Känna av när hästen tänker hoppa av...

N

NiitSirK

Är det bara att träna träna träna som gäller för att lära sig känna av när avstampet kommer?
:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Känna av när hästen tänker hoppa av...

Ooh...för just nu känns det som om jag bara borde lägga av med hoppning...:P :( :D

En bom 3 - 3.5m eller mycket lågt hinder framför hindret kan hjälpa hästen att komma på rätt avstånd och hoppa av rätt.
Att känna rytm och rätt tempo i galoppen, att inte ta för mycket i tygeln och bromsa hästen de sista stegen mot hindret, att förbereda hästen med halvhalt i god tid, att driva lite lätt och hålla om med benen de sista stegen mot hindret är viktigt. :smirk:
Att inte störa hästen och framåtbjudningen och att hästen tycker att det är roligt är viktigast. :smirk:

Nu kan jag inget om hoppning.....men om hästar...att känna av hästar är viktigt i ALL hantering.....jag tror att det är svårt att "träna" in sånt just vid hoppning, utan tänk på o träna det i all hantering....för det är väl ändå ryttaren som bestämmer egentligen NÄR avstampet skall ske?? samtidig som man skall vara lyhörd för vart hästen befinner sig både mentalt o fysiskt framför hindret?? Hästen skall lita på dig och vice verca...

Hur ska hon kunna lära sig hänga med i språnget annat än vid hoppträning? Hur ska hon kunna träna det genon annan hantering? Och nej, det är inte alltid ryttaren som reglerar avsprånget. Det ideala är en häst som kan tänka själv och klarar av det utan för mycket ryttarinblandning.

Det är bara att hoppa och hoppa och hoppa så kommer det (förhoppningsvis) en dag.

Senast ändrad:

det är väl det som sållar toppryttaren från amatörryttaren.....att kunna känna in sin häst

Känna in sin häst? Vad pratar du om? Hon vill ha hjälp med hur hon ska kunna hitta avsprånget för att kunna hänga med i språnget.

du ger ju själv svaret här

så kommer det (förhoppningsvis) en dag.

Om man inte kan känna in sin häst så lär man sig aldrig att hoppa heller....det fattar t om jag som inte har hopphästar...att lära känna in ett djur börjar på marken...du kan veta vilket nästa steg är , du kan ge din häst självförtroende, om du som ryttare inte kan göra det så tror åtm inte jag att man kan ha nån framgång i t ex hoppning...det är det som skiljer toppryttare från amatörryttare.....
Toppkuskar från amatörkuskar....

Jag utgår bara ifrån vad hästar ÄR.......

Nee ryttaren bestämmer inte när hästen ska hoppa av, eller, en del hästar utbildas ju så, men jag vill ha en häst som tänker själv... Och det går faktiskt ganska bra, vi har inte tränat så mycket ännu pga att vi har problem att hitta sadel =).

Jag gör allt jag kan för att känna henne, verkligen. Jag kämpar på det...

Just nu har vi som sagt ingen sadel så det kommer att bli mycket arbete från marken nu, som har mycket med tillit att göra...

Så fort vi hittar en sadel så är det träna träna träna träna träna träna som gäller :D:D:D (jag är ridnarkoman och hon är arbetsnarkoman) ;).

Senast ändrad av en moderator:

grejen är den att vissa av oss är lyckligt lottade och har känslan medfödd, andra får träna sig till den.

Vill man bli en bra cyklist får man cykla, men man varvar givetvis träningen med annat.

Ja, det är ju det jag menar...men har man inte den rätta känslan medfödd så är det ju svårt att träna till sig den när man sas redan är på väg mot hindret...den skall ju även tränas in innan i andra sammanhang....men det jobbar ju NiitSirK på ändå....

...eller som grabben som tränade hockey med min grabb...talanglös var han pojkstackarn.....pappan ville ha honom med och han var med upp till 14 år ung (10 års träning)....men nu var han med i Fame Factory istället :D DÄR fanns hans talang... :bow:

Jag tror inte att du förstår vad vi pratar om Martha. Man kan inte lära sig hitta rytmen och hitta avsprång från marken. Det enda man kan göra är att hoppa och hoppa och hoppa och hoppas att man hittar det en dag.

det fattar väl jag också att man inte kan göra... :crazy:

Däremot kan man lära sig att "känna in" hästar från marken.....det gör jag varje dag och har du en gång fått den känslan så sitter den där....jag hoppar inte...det är rätt, men för det så är jag helt övertygad om att man måste ha en viss känsla för hästen om man skall kunna nå nånstans....å då menar jag inte att man tycker den är snäll o gullig...Såklart man måste träna....men finns inte det från marken o början så är det svårt att träna in det i ett hopp.....

Men det är ju inte det vi pratar om. Vi pratar om rytm och följsamhet i sprången, inte att känna sin häst. En bra, rutinerad ryttare ska kunna sätta sig på en okänd häst, hitta rytmen och hoppa direkt.

Att "känna" när hästen ska hoppa av har inte med känsla att göra, hästen har 3 - 3,5 m galoppsprång och hoppar av när den befinner sig "mellan" två galoppsprång och på ett avstånd från hindret som motsvarar hindrets höjd (om man har tur ;) ).

Däremot kan det vara knepigare att hitta rätt avsprångspunkt som ryttare men det har med ögat att göra, vissa har lätt för avståndsbedömning och andra har det inte.
Det kan man med fördel träna med galoppbommar som någon annan skrev ovan.

jag tror du missförstår mig på flit ...eller så fattar du inte vad jag menar...at "känna in " en häst ÄR att känna rytm, humör, avstånd för just "den" hästen att hoppa t ex...kan man detta och har det medskickat så är man talangfull...kan man inte detta eller har det medskickat så är det nog svårt för de flesta...att träna är ok, men att få in känslan tar längre tid och den skall ÄVEN tränas i det vardagliga......sensetivity....sen att det finns vissa "normer" för hur man skall hoppa fram en häst mot ett hinder är en annan sak....men känsla för hästar får du inte direkt på hästryggen bara sådär.....

Jo visst är det en typ av känsla men inte speciellt relaterad till hästen, avståndsbedömning är avståndsbedömning oavsett om du sitter till häst eller ej! :)

Jag missförstår med flit? Du har ju inte förstått vad tråden handlar om. Hoppa några gånger så förstår du vad vi pratar om sen. Det här är ju tramsigt.

Att hitta rätt rytm i hoppningen gör man genom att sitta på en häst och hoppa och hoppa och hoppa. Så är det bara.

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
491
Senast: Mirre
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 098
Senast: cewe
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023