Känner mig urusel och allmänt skitdålig..

Sv: Känner mig urusel och allmänt skitdålig..

Om jag vore i dina kläder skulle jag anmäla mig på ridskolan 8 mil bort och börja där själv utan hästen. Du lär dig grunderna som du kan "pröva" på din dam sedan. Under tiden kanske du får bra kontakt med någon där som är villig att följa med dig hem och instruera på plats?

Underbart :bow: :bow: och du ska veta att vi är fler som tagit oss till synes vatten över huvet någon gång....känner man i maggropen att det är rätt så är det rätt och i ditt fall var det uppenbart rätt.

Säger som andra, sätt ut en annons, det finns säkert jätteduktiga ryttare därute som kan hjälpa dig, du måste hitta dom bara. Så du åtminstone får nån som kommenterar din sits osv.

Sen säger du att man inte kan lära sig genom böcker - jag ska säga att jag är en stor fan av böcker på alla sätt, även inom ridning, jag har lärt mig massor gm de böcker jag har läst. Du kan läsa lite allmänna böcker som t ex Centrerad Ridning, så leta upp i nån dressyrbok (eller på Internet) lite enkla övningar som du mycket väl kan göra på t ex en skogsväg, typ hålla dig o hästen på en rak linje, du ska nästan inte hålla i tyglarna utan får bara använda sitsen o skänklarna o rida spikrakt mot punkt X, rita ut en cirkel eller en stor åtta (i snön??:smirk: ) någonstans där det är jämt och sanda den och jobba superhårt på att hästen ska gå i den. Man tror inte att man lär sig mycket av sånt men man gör det absolut och man får stor tillfredsställelse av det och det gör hästen oxå.

Lycka til med din fantastiska häst, vilken lycka för henne att hon hamnade hos dig! :bow: :bow:

Om jag vore i dina kläder skulle jag anmäla mig på ridskolan 8 mil bort och börja där själv utan hästen. Du lär dig grunderna som du kan "pröva" på din dam sedan. Under tiden kanske du får bra kontakt med någon där som är villig att följa med dig hem och instruera på plats?

Ja, jag ska nog göra det! Tack!

Åh, du förstår inte hur glad jag blir av att höra det där! Jag har verkligen kämpat med den här hästen, och jag vet att det har varit en stor utmaning för henne också!

Jag har just fått en länk till en helt underbar sida, jag sitter och läser och kan inte sluta! Jag har redan lärt mig en hel del, på en timmes läsning, fantastiskt! Längtar tills jag får börja lära min älskade dam lite mer, jag tror faktiskt att hon skulle tycka det var kul, bara vi väl sätter igång. Eller, hon får nog lära mig också en hel del! Tack så mycket för peppningen (:bow: ), jag ska genast ta tag i detta och kontakta lite hästmänniskor här omkring!

Tack, igen. Det värmer något otroligt! Saken är den att vad ska man filma? Jag rider ju egentligen inte, jag KAN inte rida. Jag kan hålla mig kvar på hästen, liksom, jag fattar inte allt sånt här med stora volten, volter i hörnen, jag kan ingenting. Ja, jag måste höra runt på ridskolan. Ja, det är lite tråkigt.. Vill gå ett hästgymnasium också, men måste väl skippa det eftersom jag inte ens kan rida. Gissar på att man måste kunna rida jättebra.

Man måste inte kunna rida jättebra för att gå ett hästgymnasium, man får ju lära sig att rida där :d Så det tycker jag verkligen att du ska söka till ifall du vill det. Du har ju i alla fall vana av hästar och skötseln och det är ju jättebra det! Så SÖK! :)

Åh, du förstår inte hur glad jag blir av att höra det där! Jag har verkligen kämpat med den här hästen, och jag vet att det har varit en stor utmaning för henne också!

Jag har just fått en länk till en helt underbar sida, jag sitter och läser och kan inte sluta! Jag har redan lärt mig en hel del, på en timmes läsning, fantastiskt! Längtar tills jag får börja lära min älskade dam lite mer, jag tror faktiskt att hon skulle tycka det var kul, bara vi väl sätter igång. Eller, hon får nog lära mig också en hel del! Tack så mycket för peppningen (:bow: ), jag ska genast ta tag i detta och kontakta lite hästmänniskor här omkring!

Hej kan man få länken :)

En STOR eloge till dig :bow:

Du har ju gjort ett jättebra jobb med din häst!

Ett tips från mig är kanske att du börjar rida på ridskolan på deras hästar och lär dig själv grunderna ordentligt. Sen kan du börja arbeta med din häst själv hemma och kanske så småningom ordna så att du kan åka med hästen till ridkolan...

Mitt tips är att läsa in dig på en del övningar som du sen provar med din häst. En massa frågor kommer då förmodligen: Gör jag rätt nu? Gör hästen rätt när jag gör så här? Hm, det här går inte, vad gör jag för fel? osv. Ta sen med dessa frågor och övningar till en ridlektion (på en ridskolehäst) och testa/fråga där och be ridläraren vara noga med att tala om när du gör rätt och fel... och sen tillbaks hem och träna vidare med din häst!

underbara människa!! ryck upp dig nu! du har ju kommit så otroligt långt med både dig själv och hästen!
du har redan fått jätte!många bra tips och så många fler har inte jag men...
1. läs MYCKET böcker om ridning osv
2. låna/köp filmer om ridning
3. kanske långsökt eller en dålig idé men kanske att någon kan spela in en lektion på kasettband åt dig? dvs någon som pratar in en lektion på band med saker du ska tänka på (ex lägg en volt och tänk på...) typ eller att du själv läser i böcker o läser in några övningar på band som du på nåt sätt tar med dig i ridningen...kanske en "walkman" i öronen (egentligen inget jag rekomenderar men...) annars så åk på clinics osv (som fotfolk om inte annat)

önskar stort lycka till o glöm inte att berätta hur det går för er!:bow:

Härlig historia!
Jag tror ni kommer lyckas jättebra du och hästen:bow:

Ett litet tips dock är att ta ut en ET (typ kotknackare för häst) och kolla spänningar och låsningar. Dem flesta hästar har lite spänningar osv och att få bort dem kan göra underverk!
En sån enkel sak som att halka till lite i hagen kan ge spänningar, som i sin tur kan ge låsningar i rygg, bogar osv, som är jobbiga och kan göra ont.
Utrustning som inte sitter helt bra kan också leda till det.

Låsningar m.m. är väldigt vanligt på just travare.
Mitt sto har behandlats 2 gr nu och ska behandlas igen i vår.

Du är absolut inte dålig på nåt vis!
Det man inte kan det lär man sig. Din häst kunde nog inte fått ett bättre hem.
Du har ingen bild?

En STOR eloge till dig :bow:

Du har ju gjort ett jättebra jobb med din häst!

Ett tips från mig är kanske att du börjar rida på ridskolan på deras hästar och lär dig själv grunderna ordentligt. Sen kan du börja arbeta med din häst själv hemma och kanske så småningom ordna så att du kan åka med hästen till ridkolan...

Tack så mycket! :bow:

Jag har kontaktat 3 olika ridskolor här i närheten, har även skrivit till en instruktör här i närheten, men har inte fått svar än! Jag väntar! Tack än en gång!

underbara människa!! ryck upp dig nu! du har ju kommit så otroligt långt med både dig själv och hästen!
du har redan fått jätte!många bra tips och så många fler har inte jag men...
1. läs MYCKET böcker om ridning osv
2. låna/köp filmer om ridning
3. kanske långsökt eller en dålig idé men kanske att någon kan spela in en lektion på kasettband åt dig? dvs någon som pratar in en lektion på band med saker du ska tänka på (ex lägg en volt och tänk på...) typ eller att du själv läser i böcker o läser in några övningar på band som du på nåt sätt tar med dig i ridningen...kanske en "walkman" i öronen (egentligen inget jag rekomenderar men...) annars så åk på clinics osv (som fotfolk om inte annat)

önskar stort lycka till o glöm inte att berätta hur det går för er!:bow:

Tack så mycket, DU underbara människa!

Jag har fullt upp, har nyss läst ut en bok som inte bara förklarar HUR man gör alla dessa saker, utan VARFÖR och hur det man gör påverkar hästen osv. Jätteintressant, ska även låna hem lite filmer och sådant, tack för tipset!

Jag ska uppdatera er, så snart jag gjort framsteg!

Härlig historia!
Jag tror ni kommer lyckas jättebra du och hästen:bow:

Ett litet tips dock är att ta ut en ET (typ kotknackare för häst) och kolla spänningar och låsningar. Dem flesta hästar har lite spänningar osv och att få bort dem kan göra underverk!
En sån enkel sak som att halka till lite i hagen kan ge spänningar, som i sin tur kan ge låsningar i rygg, bogar osv, som är jobbiga och kan göra ont.
Utrustning som inte sitter helt bra kan också leda till det.

Låsningar m.m. är väldigt vanligt på just travare.
Mitt sto har behandlats 2 gr nu och ska behandlas igen i vår.

Du är absolut inte dålig på nåt vis!
Det man inte kan det lär man sig. Din häst kunde nog inte fått ett bättre hem.
Du har ingen bild?

Tacktack!!

Ja, det är ju en jättebra ide, det ska jag göra! Jag har faktiskt funderat på om hon kanske är lite stel eller något, ser lite ut så! Jag ska genast leta reda på en ET! Jag har ingen utrustning så det är knappast något sådant.. Har bara grimma och tyglar som jag rider med, har ingen sadel för tillfället. Vad vill du se bild på? Ska titta om jag kan hitta några.. Hon är tjock på bilderna, hon har stått på bete hela sommaren.

http://etillberg.bilddagboken.se/in...kPTE4MDIzNTY4JnQ9MTE2MzgwNDQwMSZjdXJyaW1nPTA=

http://etillberg.bilddagboken.se/in...kPTEyMTM4MTIyJnQ9MTE1Nzc1MjgwMSZjdXJyaW1nPTM=

http://etillberg.bilddagboken.se/in...kPTEwNzEwNzQ3JnQ9MTE1NjAyNDgwMSZjdXJyaW1nPTE=

Hoppas ni ser dom, har haft lite problem med att få det att funka!

Jättefina bilder på din gosegumma.... :love: förstår att hon stal ditt varma hjärta:rofl: kram till er bägge:banana:

Tack så mycket, DU underbara människa!

Jag har fullt upp, har nyss läst ut en bok som inte bara förklarar HUR man gör alla dessa saker, utan VARFÖR och hur det man gör påverkar hästen osv. Jätteintressant, ska även låna hem lite filmer och sådant, tack för tipset!

Jag ska uppdatera er, så snart jag gjort framsteg!

ååh det låter alldeles toppen!:D är totalt jätteglad för din och din jättefina hästs skull!:) väntar med spänning på ytterligare framsteg :bow:

Men folk kommer säkert tycka att jag är heltrög som köper en häst utan att kunna rida.

Jag säger som andra- sträck på dig istället!!! Att kunna rida är bara en liten del egentligen i umgänget med hästen....och för övrigt tror jag nog visst du kan rida, hur många kan rida barbacka som du?!
om att kunna rida bara handlar om att rida på bana tycker jag vi är lite fel ute....man kan rida precis lika mycket ute i skog och mark- fråga Kyra...

Jag säger som andra- sträck på dig istället!!! Att kunna rida är bara en liten del egentligen i umgänget med hästen....och för övrigt tror jag nog visst du kan rida, hur många kan rida barbacka som du?!
om att kunna rida bara handlar om att rida på bana tycker jag vi är lite fel ute....man kan rida precis lika mycket ute i skog och mark- fråga Kyra...

Jag ska sträcka på mig, men det är riktigt svårt när man alla hästmänniskor man träffar verkar veta precis allt om allt. Sen att dom snackar med en som om man vore helt trögfattad gör ju inte saken bättre! Tack för att du skrev, det gläder mig!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama