Känner att jag behöver skriva av mig och få lite råd om hur jag ska göra...

Varmblod90

Trådstartare
Hoppas denna ligger rätt, annars få den flyttas till rätt plats..
Hoppas verkligen ni orkar läsa detta, men jag känner att jag behöver skriva av mig då jag har detta inombods och grubbla på, kan inte släppa det...Jag mår verkligen skit!

Kan berätta från början..
Köpte en vbl. valack, 2005 på 5 år. Jätte snäll med kan vara väldigt het i skogen. Annars är han helt underbar.
Nu är det så här att jag märkte att han inte trivdes med bett, han drog ned huvudet och gapade och försökte komma undan när man skulle typ sakta ner från galopp el. trav. Och detta gjorde ju att det blev ett väldans dragkamp varje gång. Det hjälpte inte att jag red dressyr, han var så het varje gång i skogen att det var liksom svårt att få stopp på hnm vissa ggr. Sen slutade jag med att trava & galoppera i skogen och bara skrittade. Hela denna våren så bara skittade vi. Och han blev lite lugnare.
Sen läste jag här på buke att vissa travare trivs med sidepull el. hackamore. Tänkte att det kanske vore ngt på min. Då han gick jättefint med bara grimma. Så jag köpte hem ett hackamore och han blev en helt annan häst. Han är mkt lugnare i skogen, ja helt enkelt inte samma häst. Jag blev så glad att jag hittat ngt som han trivdes med. Sen började jag lära hnm att svänga som westernhästar gör, och det lärde han sig mkt, mkt snabbt. Så då reds han på hackamore med långa tyglar och reds helt enkelt som wetsernhästar gör.
Men nu går jag i skolan på Plönninge, Halmstad. Och då är jag inte hemma under veckorna. Min stora syrra har fått lov att rida hnm under veckorna. Men hon ville inte rida med hackamoret. Så hon köpte ett bett(vet inte om jag ska säga vad det är för bett), pullarnosträns och martingal med förbrösta. Visst han blev skitfin i detta, men jag tyckte inte alls om det. Jag liksom tyckte det var hemskt att se hnm med det. När vi red ut på helgen, första ggn då han hade detta, så blev han precis så het som han var i början. Han bara gick och taktade och kunde liksom inte varva ner. Jag tyckte det var helt onödigt att köpa allt det när han trivdes på bara hackamore och westernträns. Inget skit i munnen och matingal osv. Och nu säger min syrra att det är helt onödigt att rida med hackamore och hon fatta inte varför jag rider med hnm på det osv. När jag säger att han trivs på det så svarar hon att han trivs med bett oxå. Men är det inte jag som har rätt som har kännt och ridit hästen i 2 år. Ni kanske tänker att detta är väl inte farligt, men jag mår verkligen skit dåligt när jag ser hnm med bett i munnen när han blev så het att han inte ens kan varva ner. I Hackmore beter han sig som en 20 åring, gå med sänkt huvud, öronen framåt och skitta med långa steg, och är framför allt LUGN! Kan liksom galoppera utan att han hetsa upp sig efteråt.

Snälla kan ngn säga vad jag ska göra, eller bara säga ngt. Jag mår ingen bra om just detta, gå och grubbla på detta och mår skit. Så jag kände att jag verkligen behöver pratade om detta med ngn. Min mamma kan jag inte prata med, hon håller med syrran..Fast hon aldrig ridit hnm. Min andra stora syrra håller med mig när jag berätta, och sen håller hon med min andra syrra. Så jag har verkligen ingen jag kan prata med..

Ursäkta för att det blev så långt

Senast ändrad:
Sv: Känner att jag behöver skriva av mig och få lite råd om hur jag ska göra...

Oj vad jobbigt. Förstår att du mår dåligt av att känna att hästen vantrivs. Känner du ingen erkänd duktig hästmänniska som du kan ta hjälp av? Förklara situationen och så kanske denne kan hjälpa dig med att prata med din familj? Det kanske biter bättre då?

Du har inte möjlighet att ha hästen där du bor? Det måste ju vara så att ditt sätt funkar bäst om det är så att hästen är coollugn när du gör på ditt sätt och stirrig när din syster gör på sitt sätt. Hästen kanske mår bättre av att vara hos dig?

Jo asså det är ju du osm känner hästen bäst, och du vet ju vad han fungerar på bäst och om han är lugn och "fin" med hakemore så bör han ju gå på det! Det är ju inte bra om han blir stressad så fort han ska ut på promenad eller vad man ska säga.. Jag håller helt med dej att han ska ha bett fritt!!

Det är DIN häst, den ska ridas med DIN valda utrustning - basta.

Din storasyster får acceptera det, eller också kommer hon inte upp på hästryggen. I så fall mår din häst bättre av att gå i hagen och strosa i veckorna och ridas det du hinner på helgerna.

ALDRIG att någon får rida min häst, med annat än jag bestämt. Sen kan jag visserligen kompromissa med ryttaren om jag får BRA argument. Men det är ändå jag i slutänden, som säger ja eller nej.

Så stå på dig, din syster ska inte förstöra din häst, även om hon råkar vara en STORAsyster. :bow:

passar det inte din syster att rida på det sätte du väljer så får hon helt enkelt skita i att rida DIN häst.

Låt han stå.................
hällre det än att han bara känner sig stressad..
har din syster provat och känt skillnaden???

Du måste säga i från. Och tänka på hästen det är min enda tanke. Du känner honom och vet vad som är bäst även om hon har lagt mycket pengar. Om han blir så stressad så vad jag ser det som mår han inte bra. du kanske kan visa henne hur dan han är när man rider honom med western tränset och visa att han går mycket bättre. för hur kul är det att rida en häst som är super het om man vet att han går bra med annat bett? det måste ju betyda att han tycker det är obehagligt. säg i från och visa att du vågar säga vad du tycker. hon får acceptera det.;)

Håller med de som säger att du måste säga ifrån åt din syster. Det är DIN häst och du ansvarar för att han har det bra!

Men du kanske skulle fråga din syster varför hon inte vill rida på hacket. Jag har själv haft en foderhäst som ridits på hackamore och jag ville inte göra det eftersom jag kände att jag blev onödigt stark eller vad jag skall säga med det. Hacket är ju skarpt och jag var rädd att jag inte var tillräckligt stadig på handen för att våga rida med det.

Om det är något i den vägen din syster känner också kanske hon borde prova med ett sidepull eller något? Det är ju inte så skarpt.

Jag svara till alla.

Vi bor på en gård så jag har hästen här hemma. Han och jag trivs hur bra som helst, vi litar på varandra till hundra procent. Och tuvärr känner jag ingen annan duktig hästmänniska. Bara min mamma.

Jag sa till syrran i början, men då sa hon bara att hon trivdes inte med att rida med hackamoret. Hon ville hellre ha bett. Sen en gång innan hon köpte denna nya utrustningen till hnm så red hon med min andras häst träns som har pelham. När jag kom hem sa hon att han trivdes jättebra på det osv osv. Sen på lördagen skulle vi rida ut en långrunda med båda hästarna. Då sa jag att nu får du rida med hackamoret för nu måste jag ha min träns till min andra häst. Då sa hon att jag få ta ett annat bett för hon skulle minsann ha pelhamet. Sa då att Kadde(som hästen heter) inte ha gått på hela veckan är nog jättepigg och het och att jag vägrar rida med ngt annat. Och sen att Kadde gillar pelhamet. (har bara tvådelat, tredelat och pessoa) Jag sa då att du kan rida med travtränset(tvådelat bett)Men hon blev förbannand. Jag stack upp gråtandes till mamma. Men syrran kom upp och bad om förlåtelse. Så hon red ut med travtränset. När vi kom tillbaka hade hon fått dra så mkt i hnm att hon hade jätteont i fingrarna och hästen hade fått skav efter nosgrimman efter allt gapande. Jag var inte långt i från att börja gråta när jag såg det. Tänkte för mig själv att det hade gått så mkt bättre om hon ridit med hackamoret. Men i sommras när hon kom och red hnm en gång så red hon hnm med hackamoret, westerntränset och wetsernsadeln, då sa hon att detta var hennes ridstil. Hon var ingen som ville rida dressyr utan bara ut i skogen och lulla och då passar denna utrustningen.
Jag pratade med mamma om detta och hon höll med syrran och tyckte det var bra att hon köper ngt som hon trivs med och hästen. Jag sa då att han gillar inte bett. Då blev hon sur.

Och jag tycker lite synd om hnm att få stå under veckorna. Och nu vågar jag inte säga till syrran att hon inte få rida hnm. För jag är rädd att prata med henne som har med tips och ridning och göra.

Så jag vågar helr enkelt inte säga ifrån tuvärr:(

hon säger att HON inte trivs med hackamoret. Fast det gjorde hon i sommras...:crazy:
För nu vill hon rida dressyr med hnm osv. Fast jag har sagt att han tycker det är så jäkla tråkigt att rida drssyr så han ska bara få komma ut i skogen och ha kul. Jag tycker inte man ska tvinga en häst att rida dressyr med när dem inte ha ngn framåtbjudning och tycker att det är så jäkla tråkigt.
Min andra däremot tycker det är skitroligt, har en otrolig frammåtbjudning. Så jag har ju märkt skillnaden mellan dem två när det gäller dressyren. Jag vill ju att mina hästar ska tycka det är roligt med det man gör med dem. Och jag märker det att han gillar western inte dressyr.

Senast ändrad:

det är väll DIN häst. sätt ut ansökan om medryttare i veckorna?
och som krav är just att kuna rida på hack.
testa och se :)

*kram* jag förstår värkligen hur träligt det är. men försök.
det finns ingen chans att flytta honom till ett stalll närmre skolan?

du känner ju hästen bäst, så givetvis ska han ridas såsom dul vill, och vet att han trivs bäst med! Du blolir väl helt enkelt tvungen att säga till din syster att antingen får hon rida DIN häst såsåm DU vill att han ska ridas-eller inte alls. du skriver ju att din syster inte vill rida med hacket för att hon inte trivs med det, utan vill hellre rida med bett, detta tycker jag (ursäkta hur jag uttrycker mig nu) är RIKTIGT oshjysst mot hästen, resonerar man på detta viset ska man fan inte syssla med hästar överhuvudtaget! För mig är det helt självklart att man väljer utrustning utifrån hästens behov, inte ens egna!!
Om hon inte går med på detta får du väl helt enkelt hitta en annan medryttare, ta tid på dig att hitta en som både du och hästen trivs med! du får ursäkta om jag överreagetade lite, men jag blir sååå arg när jag läser sånt här...lycka till nu!

Ja hade en medryttare men det funkade inte. Och efter det så vill jag inte ha ngn mer medryttare. en annars hade det ju varit väldigt bra:)

Tuvärr så kan jag inte göra det. Det finns stallplaster runt skolan, men jag vill lägga ner all energi på skolan. Och sen på helgerna är det hästarna.

Ja det var exakt så tänkte jag med. När hon sa att hon trivdes med bett. Sen att hon säger att hästen trivs på bett är ju helt fel. Hon har inte hållt på med hästar på ngr år, har tagit ett uppehåll sen hon var tonåring. Så hon är ju inte lika kunning som jag är. Så hon känner ju inte om hästen trivs med bettet eller ej. Hon tog det som positivt att hästen var pigg och taktade hela tiden. Men det ser jag som negativt, en häst ska kunna koppla av även direkt efter en galopp. Och det kan han inte göra med bett, och det är ju kanska vanligt med travare har jag läst att dem bli lite heta med bett.
Men jag vågar inte säga till henne att hon måste rida på hackamoret, jag har pratat med mamma som typ bli sur varje gång och håller med syrran:crazy: Fast innan höll hon med mig och tyckte det var jättebra att vi hittat ngt som hästen trivdes med. Men nu litar hon på syrran som inte alls är lika kunning som jag och som heller inte ridit hästen i 2 år. Men det är väl bara för att jag är yngst, ingen lyssnar på dem som är yngre:(

Hade en medryttare men det funkade inte, så jag känner det att jag orkar inte leta efter en ny. Då kan han gå och ha det lugnt i hagen och äta sig fet.

Hehe det är lugnt, jag är oxå arg över detta men oxå fruktansvärt ledsen för att INGEN i familjen lyssar och lita på mig. Så jag förstår dig;)

jag håller helt med dig, hästen ska trivas och vara lugn i ridningen, och då rider man på det bett som man tycker känns bäst! Ställ ett ultimatum till systra di: Antingen rider hon som du vill att hästen ska ridas, eller inte alls. Vet att det kan vara svårt, men samla mod och stå på dig!

men du behöver inte leta sätt ut annons :angel:

*stärke kram*

försök att prata med henne.
du klarar det, för tillslut kanske det händer något när din syster rider för att hon inte lyssnar på dig

Förstår dig! Stackars du och stackars hästen!!! Går det verkligen inte att få din mamma att lyssna på dig om du pratar med henne i lugn och ro?? Tryck på att DU mår dåligt över detta så lyssnar hon nog!

Sedan så skadar det ju aldrig att sätta ut en annons om medryttare! Ringer nån som verkar perfekt så är det ju bra och om inte annat så förstår nog din familj att du menar allvar med att du vill ha en ändring av situationen!!

Lycka till!!

Jag ska försöka säga till henne nästa gång hon ska rida på hnm. Men dessvärre håller ju mamma med henne. Så då kommer ju syrran gå direkt till mamma efter hon blivit sur på mig, mamma kommer ju naturligtvis hålla med henne och säga till mig.
Jag har verkligen försökt prata med mamma om detta men hon blir bara sur eller oxå lyssnar hon inte, bara säger "ahh" och slänger med armen. (om ni fattar vad jag menar)
Det känns helt hopplöst:(
Och jag ska funderar på att skaffa en medryttare. Men då kommer säkert mamma vara emot det. usch det känns som jag styr av mamma när det gäller hästarna fast det är jag som rider och ta hand om dem. Ingen litar typ på mig. Dem tro att dem känner hästarna bättre än mig.
Men jag ska försöka ta och prata med syrran nästa gång. För hästens skull..

Tack alla för era bra och uppiggande svar:bow:

Säg till din syster att om hon inte vill rida med den utrusning som du säger så behöver hon inte rida alls. Säg att du ska leta efter en medryttare. Du kanske bara behöver nämna detta för att hon ska ändra sig?

Stå på dig!

usch, låter inte så roligt.

Det enda jag kan säga är att fortsätt med hackamore! :) Jag hade också ett varmblod, han trivdes inte alls med bett, men med hackamore blev han som en ängel!
Jag tycker att din syrra borde fatta och lyssna på dig... men men..

Har du sett hur han är när hon rider honom med bett?

Vill säga att jag sa detta till henne igår när hon skulle rida hnm. Det hela började med att hon inte ville rida med dressyr sadeln som han har. Sa ju då att det var HANS sadel och jag har ingen annan, westernsadeln är sönder och jag har inte hunnit köpa in det och laga den.
Hon svarade då att vi hade ju en sadel som han hade innan, vart har den tagi vägen?
Jag: Jag hade den bara på prov för att se om den passar men det gör den inte, jag tycker den ligger helt konstigt.
Hon: Jamen den passade ju när jag red med den
och så forsatte det en stund. Sen blev jag ju förbannad över att hon inte kunde fatta att hon måste ha drssyesadeln så jag sa det att "Om du inte kan gå med att rida med den utrustningen som är HANS så kan du sluta rida hnm. För det är min häst och jag bestämmer det.
Fick då höra att det var ju inte alls min häst osv
Sen sa hon så många väldigt otrevliga ord som tex att mina hästar inte mådde bra i vårat stall osv. Och att jag inte kunde ngt alls om hästar m.m.
Sen åkte hon hem, men innan så backade hon med bilen rakt igeonm vårat träskaket uppe vid huset. Och i den hagen gick HENNES häst.
Efter det så var jag nästa i chocktillstånd, jag bara for in i huset där mamma hade besök av vänner och jag bara skrek. Jag kommer inte ihåg ngt av vad jag sa. Jag stod och skakade och tårarna bara rann.
Hela kvällen igår så var jag ledsen och liksom borta. När vi tittade på tv så bara satt jag och stirrade i tomma intet.
På kvällen red jag ut med på min häst, Zantos(den syrran fått rida). Och den hästen är ju helt underbar. Jag tro han förstod att jag var ledsen för han gjorde verkligen allt för att pigga upp mig. När jag satt ner och borstade benen så kom han och nosade på mig, sen satte han huvudet mellan frambenen(ngt jag lärt hnm, gör det ibland efter en ridtur) utan att jag hade en godisbit där eller nåt. Och sånt här har han aldrig gjort innan. Han är helt underbar:love:
I alla fall så ringde syrran till mamma sen på kvällen. Dem pratade lite om det som hänt. Och syrran ville ju då köpa en egen sadel till Zantos. Men jag har bestämt att hon ska ALDRIG mer få rida hnm. Istället sa mamma att hon kan rida hennes(mammas) häst. Men det vill inte jag för jag har tränat denna häst så att han blivit jätteduktig i dressyr. Och jag vill inte att ngn ska komma och förstöra det jag tränat upp. Men mamma lovade att syrran bara skulle skritta ut med hnm.
Men jag vill ändå inte att hon ska rida hnm för han behöver en lugn och stadig hand och det har hon inte.
Igår hade jag en väldigt stor lust att sälja av båda hästarna för att slippa detta, för jag orkar verkligen inte mer...:cry:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 855
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 315
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 289
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar