Känner mig som besatt, orkar inte mer

Det du beskriver är ytterligare exempel på hans försök att manipulera dig.

Jag har i mitt jobb sett många som blivit manipulerade i relationer det är därför jag har så lätt att se mönstret. Du ska inte bli arg på dig själv för att du inte sett det, det är inte lätt att se om man inte har varit med om det tidigare. Du ska vara glad över att du så här tidigt tagit tag i det istället!

Tack, jag skriver ju under anonymt nick men du har hjälpt mig otroligt mycket förr.

Vet personen som manipulerar om det själva att de gör det? Han står alltid som den ovetande och sårade. Såhär blev det kort efter han fick veta att jag inte tänkte vara otrogen med honom. Efter det föll vi tillbaka på ”dumt prat” en gång och han sa att han ändå visste att jag inte kunde hålla mig undan en längre tid ändå, oavsett. Det hade han ju rätt i. Och detta att vara borta en månad för att lära mig en läxa- när jag frågade vad den handlade om skulle jag inte få veta det utan det skulle jag förstå om 15 år. På följdfrågan efter den tysta månaden varför han skrivit att det kändes som jag drev med honom och att jag behandlade honom som ett moln bara att blåsa bort osv... detta vägrar han svara på men det hängde visst ihop med frågan om läxan jag skulle lära mig... klart jag blir förvirrad
 
Det är så det är så det fyller ingen funktion att vänta eller lösa något för han har inget intresse av att saker ska bli lösta och harmoniska. Enda anledningen till varför han skulle vilja göra det nu är för att ha fortsatt tillgång till dig.

Mycket möjligt, konstigt men ändå inte. Och som sagt när vi ses är han superkonstig, tittar inte ens på mig
 
Fast det är inte så klart. De flesta skulle ha brutit kontakten innan det ens gått så långt.
Frågan är om de gjort det, för jag tror han har ganska många liknade historier bakom sig. Bla denna på jobbet när han fick byta schema för tjejen han hållt på med hade nåtts årligt för han blivit elak så hon inte kunde jobba.
 
Frågan är om de gjort det, för jag tror han har ganska många liknade historier bakom sig. Bla denna på jobbet när han fick byta schema för tjejen han hållt på med hade nåtts årligt för han blivit elak så hon inte kunde jobba.

Vad menar du med nåtts årligt ?

Jo, visst fastnar många i destruktiva relationer, vanligtvis med en partner, men du har ju sambo och barn.
 
Bara denna ”konflikt”, få klarhet i det vi båda undrar (om han nu gör det). Prata om hur det egentligen var, enas i det och sen är det bra. Det är så otroligt infekterat
Är han en sådan person som vill enas och få ett bra avslut? Eller skulle han försöka skapa drama och konflikt genom att t. ex. hitta på saker att bråka om?
Hur ser du på risken att han kommer med fina förklaringar, ger dig skuldkänslor eller något annat som gör att du får svårare att bryta?

Om något är infekterat kan man antingen försöka rensa upp och rädda det, eller göra sig av med det. Att peta i något du ändå inte tänker behålla ökar bara risken för att det kladdar fast på dig i onödan. Som du beskriver er relation låter det mest rimligt att ge fan i att peta i den och istället ha ihjäl den snabbt och effektivt.
 
Vad menar du med nåtts årligt ?

Jo, visst fastnar många i destruktiva relationer, vanligtvis med en partner, men du har ju sambo och barn.

Hade ”mått dåligt” skall det vara :)

Japp, jag var väldigt förtjust i honom ett tag. Mer som person än förälskad/sexuellt. Han ville veta exakt allt om mig, skall man vara väldigt cyniskt så kan det ha varit att han velat veta det för att bilda sig en uppfattning att kunna säga rätt saker så han var i överläge
 
Hade ”mått dåligt” skall det vara :)

Japp, jag var väldigt förtjust i honom ett tag. Mer som person än förälskad/sexuellt. Han ville veta exakt allt om mig, skall man vara väldigt cyniskt så kan det ha varit att han velat veta det för att bilda sig en uppfattning att kunna säga rätt saker så han var i överläge

Nä, det är inte lätt om man fastnar i nätet på en sådan person. Min allra närmaste väninna är som du, kan inte släppa något, och mår fruktansvärt dåligt pga det. Därför blir jag nog lite extra frustrerad, sorry!
 
Är han en sådan person som vill enas och få ett bra avslut? Eller skulle han försöka skapa drama och konflikt genom att t. ex. hitta på saker att bråka om?
Hur ser du på risken att han kommer med fina förklaringar, ger dig skuldkänslor eller något annat som gör att du får svårare att bryta?

Jag vet faktiskt inte, tror han hellre stänger av och går vidare. Samtidigt som han stötte på mig stötte han ju på en annan kollega och säkerligen många brevid det. Han har många järn i elden och han är väldigt intensiv i sin uppvaktning.

Jag hade ju helt behållt den OM vi rett upp allt. Samtidigt så känns det som att det blir värre ju mer vi pratar. För han drar in saker som absolut aldrig ens sagts av mig och gör det till sin sanning och jag blir ledsen och vill förklara. Och arg för att han hittar på saker. Men hur jag än förklarar så fortsätter älta det, medan han anklagar mig för att älta.

Om något är infekterat kan man antingen försöka rensa upp och rädda det, eller göra sig av med det. Att peta i något du ändå inte tänker behålla ökar bara risken för att det kladdar fast på dig i onödan. Som du beskriver er relation låter det mest rimligt att ge fan i att peta i den och istället ha ihjäl den snabbt och effektivt.
 
Nä, det är inte lätt om man fastnar i nätet på en sådan person. Min allra närmaste väninna är som du, kan inte släppa något, och mår fruktansvärt dåligt pga det. Därför blir jag nog lite extra frustrerad, sorry!

Då förstår jag. Min bästa kompis är min livlina i detta men fattar ute hur hon orkar. Tom min fina fina sambo har pratat med henne för han blev så ledsen den dagen jag bröt ihop. Och hur jag går ner i vikt och försvinner. Idag är ingen bra dag men den bästa på länge. Jag har kunnat se ett tv program, lyssna på en radiodokumentär, umgåtts mycket med mina barn. Men han finns ändå där, även när jag försöker tänka bort honom så finns ångesten kvar.
 
Jag lovade honom det, att få en vecka att tänka. Eftersom han ofta säger att han försöker förstå var han har mig och därför dragit sig undan. Och att han lyssnar på allt jag säger och försöker förstå men inte gör”

Därför kände jag att jag behövde sätta en gräns, 1 vecka att tänka på och att jag tror vi löst detta på en timme om han tar sig den tiden. Detta för min skull och att jag måste ta det beslutet. Det skrevs inte i affekt eller något sånt

Och vad har han lovat dig?
Du är inte skyldig honom någonting. Men du är skyldig dig och din familj mer än honom.
 
Och vad har han lovat dig?
Du är inte skyldig honom någonting. Men du är skyldig dig och din familj mer än honom.

Lovat och lovat, han sa i förrgår att jag fick fråga vad jag ville och att han lovade att om han behövde backa igen över nåt jag gjort skulle han säga till. Däremot kunde han inte lova att inte ”försvinna” såsom han gjorde under den månaden... ja du ser, han går inte att förstå
 
För sjuttioelfte gången bryyyyyyyyyyyyyyyt han är bara intresserad av dig för bekräftelse etc och allt kommer handla om det han har inget intresse av en "bra" relation. Avsluta.

Jag gjorde ett nättest mest på test om man levde i ett förhållande med psykisk misshandel. Nu har vi aldrig haft sex och vissa kunde jag inte svara på men frågor som ”får du säga vad du vill utan påföljder? Hotar personen att lämna dig om du gör si/så? Har hans agerande gjort att du tappat dig själv? Använder han sig av dina svaga sidor för att trycka ner dig?.... dessa stämmer ju
 
Jag gjorde ett nättest mest på test om man levde i ett förhållande med psykisk misshandel. Nu har vi aldrig haft sex och vissa kunde jag inte svara på men frågor som ”får du säga vad du vill utan påföljder? Hotar personen att lämna dig om du gör si/så? Har hans agerande gjort att du tappat dig själv? Använder han sig av dina svaga sidor för att trycka ner dig?.... dessa stämmer ju
Men snälla, försök att se till dig själv och vad du kan påverka. Om du får bekräftat att alla dina farhågor stämmer, och att han är så hal som han verkar, gör det väl inte separationsångesten mindre? Om du skulle få positiv respons där han ber om ursäkt, hur påverkar det separationsångesten? Problemet finns nog kvar oavsett.
 
Jag gjorde ett nättest mest på test om man levde i ett förhållande med psykisk misshandel. Nu har vi aldrig haft sex och vissa kunde jag inte svara på men frågor som ”får du säga vad du vill utan påföljder? Hotar personen att lämna dig om du gör si/så? Har hans agerande gjort att du tappat dig själv? Använder han sig av dina svaga sidor för att trycka ner dig?.... dessa stämmer ju
Men vad ska du med honom till?
Du håller på att tappa kontrollen över dig och ditt liv till absolut ingen nytta.
 
Men snälla, försök att se till dig själv och vad du kan påverka. Om du får bekräftat att alla dina farhågor stämmer, och att han är så hal som han verkar, gör det väl inte separationsångesten mindre? Om du skulle få positiv respons där han ber om ursäkt, hur påverkar det separationsångesten? Problemet finns nog kvar oavsett.
Jag tror också det, för även om det skulle bli ”bra” så kommer alltid oron att finnas. Samma som nu ”när försvinner han nästa gång”
 
Men vad är det du saknar i honom som inte andra kan ge dig?
Och då utan allt det negativa.

Vilken vuxen människa anser sig ha rätt att lära andra vuxna ”en läxa”? Och det då genom att såra dem.
Ser du inte hur rubbat det är?

Och att du över en person som du vet leker med dig, manipulerar dig och trycker till dig mår så dåligt att du inte klarar av din vardag. Det här är ju inte direkt en normal reaktion av en vuxen kvinna med barn.
Jag tycker det låter som du kanske behöver proffshjälp med det här.
För du verkar otroligt fixerad vid den här personen. Och han verkar ju inte vilja dig väl. Det här är bortom lite destruktivt.
 

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 735
Senast: Sassy
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 764
Senast: Rosett
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 071
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 988
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp