Vad vacker berättelse. Tycker det låter som om du kan väldigt mycket om hästar i alla fall, även om du kanske inte "kan rida" det vet ju inte jag. Men jag avundas dig att du kan hantera din häst på det sättet, vill jag också kunna göra. Jag bor rätt långt ut från "storstan" jag med. Här finns inga ridskolor inom några mils avstånd, dock finns här ridbanor och ridhus (lååångt bort). Såhär gjordejag när jag sökte tränare.
Jag la in en annons, på alla annonssidor jag kunde hitta. Jag skrev i annonsen hur min häst var, och hur min kunskap var.
Jag väntade väldigt länge, och de som svarade hörde aldrig av sig igen. Till slut hittade jag en tjej som bodde i närheten, och gärna ville träna mig. Hon höll en lektion för mig, och var jätteduktig. Fick min otroligt överlata häst, att bli en riktig vilde
Han går fram vid minsta beröring nu. Och detta på EN lektion. hon ställde upp att träna, även om det spöregnade och var kallt. Kläder efter väder tyckte hon.
Så mitt tips till dig är:
Sätt ut annonser på alla annonssidor du hittar. Berätta om både dina och hästens kunskaper. Berätta också att din häst är lite ängslig vad gäller nya människor och miljöer. Lägg gärna ut en bild på dig och hästen också (tittar bara på annonser som har bilder)
Eftersom du inte har någon ridbana, kanske du kan använda en äng att rida på? Är uderlaget jämt och torrt brukar ju det fungera utmärkt.
Jag rider för intsruktör bara 2ggr i månaden. Jag tycker det är bättre än att rida "för mycket" för då kan man träna lite på egen hand och i sin egen takt.
Lycka till med din häst och din träning.
Jag avundas verkligen ditt hanteringssätt av din häst