaliteer som kompenserar. Smidig som en katt t.ex.

kotte

Känner mig alldeles lagom, men å andra sidan är jag bara 1.55 och väger 54 kg :angel:

Mina hästar är mellan 135-140, av sportmodell men inte så "pinniga".

Isalndshästarna är faktiskt perfekta till min storlek, jag red c-ponny innan och det var ju lagom det med :)

Det enda jag kan tycka ser lite märkligt ut är när VÄLDIGT tunga peroner, eller EXTREMT långa personer, rider normalstora islänningar. Men så länge hästen klarar det så är det ju helt ok.

Fast jag har nog vant mig efter åren med islandshäst... tycker faktiskt att folk som rider halvblod på 1.65-1.75 ser ALLDELES för små ut för sina hästar :devil:

Helt perfekt för mej på alla sätt. Tror inte att jag ser stor ut på dem heller, alls. Skänklarna når t ex inte nedanför magen. En ponnymänniska skulle knappast rynka på näsan, tror jag.
Jag är 160-161 cm lång. Brukar väga ca 51-54 kg. Red på ridskola för sju år sedan i en vuxengrupp, vi red d-ponnysar och små storhästar. Men någon gång fick jag rida en C-ponny och då kände jag tydligt att detta formatet passar mej bäst. Kanske för att jag är vanast vid det sedan innan? Har nu en isis på ca 135 cm och min förra var något mindre.
Vad gäller balans ska man väl hålla reda på den under alla omständigheter?

Själv är jag 178 cm och vikt, *harkel* *host* tydligen inte för tung för mina pållar i varje fall. Nädå bägge två är relativt viktbärande, pålla klarar lite mer än gammelman men han å andra sidan behöver inte dras med mig särskilt ofta. (2 ggr per år). :angel:

Nej jag känner mig inte stor på hästen trots att det kanske borde vara så, och min omgivning tycker inte det heller. :love:

Muninn skrev:
Fast jag har nog vant mig efter åren med islandshäst... tycker faktiskt att folk som rider halvblod på 1.65-1.75 ser ALLDELES för små ut för sina hästar :devil:

Haha, precis så tycker jag också numera. Fast det är väl en skada av att man börjar tycka att vi är proportionerliga på isisarna. :angel:

Jag är 160 och väger för mycket. Min pålle är ca 140 cm och han känns alldeles lagom. Faktiskt hamnar mina skänklar i vanligt skänkelläge, som på en stor häst ungefär.

OA

Mitt sto är 130 cm hög. Jag är 161 cm o väger 51 kg....och jag tycker att mitt lilla sto passar mig perfekt. Känner mig inte förstor på henne och hon är dessutom rätt så tunn i kroppen. Har inte dunderlånga ben heller så det ser nog okej ut..hehe :bump:

Har aldrig känt mig för stor för någon islandshäst, 164cm är jag. Däremot har jag känt mig jäkligt liten ibland ;) ha, ha. Som när jag red min allra första egna islandshäst på 70-talet. Hon var bara 125 cm, men stark och fartig som få.

Känslan av att vara stor på en häst tycker jag inte beror så mycket på höjden utan mer på hur hästen bär upp sin ryttare och att man känner att man verkligen har något framför sig. Samt förståss ryttarens balans och följsamhet.

Gubben, som fick lära sig att rida när han träffade mig är 196 cm och pendlar mellan 90-98kg. Han har iofs inget att jämföra med då han aldrig ridit något annat än islandshäst. Men det har fungerat väldigt bra. Han har god balans och är följsam (dansar som en gud :love: ). Skulle en så lång person sitta lite snett på hästen blir det ju betydligt större felbelastning pga hävstångsprincipen än en betydligt kortare person med samma vikt.

Hans första häst som han kamperade ihop med i 10 år var bara 139cm och dessutom rätt smäckert byggd, men senigt stark och vältränad, dessutom bra hals med naturlig resning. Ingen mesridning där inte, full fart och många långritter.

När det var dags för ny häst, åkte vi av en tillfällighet och kikade på en som var 147cm och redigt byggd och det föll sig inte bättre än att gubben blev kär. Så nu rider han på en bjässe till häst tycker jag.

Hej.
Rider just nu en fux som är 132cm över marken och jag själv är dryga 169cm.
Han känns inte för liten men ibland kan man tycka att en större häst skulle vart bra...
men då skulle jag ju inte haft honom.
Han är helt perfekt för mig :)
har alltid tyckt att ju mindre desto bättre då dom mindre hästarna oftast har varit busigare.
Älskar den lilla raggsockan otroligt mkt och man blir glad så fort man ser han :)

Jag är 159 cm lång och pållan är 135cm hög, ganska grov i modellen. Känner mig precis lagom.

Jag känner mig för stor till några av mina isisar, det beror på hur dom är byggda. Jag är 176 cm väger tyvärr över 100kg. Har bantat hela mitt liv och haft ätstörningar. Så nu har jag beslutat att försöka axeptera mig som jag är. Gladur är bara 138 cm men grov och stark honom känner jag mig inte för stor på. Fejkyr är 140 cm men påminner om en mini ardenner så han har jag inte heller dåligt samvete att rida. Min senaste häst Tindur är 145cm och ganska grov så helt ok att rida. Mina två andra hästar är ca 140 cm men inte så grova och inte så mycket muskler. Dessa känner jag mig som en gigantisk jätte på och rider dom bara i absolut nödfall tex när dom hittat på för mycket bus med medryttarna eller behöver rättas till lite.
Vad tycker ni är jag för tjock och lång för mina hästar?
Ibland ser man ju stora tjocka karlar rida och tävla isisar.

Såg lite konstigt ut i början tyckte jag med vuxna människor på små hästar. Jag är 183 cm över havet och väger ca:88kg. Min löromästare (klockren fyrgångare) inom Islandshästvärlden är Polli som är 134 och totalt fyrkantig :smirk: Han finns här någonstans:

http://homepage.mac.com/rolle/Solbacken/PhotoAlbum6.html

Jag har aldrig känt mig för stor när jag ridit honom, även om andra tyckt så..det är så mycket häst i honom...
:smirk: Han vill gärna vara först när vi är ute några stycken så det är hyffsad fart på honom, men säkerheten själv :angel:

De andra pållarna här hemma ligger på ca: 140 vilket jag tycker är en alldeles utmärkt storlek för undertecknad. Vi tillhör de som tycker att "Gudarnas häst" inte ska se ut som en Arab, intet ont om Arabhästar :) utan de ska vara kraftfulla med massa vilket tydligen inte är på modet just nu :(

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Hej svej!
Min isis är 136 och jag 174. Klart man känner sig stor ibland men han är min bästa vän och jag kan inte tänka mig nån annan häst! Så vi får väl vara ett annorlunda par då!! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka